*

Markku Huusko

Yksi mies voi tehdä tyhjäksi Laura Huhtasaaren pelin

  • Kansanedustaja Laura Huhtasaari EPA / All Over Pressin kuvassa.
    Kansanedustaja Laura Huhtasaari EPA / All Over Pressin kuvassa.

Suomi virittäytyy presidentinvaalitaistoon, josta onkin muodostumassa paljon kiinnostavampi kuin joidenkin sanomalehtien tylsät pääkirjoitukset ovat ennustaneet.

Toki sellainen kannunvalaja saattaisi itsensä naurunalaiseksi, joka sanoisi, että istuva presidentti Sauli Niinistö ei yllä ensi tammikuun 28. päivän äänestyksessä toiselle kierrokselle.

On yhä myös mahdollista, että Niinistö hoitaa kisan jo ensimmäisellä kierroksella yli 50 prosentin kannatuksella. Se olisi historian valossa uutta, sillä siihen eivät yltäneet aikoinaan edes suuret kansansuosikit Mauno Koivisto ja Tarja Halonen, kuten politiikan tutkija Erkka Railo on muistuttanut.

Kakkospaikan tavoittelijat on nyt pääasiallisesti nimetty. He ovat: Tuula Haatainen (sd.), Laura Huhtasaari (ps.), Merja Kyllönen (vas.), Pekka Haavisto (vihr.), Nils Torvalds (r.) ja Matti Vanhanen (kesk.).

Aivan omaa peliään pelaa keskustajohdosta irtautunut Paavo Väyrynen, joka yrittää kavereineen kerätä 20 000 kannattajakorttia, jotta pääsisi ehdolle.

Kristillisdemokraatit tekivät oman ratkaisunsa ja päättivät loppukesästä asettua Sauli Niinistön taakse. Kokoomuslaiset ovat luonnollisesti samoilla linjoilla, vaikka istuva presidentti ei tällä kertaa olekaan kisassa puolueen jäsenenä, vaan oman ”avoimen ja sitoutumattoman kansanliikkeensä” ehdokkaana.

Myös perussuomalaista eronneen sinisen ryhmän näkyvät hahmot ovat Niinistön uudelleenvalinnan takana.

Gallupeja on tehty jo jokunen ja kaikki ne ovat tähän mennessä puhuneet sen puolesta, että Niinistö valittaisiin suoraan.  Vihreiden Haavisto on ilmeisesti viime vaalien loppukilpailupaikan vuoksi ollut gallupeissa muita kakkospaikan tavoittelijoita selvästi edellä. Lisäpotkua hänen taakseen tuo vihreiden hyvä lento tämän vuoden puoluegallupeissa.

Nyt ei kuitenkaan pelata samaa presidenttipeliä kuin vaaleissa 2012. Viimeksi ei osattu pelätä edes Venäjää puhumattakaan terrorismin rantautumisesta Suomeen.

Vaikka moni ehdokas haluaisi varmasti keskustella jostain ihan muusta, on päällimmäiseksi noussut kansalaisten turvallisuus, jota Eurooppaa piinannut radikaali-islamistinen terrorismi on horjuttanut. Samaan aikaan äärioikeiston liikehdintä on lisääntynyt.

Näissä tunnelmissa kiinnostus kohdistunee Niinistön ohella näiden vaalien vastakohtiin. Huhtasaari esitteli jo viime torstaina eduskunnassa taktisesti harkittua puhetta ”islamisaatio-ilmiöstä”, joka on perinteisen poliittisen korrektiuden tuolla puolen olevaa retoriikkaa Suomessa. Vihreistä ja hallituksen piiristä puhe sai osakseen kovaa arvostelua heti tuoreeltaan.

Tämä enteilee aivan uudenlaista keskustelua presidentinvaaleihin, sillä nyt pelataan peloilla, jopa uskontouhkakuvilla. Islamin uhkana näkevä Huhtasaari on pelannut muutenkin eri peliä kuin muut ehdokkaat sellaisilla Vladimir Putinin Venäjää ymmärtävillä kommenteillaan kuin ”Venäjällä pelottelua käytetään aseena, ettei Suomella olisi muuta vaihtoehtoa kuin EU-jäsenyys”.

Huhtasaaren etu presidenttikisassa on se, että hänellä on ehkä mahdollisuus kerätä yksin niitä laitimmaisia ääniä, joita Niinistön oikealta puolelta tipahtaa. Presidentti pyrkii omalla kampanjallaan epäilemättä siihen, että tuo määrä olisi mahdollisimman pieni.

Niinistön vasemmalle puolelle tipahtavia ääniä poimii sen sijaan iso joukko: Haaviston lisäksi Haatainen, Kyllönen, Torvalds ja Vanhanen.

Jos poliittinen vasemmisto ja vasen keskikenttä olisi pelannut kannaltaan kaukaa viisaasti, se olisi yhdistänyt voimansa ajoissa yhden ehdokkaan taakse. Tuo ehdokas olisi voinut ratsastaa Sauli Niinistön jälkeen kirkkaasti kakkoseksi puhtaasti Laura Huhtasaaren vastavoimana.

Niin viherkeskustavasemmisto ei ole tehnyt, mikä tarjoaa Huhtasaarelle teoreettisen mahdollisuuden yltää kakkoseksi ja päästä toiselle kierrokselle Niinistöä vastaan. Jos sellainen ylipäätään tulee.

Viime presidentinvaalien outo lintu oli Väyrynen, silloin vielä keskustan virallisena ehdokkaana. Nyt tuota roolia asetellaan nyky-Väyrysen tavoin euroeroa kannattavalle, rajoja sulkevalle ja Venäjään ymmärtävästi suhtautuvalle Huhtasaarelle. Väyrysen leirissä puhutaan tosin puolueettomuuspolitikasta, ei Venäjän ymmärtämisestä.

Mutta koko kisaan voi tulla myös toisenlainen käänne.

Jos Väyrysen kampanja onnistuu kannattajakorttiensa keräämisessä 12. joulukuuta mennessä ja hän pääsee ehdolle, on lähes jokainen hänen saamansa ääni Huhtasaarelta pois. Silloin perussuomalaisen pelistä tulisi vaikea.

Väyrysen kortteja on nyt kasassa kampanjan mukaan ”nelinumeroinen luku”, eli viisinumeroiseen 20 000:een on vielä matkaa. Erikokoisia tilaisuuksia on jäljellä vielä kolmisen sataa, ja uskoa onnistumiseen on.

Blogissaan Väyrynen on aloittanut jo pelin Huhtasaarta vastaan syyttämällä tätä pettämisestä euro-kansanäänestysasiassa. 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (56 kommenttia)

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

Tämä on tärkeä kirjoitus. Tarvitaan uusi vastuullinen, isänmaallinen mutta jämäkkä päättäjä. Hoidetaan Paavo ehdokkaaksi.

Käyttäjän KreiviOlaf kuva
Tommi O. Pälve

Ei Väyrystä kyllä äänestä enää kukaan. Väyrysen juna meni jo.

Itse EU-kriittisenä keskustelijana saan jatkuvssti kommenttia, että olen putinisti, Venäjän trolli ja mitä kaikkea. Siis kun puhe on EU:sta! Ei Venäjästä.

Että tästä katsannosta ymmärrän täysin mitä Laura Huhtasaari tarkoitti.
Mutta tässäkin asia väännettiin "Venäjän ymmärtämiseksi."

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Huhtasaari siteeraa esimerkiksi vanhaa Venäjän kanssa tehtyä sopimusta samalla tavalla kuin monet suomalaiset itänaapurin ihailijat. EU:n haukkuminen ja Venäjän uhkan vähättely ovat kuin suoraan Kremlin oppikirjasta oloissa, joissa Kreml on operoinut käskyläisineen törkeästi eri puolilla läntistä maailmaa. Väyrynen pelaa paljolti samoin asein.

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

JOS (isolla) kyseessä on joko tai, eu tai venäjä ja eu tarkoittaa kompleksisuudessaan vain nykyistä maahanmuuttopolitiikkaa, niin mitäköhän suomalaiset olisivat mieltä moisesta kysymyksen asettelusta, joko tai, Suomi Venäjäksi vaiko Lähi-idäksi?

(jos venyttää tämän ajatus- ja väitekuvion loppuun asti)

Niko Sillanpää

#18: Tuo "EU:n arvosteleminen pelaa Putinin pussiin"-narratiivi on aivan käsittämättömän väsähtänyt ja suorastaan vaarallinen väärä dikotomia, jossa loppupäätelmä siis on, että Merkelin EU:ta ei saa arvostella.

Voin avoimesti todeta, että kannatan Euroopan integraatiota jopa liittovaltiotasolle asti. Mutta Merkelin EU, jossa tärkeysjärjestys on EU:n poliittisen luokan etu, globaali vastuu, Saksan etu ja jossain viimeisten joukossa EU-kansalaisten etu on vahingollinen, suorastaan järjetön konstruktio, jolla ei ole tulevaisuutta, ellei tärkeysjärjestys muutu liki täsmälleen käänteiseksi. Ja tämä siis täysin riippumatta siitä, onko Putin olemassa vai ei ja mitä Huhtasaari sanoo tai ei sano.

Käyttäjän KariNikander kuva
Kari Nikander

Paavo toisi vaaliväittelyihin edelleen lisäväriä, eli ehdottomasti ja demokratian nimissä mukaan vain. Itse uskon, että kakkossija on Haaviston ja Huhtasaaren välinen skaba. Ja vaalit menevät toiselle kierrokselle. Oma valintani on ehdottomasti Niinistö.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Allekirjoitan kirjoituksesi. Siksi suositus. En kuitenkaan usko Väyrysen saavan kokoon tarvittavia 20000 kannattajakorttia. Uskon myös, että vaaleissa nähdään toinen kierros.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Sanompa nyt sanan senkin, kelpomies on Väyrynrnkin.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Politiikan tutkija Erkka Railo tuli todistaneeksi, etteivät Mauno Koivisto ja Tarja Halonen olleet suuria kansansuosikkeja muualla kuin valtamediassa.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Tyhjäksi pelin? Minustakin on totta, että Paavo Väyrynen kerännee ääniä Huhtasaaren potentiaalisilta kannattajilta, mutta missä mielessä tyhjäksi?

Huhtasaaren mahdollisuudet toiselle kierokselle eivät kaiketikaan ole kovin hyvät, joten jos Väyrynen pudottaa hänet tuosta alas, niin varsinaisesti se ei ole todennäköisyysmielessä iso pudotus.

Sen sijaan Huhtasaari on pirteästi edukseen poikkeava ehdokas ihan siitä riippumatta, mitä Paavo Väyrynen on. Tämä mainosarvo ei tyhjene vaan todennäköisestikin kantaa seuraaviin eduskuntavaaleihin asti.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Kyllä Huhtasaarellakin pienet mahdollisuudet toiselle kierrokselle on, jos viherkeskustavasemmiston äänet hajoavat viidelle ehdokkaalle tasaisesti. Sellaiset 15 prosenttiakin voi riittää kakkoskierrokselle. Väyrynen kilpailee samoista äänestäjistä kuin Huhtasaari, jos pääsee ehdolle. Marginaalit ovat ehkä hyvinkin pienet, kuten urheilumaailmassa sanotaan.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen
Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Mitenkäs se mahtaa olla näiden kannattajakorttien kanssa... kun minä olen jo yhdellä kortilla vahvistanut kannattavani Petri Hirvimäen ehdokkuutta, niin syyllistynkö jonkinasteiseen rikkomukseen jos allekirjoitan myös Niinistön ja Väyrysen kannattajakortit?

Kannatan ehdottomasti mahdollisimman runsasta pyrkimistä presidentin virkaan, joten sormeni syyhyävät kirjoittelemaan lisää kortteja ehdokkaiden tueksi! Saanko tehdä niin?

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Ei ole mitään estettä kirjoittaa useitakin kannattajakorttia. Eli siitä vaan skrivaaman!

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Eihän sitä mikään estä. Itse olen niin eduskunta- kuin kunnallisvaaleissakin joskus allekirjoittanut useiden hörhöjen valitsijayhdistyskortteja, jotta pojat pääsisivät kisaan. Kerran tein niin, vaikka olin itse ehdokkaana.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Entäs tämän esittelytekstin ehto? "Virallisen kannattajakortin voi täyttää vain kerran ja vain yhdelle ehdokkaalle?" Mitä se merkitsee?

https://www.niinisto.fi/2017/06/01/kannattajakortt...

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #13

Se tarkoittaa sitä, että saman henkilön kannattajkortin voit täyttää vain kerran.

Käyttäjän MatiasTurkkila kuva
Matias Turkkila Vastaus kommenttiin #15

Pekka Lukkala: "Se tarkoittaa sitä, että saman henkilön kannattajkortin voit täyttää vain kerran."

Eikä tarkoita.

Se tarkoittaa sitä, että yksissä presidentinvaaleissa voit allekirjoittaa yhden kannattajakortin. Jos allekirjoitat useampia (esim sekä Saulin, Iljan että Paavon kortit), kaikki hylätään.

Vaalilaki 714/1998, Luku 10, 127 §:

"Äänioikeutettu voi olla jäsenenä vain yhdessä valitsijayhdistyksessä. Jos hän on jäsenenä kahdessa tai useammassa valitsijayhdistyksessä, vaalipiirilautakunnan on poistettava hänen nimensä kaikista perustamisasiakirjoista."

Vitsi on siinä, että kannattajakortin allekirjoittamalla äänestäjä liittyy valitsijayhdistykseen. Jos yhdistys saa 20 000 jäsentä, se voi asettaa ehdokkaan. Äänestäjä ei voi olla mukana yhtä aikaa useassa yhdistyksessä. Kannattajakorteista puhuminen on itse asiassa vähän harhaanjohtavaa, kun tosiasiallisesti kyseessä on tietyntyyppisen yhdistyksen jäsenyys.

Käyttäjän TimoKohvakka kuva
Timo Kohvakka Vastaus kommenttiin #27

Kukapa on tuon tiennyt? Tuli minullekin aivan yllätyksenä. Varmasti moni on täyttänyt kannattajakortin toisellekin ehdokkaalle.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko Vastaus kommenttiin #29

Sitä ei välttämättä ole moni tiennyt, mutta jos on tutustunut vaikkapa Niinistön kampanjan esittelytekstiin, on asiaa joutunut miettimään.

Minun kannatukseni on siis lukittu tässä vaiheessa Petri Hirvimäelle, mutta itse vaalitilanteessa ensi talvena lähdetään taas nollasta, sitoumuksetta.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #27

Näinpä näyttää vuoden 1998 vaalilaissa nyt olevan. Edelleen taitaa olla niin, että mikään ei estä olemasta itse ehdokkaana ja kuulumasta jonkun toisen valitsijayhdistykseen.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #30

Koskeeko tämä sitten myös puolueiden kannattajakorttien keräämistä? Voik0 esim. jonkun puoueen jäsen täyttää esimerkiksi kannattajakorttia uuden puolueen perustamiseksi? Tulee mieleen esim. Kansalaispuolueen kannattajakorttien kerääminen? Tai vaikkapa nyt Sinisen tulevaisuuden kannattajakortit?

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #33

Tuohon uskaltaisin kyllä ensi hätään sanoa, että vain puolueiden omat säännöt estävät kahteen tai useampaan puolueeseen kuulumisen. Uteliaisuus panee kuitenkin tavaamaan puoluelakia.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #30

Muistikuvakin oli muuten vähän liioiteltu. Näyttää siltä, että vain yhden kerran, vuonna 1983, minulta nimeä valitsijayhdistykseen pyytänyt kaveri pääsi ehdokkaaksi asti. Äänestin silti demaria :)

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #27

Olet näköjään oikeassa. Kiitos korjauksesta. Korjauksena sinun kommenttiisi kuitenkin, kysymyksessä on kyseisen luvun kymmenen pykälä 128.

"128 §

Oikeus asettaa ehdokas

Presidentinvaalissa voi ehdokkaan asettaa:

1) puolue, jonka ehdokaslistalta on viimeksi toimitetuissa eduskuntavaaleissa valittu vähintään yksi kansanedustaja;

2) vähintään 20 000 äänioikeutettua, jotka ovat perustaneet valitsijayhdistyksen.

Äänioikeutettu voi olla jäsenenä vain yhdessä valitsijayhdistyksessä. Jos hän on jäsenenä kahdessa tai useammassa valitsijayhdistyksessä, vaalipiirilautakunnan on poistettava hänen nimensä kaikista perustamisasiakirjoista.

Ehdokkaan asettamiseen oikeutettu puolue tai valitsijayhdistys saa asettaa vain yhden ehdokkaan. Puolueilla ja valitsijayhdistyksillä voi olla sama ehdokas. Yhteisen ehdokkaan asettamiseksi ei perusteta vaaliliittoja eikä muodosteta yhteislistoja.

Asetettu ehdokas on ehdokkaana koko maassa."

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #27

Ennen vuotta 1969 ei ollut rekisteröityjä puolueita. Kaikissa vaaleissa ehdokkailla piti olla valitsijayhdistykset, joista rakentui muodollisesti vaaliliittoja.

Ensimmäisiä vaalilakeja säädettäessä ei tietenkään ollut myöskään henkilötunnuksia. Lienee aina tarkistettu, ettei kukaan kuulu moneen yhdistykseen samassa vaaliliitossa, mutta tässä käsitelty aukko on varmaankin ollut laissa vuoteen 1998 asti.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #27

Tarkoitit varmaankin keskusvaalilautakuntaa.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #46

"Vaalipiirilautakunta" mainitaan tässä 128§:ssä.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #13

Vielä selvempi ohje on tuossa linkissä;

"Kysy, että onko nyt allekirjoitettava kortti ensimmäinen ja ainoa Sauli Niinistön osalta, koska vain yksi kortti rekisteröidään. Ja että onko allekirjoittanut kenenkään toisen ehdokkaan korttia. Sillä jos on, niin molemmat kortit hylätään."

Ei voi osallistua kuin yhden ehdokkaan kohdalla osallistumaan kannattajakortilla. Kiusaa voi kuitenkin tehdä, jolloin kaikkien ehdokkaiden kortit hylätään samalta kirjoittajalta.

https://www.niinisto.fi/2017/06/01/kannattajakortt...

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Nimikirjoituksesi mitätöitiin, miksi et sitä kertonut, kysymys taisi olla valitsijayhdistyksen perustamisasiakirjasta eikä mistään kannattajokorteista !

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Sama juttu kuin Vuorelalla. Mansessa asuessani aikoinaan allekirjoitin Veltto Virtasen kannattajakortin presidentinvaaleihin kun keskikaljakuppilassa keräsivät, ja taisin taannoin panna lapun myös viskipuolueelle/liberaaleille. Parhaimmillaan hörhöt tuovat jotain lisämielenkiintoa muuten harmaisiin vaaleihin.

Asiasta toiseen, mites sen Petrus Pennasen kannattajakorttien kerääminen mahtaa sujua?

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Sellaistakin perusakselia kuin

vähättely - realismi - pelottelu

voisi joskus miettiä vähän syvemmin. Uusi ihq muotisana on polarisaatio, mutta mitään uutta siinä ei politiikan pelissä ole, leimakirves heiluu aina ääripäissä niin, että kymmenen pisteen kysymys on milläosa-alueella ja koska voidaan puhua realisimista suht. kattavana konsensuksena eikä niin, että kyseessä oleva käsitys vedetään ääripäihinsä eri toimijoiden toimesta. (Media on tietysti puolueeton , hihi)

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

Huhtasaaren "leveä uskomusmaailma" luo ison varjon häntä kannattavien päälle. Tieteenvastaisuus on iso miinus. Toki Väyrynenkin on jo niin marginaalissa, etteivät häntä auta kannattajakortit, ei mikään.

Presidentti-peli on siitä hauskaa, että kakkoskierrokselle mahdollisesti päässyt haastaja-ehdokas häviää aina.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Niin, kyllähän istuva presidentti on tälläkin kerralla selvä ennakkosuosikki, mutta kakkosijan nappaajakin on voittaja. Myös kolmossijaa voidaan pitää voittona, kuten Väyrysen tapauksessa viimeksi.

Käyttäjän heikkihyotyniemi kuva
Heikki Hyötyniemi

"Yksi mies voi tehdä tyhjäksi Laura Huhtasaaren pelin"

Markku Huusko? :o)

Käyttäjän ErkkiJohansson1 kuva
Erkki Johansson

Hyvä kysymys. Ainakin Markulla on ankara tarve voittaa tässä pelissä.

Käyttäjän mikkokangasoja kuva
Mikko Kangasoja

"Samaan aikaan äärioikeiston liikehdintä on lisääntynyt."

Markku, tuossa on asiavirhe. Luin lauseen linkin, eikä siinä todettu äärioikeiston liikehdinnän lisääntyneen. Siellä luki, että suurin osa ääriliikehdinnästä on äärioikeistolaista.

Toinen huomio tästä on, etten lainkaan yllättynyt, että teit tuon virheen. Et katsele tutkijan viileydellä aihetta vaan tulkintasi ovat vinoutuneita.

Linkin artikkelista selvisi mielenkiintoisesti, että äärivasemmiston ja ydinvoiman vastustajien (vihervasemmistoa oletan) rikokset yhteen laskien niitä on saman verran kuin äärioikeiston rikoksia. Lisähavainto on, että rikokset ovat yksittäisistä tapahtumista ja aivan marginaalinen osa esimerkiksi vuosittaisesta 30000 pahoinpitelystä. Silti nämä muutamat tapaukset pääsevät julkisuuteen ja ovat suuri huoli julkilausumia myöten.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Ei noita SVL-tyyppejä ja muita paljon kaduilla näkynyt ennen vuosia 2015-2017.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Jonkin yksittäisen poliittisen toimijan konkreettinen liikehdintä ja näkyvyys kaduilla saattaa johtaa vääriin yksilötason johtopäätelmiin.

Valtakunnanjohtaja Pekka Siitoin kuoli vuonna 2003, joten jonkinlainen tauko ja aukko tässä äärioikeistolaisessa liikehdinnässä Suomessa on pitkään ollutkin.

Käyttäjän mikkokangasoja kuva
Mikko Kangasoja

Muutin PKS:ltä 2011 ja vuosikausien ajan olin jos silloin nähnyt SVL:n mainoksia siellä täällä. Tyypillisimmin tarra lyhtypylväässä. Lisäksi muistaakseni Supon kertomana on niin, että järjestön jäsenmäärä on pysynyt melko vakiona vuodesta toiseen. Lisäksi kannattaa suhteuttaa asiat kokonaisuuksiin (tiedän tekeväni tämän turhaan): jäseniä on vain kymmeniä. Supokaan ei pidä SVL:ää minään merkittävänä uhkana. Ainoastaan yksi on muuttunut: media tuo heille näkyvyyttä. Vasemmistoyliopiston kouluttamat vihervasemmistolaiset toimittajat saavat säpinää työhönsä, kun on jokin paha jota omalla työllään vastustaa.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko Vastaus kommenttiin #52

Murhanhimoiset jihadistiterroristit pahoja. Rotuoppihurahtaneet uusnatsit pahoja. En ymmärrä kummankaan ryhmän puolustajia.

Käyttäjän mikkokangasoja kuva
Mikko Kangasoja

"Huhtasaari on pelannut muutenkin eri peliä kuin muut ehdokkaat sellaisilla Vladimir Putinin Venäjää ymmärtävillä kommenteillaan kuin ”Venäjällä pelottelua käytetään aseena, ettei Suomella olisi muuta vaihtoehtoa kuin EU-jäsenyys”."

??? Luin tämänkin linkin teidän omaan uutiseenne. Markku hei!? Nyt herätys!! Mistä taiot tulkintoja Huhtasaaren Venäjän ymmärtämisestä toisin kuin muut? Mitä ihmettä oikein tarkoitat? Tässä paistaa taas vino tulkinta. Ehkä sinun pitäisi asettua Vihreiden ehdokkaaksi parin vuoden päästä. Niin väkisin tihkuvat läpi omat näkemykset.

Käyttäjän hietanenkaija kuva
Kaija Hietanen

"Nyt pelataan peloilla, jopa uskontouhkakuvilla". Minusta varautuminen tulevaan olisi oikea tulkinta, koska Laura Huhtasaaren käsitys asioista on hyvin realistinen. Suurin osa Eurooppaa on myös samaa mieltä.

http://www.independent.co.uk/news/world/europe/mos...

Laura Huhtasaari on hyvä presidenttiehdokas. Uskon että pääsee tietotaidoillaan toiselle kierrokselle. Tähän virkaan tarvitaan uutta näkemystä ja toisenlaista otetta, yksinkertaisesti rohkeutta, ja tätä tarjoaa Huhtasaari. Uskon että Suomen kansa on paljolti hänen takanaan. Voittaa ehkä myös toisen kierroksen?

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Kaikkea onnea Lauralle, nimittäin talvi tulossa ja hyviä huumoriohjelmiakaan ei juuri enää tehdä. Aina kun Laura avaa suunsa tai kirjallisen copy/paste läppärinsä, niin hymynkare on monella suupielessä.

Voihan hän oikeasti saada jopa liki 10% äänistä, kaipa se on sitten jonkunnäköinen voitto. Kaipa se sitten on kivaa saada se oma hupihetki televisiossa. Väyrystä toivon oikeasti sinne vielä, niin siinä olisi varmaa telvis-kamaa kansalle tarjolla.

Tosiasia kuitenkin on se, että Niinistö on Suomen presidentti vaalien jälkeen edelleen.

Tottahan toki tämä Lauran ja ehkä Väyrysenkin ehdokkuus ovat medialle herkkupala, kaksi koomikkoa lavalla on paljon kiinnostavampaa kuin vaalikamppailut olisivat ilman heitä.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

”Venäjällä pelottelua käytetään aseena, ettei Suomella olisi muuta vaihtoehtoa kuin EU-jäsenyys”.

Tämä pitää paikkansa, on yleisesti peloteltu että jos Suomi eroaa EU:sta niin Venäjä ottaa Suomen hallintaansa. Eihän tämä tietenkään perustu yhtään mihinkään mutta samanlaisia älyttömyyksiä saa lukea jatkuvasti liittyen EU:n, euroon tai maahanmuuttoon.

Käyttäjän TimoKohvakka kuva
Timo Kohvakka

Politiikka tekee outoja petikavereita. Nyt Väyrynen saa kannustusta odottamattomasta suunnasta.

Mutta ei Väyrynen tyhjäksi Huhtasaaren tulosta presidenttipelissä tee. Se on ainakin varma asia. Ensimmäisen kauden kansanedustaja presidenttipelin kärkinimien joukossa on huikea saavutus muutoinkin.

Ja jos toinen kierros tulee Huhtasaarelle, Väyrysen äänet voidaan laskea tulevan Huhtasaaren äänisaaliiseen.

Käyttäjän MarkkuTurpeinen kuva
Markku Turpeinen

Huhtasaaren (ja myös Väyrysen) ehdokkuudet ovat tuleville presidentinvaaleille tärkeä mittari. Siinä saadaan varsin todenmukaisesti esille se, mikä oikeastaan on sellaisen politiikan kannatus Suomessa, jota julkisuudessa kuvataan peräkammareiden, juoppojen ja lähes luku- ja kirjoitustaidottomien junttien marginaaliseksi somemölinäksi.

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

Joka tapauksessa olisi tärkeää, että nämä pääehdokkaat Niinistö, Huhtasaari ja Väyrynen ovat ehdokkaina. Pääehdokkaita siinä mielessä, että edustavat selvästi erilaisia suuntauksia. Kansa sitten pääsee päättämään mitä haluaa.
En nyt malta esittää retorista kysymystä lähettäisitkö kriisitilanteessa Putinin tai kenen tahansa kanssa neuvotteleman Huhtasaaren? Niinistö ja Väyrynen ovat tällaisessa tilanteessa kokeneempia kettuja. Valinta näiden välillä riippuu muista asioista kuten kannatatko EU:n liittovaltiokehitystä, kuinka haluat maahanmuuttoa hoitaa ja miten näet koko Suomen kehittämisen?

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Media iskee kätensä sanonko mihin lykkäämällä Naton ja russofobian vastustamisen vain Huhtasaaren ja Väyrysen asiaksi. Se on nimittäin aihealue, josta kansan enemmistö on kiistatta eri mieltä myötäkarvamedian kanssa.

Koska median pääasiallinen tarkoitus on myydä itseään (Ylenkin, vaikka ei olisi tarpeen, mikä on häpeällistä), ja parhaiten myy draama, jonka perustana taas on vastakkainasettelu, myötäkarvamedia tulee tehneeksi valtavan vaalityön varsinkin kansan vastakkainasettelulla ratsastavan Huhtasaaren puolesta – seurauksista vähääkään piittaamatta, ellei seurauksilla tarkoiteta lyhytnäköistä rahanhaalintaa.

Seuraukset tästä median keskittymisestä Huhtasaaren muutaman harvan tolkullisen näkökulman vastustamiseen syventää nimittäin kansan kahtiajakautumista entisestään. Ja suuri osa kansasta ajautuu hämmennykseen kun myötäkarvamedia demonisoi Väyrystä ja Huhtasaarta juuri niillä argumenteilla, joita kansan enemmistö kannattaa.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Veikkaisin että vaikka Väyrynen onnistuisi ja Huhtasaarikin keräisi ääniä niin mahdollisella toisella kierroksella on kuitenkin Haavisto, Haavistoilmiön haalistumisesta huolimatta.

Käyttäjän PerttiRampanen kuva
Pertti Rampanen

Laura Huhtasaariko PELAA (presidentti)PELIÄ Markku Huusko, mutta muut ehdokkaat ovat hienotunteisesti mukana; pyrkivät presidentiksi ihmiskuntaa ja toisiaan syleillen?

Koska presidentinvaali(kaan) on viimeksimainitunlaista ollut?

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Yllä olevassa tekstissä kerrotaan mm. Paavo Väyrysen pelaavan omaa peliään.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Markku Huusko muistaa hyvin oman hämmästyksensä Paavo Väyrysen näyttäessä HS:n sivuilla olleen pyrkimässä USA:n presidentiksi!

Väyrysen puoluehankkeen jälkeen mitään vastaava huomiota HS ei ole US-blogeille suonut.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

"Viimeksi (2012) ei osattu pelätä edes Venäjää puhumattakaan terrorismin rantautumisesta Suomeen."
Keiden osaamattomuudesta tässä puhutaan?

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Kuvailen tässä yleisiä tunnelmia 2011-2012. Toki moni oli pannut merkille esim. Venäjän aggressiivisen toiminnan Georgiassa 2008, mutta vuosi 2014 ja venäläisten työntyminen Ukrainan alueelle vasta avasivat useimpien silmät lännessä.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Kiovassa kirkkoslaavin kieltä opiskelleen tohtori Jussia Halla-ahon mielestä Venäjä on eksistentiaalinen uhka. (Mannerheimin synttäreillä kunniavieras Hitler sanoi pitävänsä kommunismia eksistentiaalisena uhkana).

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset