Markku Huusko

Antti Rinne kipusi Petteri Orpon haastajaksi pääministerikisassa

  • Kokoomuksen Petteri Orpo ja SDP:n Antti Rinne käyvät kamppailua suurimman puolueen asemasta. Kuva: Petteri Paalasmaa
    Kokoomuksen Petteri Orpo ja SDP:n Antti Rinne käyvät kamppailua suurimman puolueen asemasta. Kuva: Petteri Paalasmaa

Iltalehden ja Uuden Suomen puoluekannatuskyselyt saivat lentävän lähdön, sillä heti ensimmäisessä on merkittävä uutinen: sosialidemokraattinen puolue on hiipinyt aivan kokoomuksen kantaan.

Tietoykkösen meille tuottama kannatusarvio antaa viitteitä siitä, että seuraavissa eduskuntavaaleissa käydään huima kamppailu suomalaisten arkeen eniten vaikuttavan päätöksentekijän eli pääministerin paikasta.

Eroa kokoomuksen ja demareiden välillä on vaivaiset 0,7 prosenttiyksikköä, joka mahtuu helposti virhemarginaalin sisään. Esimerkiksi Yleisradion tuoreimmassa kyselyssä ero oli vielä 2,6 prosenttiyksikköä ja Helsingin Sanomien vastaavassa runsaat kolme prosenttiyksikköä.

Tämä ei ole iloinen uutinen 20,8 prosenttiin yltäneelle kokoomukselle, joka on paistatellut keväästä alkaen kuukausi toisensa jälkeen piikkipaikalla. Demarit ovat hivuttautuneet muissakin viime aikojen kyselyissä jo ylöspäin, mutta nyt puolueen saavuttama 20,1 prosenttia on heille paras tulos pitkään aikaan.

Vielä syksyn alkaessa SDP ylsi Ylen kyselyssä vaivoin 15 prosentin päälle ja oli vasta valtakunnan neljänneksi suurin puolue vihreiden ollessa elämänsä iskussa. Pääministeripuolue keskustakaan ei ollut vielä romahtanut nykyiselle, viime eduskuntavaaleihin nähden hyvin vaatimattomalle tasolleen.

Keskustan kannatuksen jyrkkä alamäki alkoi viime vuoden lopulla, samoihin aikoihin, kun puolueen puheenjohtaja, pääministeri Juha Sipilä nostatti kohun lähettämillään lukuisilla sähköposteilla Yleisradion toimittajalle. Sipilä oli suuren kritiikin kohteena tuon jälkeen, ja keskustan sisälläkin on analysoitu, että kannatuskäänteellä ja tuolla tapahtumalla on yhteys.

Kokoomuksen puheenjohtaja, valtiovarainministeri Petteri Orpo on Sipilän kärvistellessä kameroiden edessä vedonnut kansalaisiin julkikuvalla, joka on ollut värittömän virheetön. Kokoomus näyttäisi keränneen myös kaiken glorian talouden kääntymisestä nousuun, vaikka sen ansiot eivät ole ainakaan sen kummemmat kuin hallituskaveri keskustan.

Kokoomuslaiset saavat hieman nostetta myös päällä olevista presidentinvaaleista, mutta samanlaista se ei ole ollut kuin loppuvuonna 2011, jolloin kokoomuksen ehdokkaana tuolloin ollut Sauli Niinistö kiskoi puolueen kannatusta ylös.

Mutta mitä SDP:lle on tapahtunut? Sitä piinannut vihreät on esimerkiksi jo yli kuuden prosenttiyksikön päässä ja perussuomalaiset ovat pudonneet aivan eri divisioonaan. Juuri näitä demareiden onkin Sipilän lisäksi kiittäminen.

Kuntavaalien menestyjää syö se, että kesällä valittu puheenjohtaja Touko Aalto joutui poliittisen syksyn koittaessa huonoon julkisuuskierteeseen. Ikävin niistä oli helsinkiläisen kaupunginvaltuutetun Fatim Diarran aiheuttama some-hässäkkä, jota Aalto ei osannut marraskuun alussa sammuttaa parhaalla mahdollisella tavalla.

Perussuomalaiset sekosivat puolestaan kokonaan pasmoissaan ja hajosivat. Timo Soinin ympärille rakentunut Sininen tulevaisuus on kannatukseltaan yhä aivan marginaalinen, eikä Jussi Halla-ahokaan ole saanut omaa ryhmäänsä lentoon.

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne onkin alkanut näyttää selviytyjältä kilpailijoiden pudotessa kovaa ja korkealta. Hän on saanut vahvaa poliittista vetoapua esimerkiksi eduskuntaryhmän verovastaavalta Timo Harakalta, joka on pitänyt herrojen verosuunnittelua esillä ärhäkästi. Retoriikka on ollut perinteisen vasemmistolaista ja tuntuisi purreen äänestäjiin.

Seuraavissa eduskuntavaaleissa kiinnityksestä Kesärantaan kamppailevat nykynäkymillä kokoomuksen Orpo ja SDP:n Rinne. Jälkimmäinen lähtee vielä takamatkalta, mutta hänen etunsa on oppositioasema. Rinnettä yhä harmittava kiky-sopimus, johon demarivetoinen ay-liike viime vuonna taipui, on jo poliittisesta muistista kaikonnut.

Hallituksella – ja myös sen valtiovarainministerillä – on sen sijaan vielä lukuisia tilaisuuksia menettää kasvot. Orpoa ei välttämättä nosta pääministeriksi edes se, että talous laukkaa, tuloverotus kevenee ja töitä on.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (80 kommenttia)

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

SDP oli jo hyvää vauhtia kuihtumassa pois. Sitten tulivat sotet ja maakuntamallit (kumpikin kusee verta tällä hetkellä). Jos ne eivät olleet tarpeeksi, niin vedettiin aktivointimallit työttömille poloisille eli haista-v (Lindströmin idioottimaisuuksia toki) ......... ja monta muuta sekopäisyyttä kuten huvikseen ja piruuttaan köyhimmiltä tuet edes leipäjonojen toimintaan.

Persuihin kun moni ei enää jaksa uskoa Soinin petosten takia (mitkä kyllä olisi pitänyt nähdä kaukaa...), niin vaihtoehdoksi monille poloisille suomalaisille jää eläkeikäisten SDP. Ei se ainut/paras vaihtoehto olisi, mutta en syytä niitä, jotka moisiin vielä uskovat. Lähes uskomatonta mutta monen osalta totta. Hallitus pelasti demarit ainakin vähäksi aikaa ihan omilla toimillaan.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

9.1-15
IL
Timo Soini halutaan hallitukseen!
Ohjelmaneuvotteluissa pystytään kuitenkin kehittämään sellainen paketti, jota demarit eivät pysty nielemään.

Porvarihallituksen kaavailijoille mieluisinta olisi jos jo itse vaalitulos näyttäisi oikean järjestyksen.
-Keskustan, kokoomuksen ja perussuomalaisten varaan rakennettava hallitus
-olisi elinkeinoelämälle kaikkein mieluisin.
-Silloin myöskään energiaratkaisuissa ei tarvitsisi pelätä vihreiden vastarintaa. Perussuomalaiset ovat nykyisessä hallitusinnossaan taivuteltavissa porvariakselin haluaman talousohjelman taakse.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Ensimmäinen gallup, joten hieman ehkä varovaisuutta kannattaa noudattaa. Voi olla, tai sitten ei, mutta kun vertailupohjaa tässä gallupissa on vain viime vaalihin, niin johtopäätöksiä ei ihan noin selkeästi voi tehdä.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Näyttäisi nyt siltä, että Suomen hyvinvointia pelastetaan v. 2019 vaalien jälkeen edelleen verotuksen kiristämisin ja velkarahalla.

Mitähän mieltä luottoluokittajat ja EKP ovat Rinteen henkilöstä ja tulevan hallituksen ohjelmasta ?

Käyttäjän MattiJuhani kuva
Matti Loikkanen

Oppositiosta on helppo räksyttää ja esittää lisää velanottoa ja luvata kaikille kaikkea hyvää. Joulupukin kannatus on 100%.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Kuten räksytti perus-kepu -11-15

Joka ikisen välikysymyksen ja lupauksen ovat nyt syöneet.
Kreikan tukipaketista,lapsilisistä,eläkkeistä lähtien. Josta pitivät kovaa meteliä.

Lapsilisien ,eläkkeiden leikkaukset ym.
helmikuu-11
Leikkauslista seuraavalle hallituskaudelle
(jatkamassa kok,rkp,vihr )
Lähde:
SavonSanomat-11

Kreikka-vipit sovittu -09 -2018 asti sopimus voimassa.

-11 kävikin niin nokkelasti kun kepu,kok oli tasoissa koko kevään gallupeissa vielä viikkoa ennen vaaleja Kiviniemi/Katainen kaksikko luuli jatkavansa yhdessä seuraavalle kaudelle.
Kepulle tulikin rökäletappion -11 valeissa.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Huolestuttavalta näyttää, jos kansa uskoo sokeasti opposition toistuvaan propagandaan? Risto Siilasmaa twiittasi noin tunti sitten huolestuneena:

"NE poliitikot, jotka säilyttävät integriteettinsä näissäkin tilanteissa ansaitsevat äänemme.
Olisipa heitä enemmän ja kunpa heidän toimintansa saisi laajemmin ansaitsemaansa arvostusta!"

Totta on, että talous on vahvistunut, mutta eihän sitä oppositio miksikään noteeraa. Pitäisi noteerata, sillä vain talouselämän tuotoilla sitä tässä enimmäkseen elellään ja pidetään myöskin koko yhteiskunnasta huolta...ei tietysti riittävästi koskaan, mutta hyvä näinkin. Hallitus on toki sekoillut monessa asiassa mm. sotessa, ja muutenkin tarttunut liikaa lillukanvarsiin, mutta talouden kehitys on ok.

Velkaannumme edelleen, mutta mikä olisikaan se tilanne nyt, jos Rinteen opeilla eteenpäin mentäisiin? - Tai vihreiden utopistisilla haaveilla?

Kansa uskoo kyllä mihin tahansa, kunhan se vain heille itselleen lupaa tarpeeksi tässä ja juuri nyt, heti. Tulevaisuudessa se onkin/olisi sitten monen mielestä ihan sama miten menee... EVVK !

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

No ketä nyt sitten pitäisi Kaijan mukaan äänestää?

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Ei se helppoa ole näidenkään puolueiden kanssa. Mietintämyssy on vielä hyvin, hyvin syvällä päässä.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen Vastaus kommenttiin #6

Eli nothing? Talouden kehitys taitaa olla ok, koska se on yleinen linja tällä hetkellä (ei Suomikaan siitä yleisestä EU-maiden kasvutrendistä kai voinut ikuisesti olla paitsiossa, vaikka eniten olikin viimeistä vuotta lukuunottamatta)...
Seuraavaa romahdusta odotellessa (tullee aika kohta veikkaan 1-4 vuotta) ja nytkin olemme velkabudjetilla menossa tällä ihanalla nousukaudella... mitäpä, kun tilanne käy todella vaikeaksi...

Katsoisin aika naiiviksi sen näkemyksen, että yleisen EU-alueen nousukauden aikana olisi juuri Suomen nykyisen hallituksen ansiota mikään nousu. Toki huomioin tilastodatan mikäli sitä annetaan... huomioiden myös sen miten tilastoja hyväksikäytetään perinteisesti poliittisten tahojen osalta.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #6

Eikö se ole helppoa nyt?
Porvaripuolueita nyt 7-2 vas,sdp. Äänestät miten tahansa on aina porvarienemmistö eduskunta.

Sdp,vas ei millään saa 101 edustajaa ,porvaripuolueita äänestäviltä.

Käyttäjän JonneKlockars kuva
Jonne Klockars

Liberaalipuoluetta kuten kaikkien muidenkin suhmurointisosialismiin kyllästyneiden. En tarkoita tässä laittaa Kaijan suuhun sanoja mutta ottakoon onkeensa ja tarkastakoon vonkaleen jotta voi siitä mielipiteen muodostaa. Muita kaloja en itse lähde harkitsemaankaan.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Halusin vielä lisätä selityksen tuolle Siilasmaan käyttämälle vähän harvemmin käytetylle sivistyneelle sanalle:

"Integrity (suomalaisittain integriteetti) on sana, jota on vaikea kääntää suomeksi. Merriam-Webster sanakirjan mukaan integriteetti tarkoittaa “vahvaa sitoutumista ja uskollisuutta moraalista arvoa kohtaan”. Kontekstista riippuen sama sana voi tarkoittaa rehellisyyttä, uskollisuutta, eheyttä tai jopa suoraselkäisyyttä. Tämä usein unohdettu hyve on kuitenkin paljon laajempi ja tärkeämpi kuin ensisilmäyksellä voisi päätellä."

Toivon mukaan yhä useampi politiikko ja me tavis-kansalaiset voisimme näitä hyveitä yhä enemmän tavallisessakin kanssakäymisessä noudattaa.

Käyttäjän pasianttila71 kuva
Pasi Anttila

Asiantuntijoidenkaan mielestä tämä talouskasvu ei ole hallituksen aikaansannosta vaan maailmantalouden piristymisen seurausta. Tämä kasvu olisi alkanut joka tapauksessa. Itseasiass hallitus on tainnut näillä leikkauksillaan ja kiky.hömpällä vain pidentää taantumaa, aiheuttaa köyhyyttä ja eriarvoistumista.

Tottakai Siilasmaa on huolissaan kokoomuksen ja yleensä porvarien puolesta. Eihän se nyt heille käy että he menettäisivät vallan vasemmalle.

Ja jos viitsit katsoa vuodesta 1987 tähänpäivään niin huomaat että porvarit on hallinnut siitä lähtien Lipposen hallituksia lukuunottamatta. No, millasta on jälki? Paljonko oli velka vuonna 87, paljonko työttömyys. Aika kauheeta menoo on ollut tää porvarien Suomen "rakentaminen". Tätä porvaripörinää ei enää kauan kestetä.

Kekkonen teki ihan oikein(ei toki demokratian kannalta) pitämällä kokoomuksen oppositiossa, vaikkakin ulkopoliittisista syistä.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Näyttää siltä että paremman väen taivas ei jouluna olekaan niin kirkas kuin miltä se näytti vielä kesällä. SDP kirii kiinni etumatkaa ja on jo kokoomuksen kannassa.

Jos SDP kirii ohi, niin se tietää sitä että paremman väen juhlat vähän hiipuvat sitten kun vaalit on ohi ja uusi SDP- vetoinen hallitus aloittaa toimintansa.

Mutta siihen on vielä pitkä matka ja paljon voi tapahtua ennen sitä.

Mutta köyhällä väellä ja ns. haittasuomalaislla näkyy kuitenkin ehkä jo pieniä valonpilkahduksia pitkän tunnelin päässä.

Mutta se haittasuomalaisten tunnelin pää on vielä kaukana ja siihen asti parempi väki, hyötysuomalaiset, voivat rauhassa juhlia suhdanteiden paranemisen tuottamasta uudesta lisävarallisuudesta.

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant

#7 Arto, haittasuomalaiset ovat heränneet!

Lähipiirissäni on jo useita kokoomuslaisia, jotka ensi vaaleissa ovat entisiä kokoomuslaisia.

Mielestäni siinä on selkeä kannanotto hallituksen työntekijöitä halveksivaan asenteeseen.

Tuskin tarvitsemme kuitenkaan 'sotia', että kansalaisten yhdenvertaisuus saadaan kohdilleen.

Käyttäjän pasianttila71 kuva
Pasi Anttila

Kiva kuulla:) Häpeäkseni tunnustan itsekkin äänestäneeni kok.puoluetta

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Juurihan nuo hallituksen ensimmäisen budjettivuoden tuloerovaikutukset julkaistiin ja tuloerot supistuivat. Pienituloisten reaalitulot nousivat 0.7% Keskituloisten 1% ja suurituloisten 0.3%. Kärkiprosentin tulot jopa laskivat.

Miten tämä nyt sinulle noin synkäksi kääntyi?

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #60

On välttämätöntä antaa pääomien kasvattaa voittojaan, sillä se takaa sen että pääomat viihtyvät Suomessa, tämä tarkoittaa sekä kotimaisia että ulkomaisia pääomia.

Vaikka se kuinka sapettaisi, niin ilman pääomasijoituksia Suomessa ei olisi työtä, ei tuloja, eikä myöskään verotuloja, eikä sosialiturvaa.

Pitää siis antaa kaikkein rikkaimpien rikastua. Lohduttaa voi vain se tieto etteivät nämä kaikkein rikkaimmat millään pysty käyttämään niitä kaikkia resursseja joihin heidän rikkautensa heidät oikeuttaisi. Pääomalla ei siis ole heille muuta kuin pelimerkin merkitys, he eivät koskaan itse käytä sitä laikkea rahaa mitä heillä on, ostaakseen itselleen jotain pientä tai suurta.

Maapallon resurssit jäävät muille kuin rikkaille, pelimerkit jäävät rikkaille. Pelimerkeillä rikkaat rakentavat yhä uusia tuotantovälineitä ja palkkaavat lisää ihmisiä tekemään heille lisää aina vain lisää pelimerkkejä.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #60

Palkat ovat siis 75% arvonlisästä. Sillä 25%:lla jota kutsuttiin tuossa voitoiksi rahoitetaan investoinnit. Se että tuotanto muuttuu koneellisemmaksi merkitsee myös yleensä tuottavuuden kasvua ja korkeampia palkkoja.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Seuraavan hallituksen jälkeen Suomen asiat ovatkin sitten ulkoisten järjestelmien päätännässä. Kreikan kohdalla taidettiin puhua jostakin " troikasta ". Britanniassa aikanaan rautarouva sai järjestyksen talouden kaaokseen - rautarouvaan nähden Sipilällä, Rinteellä tai Orpollakaan ei ole edes munia päätöksentekoon.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Sen viimeisen SDP- hallituksen jälkeen asiat olivat Suomessa vielä paremmassa mallissa, tosin velkaa oli silloinkin liikaa edellisten porvarihallitusten jäljiltä, mutta velkaa oltiin Lipposen aikana roimaa vauhtia lyhentämässä.

Onneksi Lipponen lyhensi velkaa, sillä sen jälkeen tulivat Jäätteenmäki, Vanhanen ja Katainen ja jakovarat. Jakovarat sitten jaettiin ja alettiin ottamaan velkaa. Haittaväestö sai kärsiä mutta rikkaille annettiin veronkevennyksiä.

Toki tämä viimeaikainen huono kehitys kaipaa jo kompensaatiota. SDP, jos pääsee valtaan, tuskin vähentää enää rikkaiden verotusta ja alkaa ehkä maksamaan taas valtion velkaa pois.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Se oli Arto valtavan talouskasvun aikaa Viinasen ja Ahon jälkeen Nokian imussa ja ay-liike pidettiin ojennuksessa Lipposen metodein. Pyllykarvat paloivat vasta v. 2007 Vanhasen jakovarahallitus II toimin, jolloin palkankorotukset vinguttiin läpi koko palkansaajakentän finanssikriisin iskiessä jo seurravan vuonna 2008.

Valtiollahan toki korotettiin palkkoja vielä yli 3 % vuodessa v. 2013-2015 kolmen vuoden ajan vuosittain, vaikka palkankorotusten maksajista ei ollut tietoakaan. Maksajiksi siis valittiin tulevat sukupolvet ja siirretty verotus tulevaisuuteen.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #18

"ay-liike pidettiin ojennuksessa Lipposen metodein."

Missä ovat Kataisen, Vanhasen, Stubin, Orpon ja Sipilän metodit?

Niitä ei ole.
Miksi pitää vastuussa sellaisia politikkoja joilla ei ole metodeita AY- liikkeen kurissa pitämiseen. Tällaisten metodeiden olemassolo on ratkaiseva asia talouden kunnossapidolle silloin kun ei voida rahan arvoa huonontaa millään metodilla.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #23

Suomessa ay-liike hyväksyy ja tekee yhteistyötä vain vasemmistohallituksen kanssa.

Artostakin olisin luullut jo fiksumpaa pelinlukijaa. Rinteen hallitus on tervetullut, jos äänestäjät näin päättävät, ja se on vain hyväksyttävä tai lopetattava yrittäminen ja ivestoinnit Suomeen.

Se, että Rinne on käynyt jakamassa suklaata Helsingin hienoistopuoteihin, ei ole todellisuutta yrittäjien arjesta.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #25

"Suomessa ay-liike hyväksyy ja tekee yhteistyötä vain vasemmistohallituksen kanssa."

Se on varmaan kiinni luottamuksesta.
Miten luottamus ansaitaan?
Ei ainakaan pettämällä se.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #27

Se on kuin kotitalous, jolloin isä sanoo, että rahaa ei ole turhanpäivaisyyteen tulotason ollessa rajallinen.

Se on sitä luottamusta.

Nykyinen hallitus ei ole pettänyt varmasti toveri Vihavaisen luottamusta lisätessään julkisa menoja ja velkaantumista edelleen.

SDP:n luottamus orgastinen tavoite on velkaantumisen hurja kasvattaminen a´la Kreikka kerjäyshillopurkin nuolentaan aikaismmsta hyvästä taloudenpidostaan.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #32

"Se on kuin kotitalous, jolloin isä sanoo, että rahaa ei ole turhanpäivaisyyteen tulotason ollessa rajallinen.

Se on sitä luottamusta."

Jos isään ei uskota niin silloin ei ole luottamusta, eikä näihin Lipposen jälkeisiin isiin eikä isäntiin ole luotettu.

Tulokset on näkyvissä. Velkaa on aivan liikaa, kun vienti ei ole vetänyt ja lapsia on pitänyt passata. Merkkifarkkuja ja festarilippuja, kaikki pelit ja vehkeet on parasta laatua ja viimeistä huutoa. Vähemmälläkin olisi pärjätty, mutta kun ei ole kelvannut.

"Nykyinen hallitus ei ole pettänyt varmasti toveri Vihavaisen luottamusta lisätessään julkisa menoja ja velkaantumista edelleen."

Minä olen aina kironnut näitä hallituksia, kun ne ei osaa leikata, eikä verottaa. Ne ei ole osanneet muuta kuin mielistellä äänestäjiä ja se on tehty velaksi, tulokset on nähtävissä, velkaa on enemmän kuin mikä on hyväksi ja tässä suhdannevaiheessa sitä velkaa pitäisi jo lyhentää, eikä kasvattaa. Tämä hallitus ei ole Vihavaisen mieleen eikä ansaitse sen luottamusta.

Myönnän kyllä luottaneeni aivan liikaa Sipilään ja siksi äänestin hänen puoluettaan viime kerralla. Kataisen puolueeseen en ole uskonut, sillä populisti- jakovara- Katainen oli jo kyntensä siinä vaiheessa jo paljastanut.

"SDP:n luottamus orgastinen tavoite on velkaantumisen hurja kasvattaminen a´la Kreikka kerjäyshillopurkin nuolentaan aikaismmsta hyvästä taloudenpidostaan."

Totuus ei muutu puhumalla miksikään. Yrität turhaan retoriikalla muuttaa totuuden valheeksi ja valheen totuudeksi, mutta ei ne asiat sillä tavalla muutu miksikään.

Jutta oli kyllä surkein demaripomo ikinä ja ne takuutushommelit oli todella surkea esitys, surkeimpia mitä on nähty. Persutkin osasi kääntää takkinsa tyylikkäämmin vaalipuheidensa jälkeen ja hallituksessa nähtiin tyylikkäästi ihan erinäköinen persupuolue kuin miltä se oppositiossa näytti. Mutta se tapahtui ilman mitään surkuhupaisaa takuutus- näytelmää, mikä on tahra demareiden muuten kunniakkaassa historiassa.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #33

Kai nyt tajuat itsekin, että hoopoilet tosiasioiden valossa.

Suomen talouden tila on kiikun kaakun sitä pistettä, josta siirrytään hyvinvoinnitsa ja hyvästä sosialiturvasta tuntemattomaan.

Vihavainen, mistä 300.000 uutta yksityisrahoitteista työpaikkaa edes nykyisen julkisten menojen maksantaan ?

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #34

"Kai nyt tajuat itsekin, että hoopoilet tosiasioiden valossa."

Minun ymmärrykseni mukaan sinä hoopoilet. :)

"Suomen talouden tila on kiikun kaakun sitä pistettä, josta siirrytään hyvinvoinnitsa ja hyvästä sosialiturvasta tuntemattomaan."

Tuollaisia äkillisiä muutoksia tulee vain mikäli sosialitusrvaa pidetään yllä velkaantumalla. Tervettä kehitystä on se että sosialiturvaa leikataan tulojen mukaan, siis jos verotusastetta rikkailta kevennetään, niinkuin tämä porvarihallitus on tehnyt, tämä kevennys pitää sitten näkyä sosialiturvan leikkauksina, eikä sitä pidä rahoittaa velkarahalla. Tämä eikä edelliset hallitukset eivät kuitenkaan ole leikannut sosialiturvaa, vaikka ovat leikanneet veroja, mikä on johtanut siihen että sosialiturva on pitänyt rahoittaa velalla. Velan kasvattaminen tällä tavalla voi sitten johtaa sellaiseen romahdukseen mitä Kreikassa on tapahtunut. Se on tämän pitkään jatkuneen porvarihallituspolitiikan vika.

"Vihavainen, mistä 300.000 uutta yksityisrahoitteista työpaikkaa edes nykyisen julkisten menojen maksantaan ?"

Meillä on tällä hetkellä muistaakseni, en jaksa tarkistaa, 2,5 miljoonaa työpaikkaa yksityisellä ja julkisella sektorilla. Suomen viennin ja julkisten palveluiden tuotantokapasiteetti lepää näiden 2,5 miljoonan työpaikan varassa, nyt ja jatkossa.

On oletettavaa ja luultavaa että 300 000 työttömän työpanoksella ei kokonaistuotannon astetta kovin paljon nosteta, koska kyse on vähemmän tuottavasta työvoimasta kuin mitä jo työssä oleva työvoima on.

Siinä 300 000:n joukossa on tietenkin täydellä työpanoksella töihin pystyviä, jos sopiva työpaikka löytyy, eli työ ja sen tekijä saadaan kohtaamaan, mutta suuri osa tästä 300 000:sta on sellaisia jotka eivät voi työllistyä täyden työtehon työpaikkaan, vaan vähemmän työkykyisille, vanhoille, nuorille, ammattitaidottomille, työhaluttomille ja muille osittain työrajoitteisille pitäisi luoda uudenlaisia työpaikkoja, helpompia, jotta heidän muita pienempi työntekokapasiteettinsa saataisiin yhteiskunnan käyttöön.

Jos he eivät pysty työpanoksellaan hankkimaan itselleen säädyllistä elintasoa, yhteiskunta voisi auttaa siinä asiassa.

Jos yhteiskunnassa tarviteen enemmän sellaista työvoimaa joka voi antaa täyden työpanoksen, työvoimaa joka voi ansaita työnteollaan oman elantonsa ja maksaa yhteiskunnalle veronsa, yritysten tulee lähteä rekrytoimaan sellaista työvoimaa ulkomailta, elleivät he sitä työttömien suomalaisten joukosta löydä.

Tuotannon pitää pyöriä täydellä teholla, se on elinehto sille että sosialiturvan tasoa voidaan pitää entisellä tasollaan.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #36

Tämä on Kiiskin viimeinen kommentti tällä taholla .

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #25

AY teki nyt porvareiden kanssa "yhteistyötä" .Pakkolait ja Kikyn.
Ota tai jätä. Leikkaamme köyhimmiltä.
Leikataan lisääkin -18 oli nimi alla tai ei.Porvarihallituksen lupaukset on kuin veteen piirretty viiva.
Kun nimet on alla luvattu uohdetaan.

Pekka Iiskonmaki

#9
Täysin munatonta porukkaa ja aina samaa mieltä viimeksi puhuneen kanssa.

Palkkoja ei ole varaa nostaa, mutta verotusta pitää lieventää roimasti.

Käyttäjän HeikkiSantala kuva
Heikki Santala

Markku,

kiitos asiallisesta jutustasi.

Kokoomus maksaa nyt sote-sekoilustaan ja muusta kovasta oikeistopolitiikasta; liika on liikaa. Kansan liikkeet ovat hitaanlaisia: sitä voi aikansa höynäyttää, mutta vain aikansa.

Mediaa on tässä myös kiittäminen vallan vahtikoira-roolistaan. Samoin eri alan asiantuntijoita; erityisesti valtiosääntötuntijoita. Joku tolkku poliittisella kähminnällä pitää olla. Pitkään on näyttänyt, ettei millään ole mitään väliä.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Kokoomus maksaa nyt sote-sekoilustaan"

Keskusta maksaa maakuntauudistus sekoilustaan.

Pakko- yksityistämistä jo onneksi lykättiin.
Yksityistäminen on tärkeää ja se tulee tapahtumaan.
Yksityistämistä ei kuitenkaan pidä tehdä valtion mahtikäskyllä, vaan se tulee tehdä vastaavien virkavastuullisten viranhaltijoiden ja yksityisten palveluntarjoajien keskeisillä neuvotteluilla, rauhassa ja ajan kanssa.

Veikkaan ettei maakuntauudistuskaan tule loppujenlopuksi toteutumaan hallituksen esittämällä tavalla, vaan maakuntien määrää supistetaan niinkuin asiantuntijat ovat esittäneet.

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Niinpä. Ketä tahansa voi pettää kerran, mutta ei kaikkia jatkuvasti.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Koiraakaan ei voi kusettaa puhelimessa.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Kepu,kok kksikolla on se huono tapa että rahaa jaetaan vaikka velalla.
Mutta ei mietitä sitä mistä rahaa tulee tilalle kirstuun.
"Sukanvarteen" ne ei opi ikinä laittamaan "pahanpäivänvaralle".
Liikanen-91 Ylijäämää 1 Mrd.
Sdp/kok -03 ylijäämää 3 mrd
Heinäluoma -07 Ylijäämää 3Mrd

Ja valtionvelassa on yhä -90 luvun velkaa.

Käyttäjän JonneKlockars kuva
Jonne Klockars

Rinteen jälkeisessä konkurssi-Suomessa päästäisiin ehkä toteamaan ettei "se ollut oikeaa sosialismia." Toivottavasti ei sitä rinnettä lähdetä liukastelemaan alaspäin.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Toivottavasti ei sitä rinnettä lähdetä liukastelemaan alaspäin."

Rinnettä on tultu jo alaspäin siitä lähtien kun Lipponen joutui luovuttamaan pääministerin pestinsä Jäätteenmäelle.

Näyttää siltä että nousu ajoittuu Rinteen hallituskaudelle, sillä ei tämä noususuhdanne vielä tähän lopu. Esitetyt ennusteet ovat vain pelottelua, etteivät palkat ja hinnat karkaisi ylöspäin liian nopeaan ja liian aikaisin.

Veikkaan ettei nousu pysähdy, sillä vaikka hyvää käyttökelpoista työvoimaa ei ole Suomesta riittävästi saatavissa, sitä riittää EU- maissa, eikä sitä virtaa pysty maahanmuuttokriittiset pysäyttämään niin kauan kuin EU pystyssä pysyy.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Veikkailet Arto aivan liikaa. EU ei ole maailman talous, vaan alati supistuva pieni osa siitä. Kiinassa nyt miettivät mitä tehdä yksityiselle velkaponzille, joka on yli 500 % yli koko maan BKT:n. Trumpin toimet taas puolestaan ovat korjaamassa talouden korkorakennetta nykyisestä nollasta terveempään 0-5 % suuntaan, jolloin korkeampi inflaatiokin olisi toivottu joululahja useimmille teollisuusmaille.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #22

"Veikkailet Arto aivan liikaa. EU ei ole maailman talous, vaan alati supistuva pieni osa siitä."

EU on kuitenkin Suomalaisille riittävän iso, se on 50 kertaa isompi markkina-alue kuin Suomen markkina-alue. Sen lisäksi EU aukoo Suomen puolesta ovia maailmanmarkkinoille, niin että EU:n kautta kaupan esteitä pyritään purkamaan kaikkialle maailmaan.

Trumpin toimet ovat väliaikaisia. Tilanne korjaantuu Trumpin osalta seuraavien USA:n presidentinvaalien jälkeen. 4v. on varsin lyhyt aika ja sinä aikana ei tämä mies ennätä saamaan kovin paljon vahinkoa maailmassa jossa on muitakin päättämässä asioista kuin mr. Trump.

Toivottavasti maailmassa saadaan tämä velkaantumisongelma siististi hoidettua pois päiväjärjestyksestä tietyllä aikataululla, niin etteivät ne pääse aiheuttamaan suuria lamoja ja tuotantokoneistojen pysähtymistä. Suomen velkakierre on vain osa sitä kehitystä että valtiot elävät yli varojensa kaikkialla, se on yleinen trendi.

Mistä ne kaikki lainatut rahat on peräisin? Tietenkin niiltä jotka eivät sitä rahaa tarvitse, eiväkä sitä kuluta. Jos valtio ei niitä ottaisi käyttöönsä ja kuluttaisi, ne lojuisivat jossain käyttämättömänä, tai sitten ne velat on vain paperille piirrettyjä lukuja, joilla ei ole mitään merkitystä kenellekään, paitsi niille finanssilaitoksille joiden kirjanpidoissa ne ovat saatavina.

Jonkun tahon pitäisi ottaa haltuunsa tämä koko maailmantalous ja ryhtyä johdattelemaan sitä pois näistä mysrkyisistä vesistä, jonnekin talouden hurrikaanien ja tsunamien ulottumattomiin.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #26

Raha ja sijoitus vaatii korkoa ajallaan, muutoinha koko systeemi olisi pähkähullu.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #35

"Raha ja sijoitus vaatii korkoa ajallaan, muutoinha koko systeemi olisi pähkähullu."

Tässä olen samaa mieltä. Rahatalouden uskottavuus vaatii sen että veloista huolehditaan, eikä velkoja jätetä maksamatta. Rahatalous on kaiken perusta ja sen uskottavuudesta pitää pitää kiinni kynsin hampain.

Mutta kun politikot ovat kaikkialla ajaneet maidensa taloudet sellaiseen pisteeseen että velkojen maksaminen näyttää mahdottomalta, koska ihmiset eivät suostu tinkimään elintasostaan hallituksen ottamien velkojen takia, tämä systeemin epätasapaino pitäisi ajaa alas globaalisti ja keskitetysti ja sen jälkeen jollakin tavalla pitäisi rajoittaa hallitusten mahdollisuutta rahoittaa talouttaan velanotolla.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Hassua kun yhä jotkut uskoo että pääministeri yksin päättää hallituksissa?
Kyllä siellä päättää kaikki hallituspuolueet ja niiden eduskuntaryhmät enemmistönä.
Edes Lipponen ei yksin päättänyt mistään.
Tai 200 edustajaa olisi laiminlyönyt tehtäviään.
Eduskunta valvoo hallituksen toimia.Että päätökset tehdään aina eduskunnan enemmistön hyväksymänä.
lähde:
Eduskunnan tehtävät/Kansalais-Info
Meillä eduskunta toimii toisin kuin P-Koreassa jossa yksi mies päättää mitä tehdään.

Pekka Iiskonmaki

Suomalaset ovat demarivetoisen hallituksen ansainneet!

Duunarin verotus on edelleen sietämättömän keveää. Lisäksi kansa rakastaa veroja.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Suomalaset ovat demarivetoisen hallituksen ansainneet!"

Niin ovat. Rinne on vihdoin löytänyt sen populismin lajin jolla kansa tällä kertaa saadaan höynäytettyä. Mutta ei se mitään, kun kansaa jokatapauksessa höynäytetään jollakin tavalla. :)

"Duunarin verotus on edelleen sietämättömän keveää. Lisäksi kansa rakastaa veroja."

Kansa elää tällä hetkellä velaksi, koska se ei halua hallituksen tekevän niitä leikkauksia joilla velkaantuminen saatataisiin loppumaan, eikä hallitus uskalla tehdä niitä leikkauksia, koska se pelkää kansan kostoa.

Jos kansa ei halua leikkauksia ja jos hyötysuomalaiet eivät halua katsella kadulla kerjääviä haittasuomalaisia, verotusta on nostettava sille tasolle että sillä peitetään valtion menot ja aletaan lyhentämään velkaa, jotta sitä velkaa voitaisiin taas kasvattaa tulevan laman aikana.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Olisin hiukan varovainen tämän tutkimuksen tuloksen vertaamista Ylen tai HS:n vastaaviin. Olen asiassa Petteri Ritalan kanssa samaa mieltä. Gallupien tuloksia voi verrata vain, jos ne on toteutettu keskenään samalla tavalla.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Hyvä huomio, Pekka.

    Eroa kokoomuksen ja demareiden välillä on vaivaiset 0,7 prosenttiyksikköä, joka mahtuu helposti virhemarginaalin sisään. Esimerkiksi Yleisradion tuoreimmassa kyselyssä ero oli vielä 2,6 prosenttiyksikköä ja Helsingin Sanomien vastaavassa runsaat kolme prosenttiyksikköä.

Jos yhdessäkään gallupissa SDP menisi Kokoomuksen ohi, niin se saattaisi olla merkki jostakin.

Käyttäjän MattiJuhani kuva
Matti Loikkanen

"Jos yhdessäkään gallupissa SDP menisi Kokoomuksen ohi, niin se saattaisi olla merkki jostakin."

Se olisi merkki sitä, että demareiden kannatus SILLÄ HETKELLÄ (anteeksi taas isot kirjaimet) olisi suurempi kuin kokoomuksen. Mutta vaaleihin on vielä aikaa.

Oppositiossa puolueiden kannatus yleensä nousee. On sellanen feelis, että moni täällä kommentoijasta olisi valmis kaatamaan istuvan hallituksen. Mutta mitä tilalle? Ensin pitää maksaa entistä velkaa pois, ennekuin annetaan demareiden ottaa lisää velkaa. Antti Rinne pääministerinä olisi kuin kettu kanatarhan vahtina.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Nykyinen talouden velkakierre alkoi Vanhasen hallituksen toimesta, Jyrki Kataisen toimiessa VV-ministerinä. Verohelpotukset hyvätuloisille rahoitettiin velkarahalla ja sillä tiellä nyt ollaan. On tehty vuosien mittaan kyselyjä kumpaan ihmiset ovat valmiimpia, alentamaan veroja vai säilyttämään palvelut, enemmistön kanta on aina ollut sama, säilytetään palvelut. Lipposen hallitukset joita yleisesti pidetään 90-luvun laman jälkeen parhaina hallituksina piti velkaantumisen kurissa, päinvastoin velkaa lyhennettiin. On suuri harha väittää, että SDP olisi Suomea velkaannuttava puolue, kun nimeenomaan porvarihallitukset, aina 60-alusta asti tähän ovat syyllistyneet, varsinkin jos kokoomuksella on ollut VV-ministerin salkku.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

"On suuri harha väittää, että SDP olisi Suomea velkaannuttava puolue, kun nimeenomaan porvarihallitukset, aina 60-alusta asti tähän ovat syyllistyneet, varsinkin jos kokoomuksella on ollut VV-ministerin salkku."
************************************************

Tilastojen mukaan muistaakseni näin on (josta syystä ns. "porvareiden" puheet velkaantumisesta usein lähinnä huvittavat). Toivottavasti joku sen vielä varmentaa.. muistelen katselleeni käppyröitä, joiden mukaan mm. Kokoomuksen hallituksessa olo-aikaina valtion velkaantuneisuus yleensä kasvaa eniten. Hauska ilmiö, ehkä kokoomuslaisilla vain sattuu maailman paskin tuuri tai jotain.

Ja näin siis totean, vaikken demareita kyllä todellakaan kannata esim. perustulon vastaisuus ja muutoinkin wanhakantaisuus monessa asiassa ei pisteitä itseltäni saa....

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Ja näin siis totean, vaikken demareita kyllä todellakaan kannata esim. perustulon vastaisuus ja muutoinkin wanhakantaisuus monessa asiassa ei pisteitä itseltäni saa...."

Perustuloa pitääkin tietenkin vastustaa, tulot pitää tietenkin hankkia työtä tekemällä, tulot on hyötyhenkilön ansaitsemaa hyötyrahaa, kaikki muulla tavalla saatu raha on sitten haittahenkilön saamaa haittarahaa.

Wanhakantaisuus ei saa minultakaan pisteitä, mutta kun äänestäjät on wanhakantaisia niin puolueen pitää olla jossain määrin wanhakantainen. Se on tosielämän ikävä fakta, josta ei päästä eroon päivittelemällä, se pitää vain hyväksyä.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Miksi se kokoomus aina pääsee tekemään velkaa kun pääministeripuolue on Kepu?

Siksi kun kepu,rkp,vir,PS ja siniset hyväksyvät sen. Yksinhän VM ei hallituksessa päätä

"perustulon vastaisuus"
Eli itse maksat veroissasi perusturvan .Samalla poistuu Kela-etuuksia.
Työtön joutuu tekemään 9e/pv töitä ja se vähennetään toimeentulotuesta pois.
Ketkä hyötyy perustulosta?
Kepu,kok ei ilmaista rahaa jaa työttömille ja köyhille.
Käys lukemass Kelan sivuilta työttömien Perustulosta.

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

Tämä on sitä kuukausittain toistuvaa juupas/eipäs-leikkiä. Galluppeja tulee ja yhtä monta menee.
Oikeat gallopit julkaistaan aina neljän vuoden välein.
Onhan tämä sinänsä kivaa spekulaatiota milloin kullakin menee ylä- tai alamäkeä.
Muuta merkitystähän näillä ei ole. Yleensä hallitusvastuussa olevat saavat alaspäin meneviä kannatuslukuja kun joutuvat pakon edessä tekemään ikäviä päätöksiä.
Tottakai silloin Soinin sanoin helppohan se on sieltä oppositiosta huudella ja nostattaa gallup-lukuja.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Huusko jo jakaa ministeripaikkoja yhden galluppin perusteella. Totuus on että gallupit ei äänestä. EKV on vasta 2019.

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

Tottakai, kun on kyselyn tekijän leivissä. Pitäähän siitä juttu saada.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Veikkaisin kyllä jo ensi syksyä. Tuolla hallituksen kannatuspohjalla ei vaan tehdä sotea eikä maakuntauudistusta.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Millä eväillä Rinne nostaisi Suomen suosta?

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Rinne nostaa Suomen suosta, lopettamalla porvarihallitusten toimesta harjoitetun velaksi elämisen, saattamalla valtion tulot ja menot ensin tasapainoon ja lopulta budjetin ylijäämäiseksi leikkaamalla menoja ja lisäämällä tuloja, eli verottamalla enemmän.

Tuotanto saadaan pysymään vauhdissa ja ihmiset töissä pitämällä työn hinnat kurissa, eli jatkamalla kikyjen tekemistä.

Valtaan SDP sen sijaan pääsee vain populistisin keinoin, lupaamalla yhtä sun toista, sellaisia lupauksia mitkä kansa ymmärtää lupauksiksi.

Sillä tavalla kaikki aina valtaan pääsevät.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

"Millä eväillä Rinne nostaisi Suomen suosta?"

Luultavasti ei juuri millään konsteilla. Voisi hyvällä tuurilla kumota edes katastrofaalisen työttömien "aktivointimallin" ja auttaa taloutta sekä ihmisiä sitä kautta. Luottoni demareihin kyllä ei ole kamalan suuri, jos nyt ei hallituspuolueisiinkaan.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Riippu mitä päätöksiä tämä hallitus on jo tehnyt ja jotka palautuu lausuntakierrokselta seuraavalle hallitukselle.
Samoin mitä EU on sovittu ja mitä käskyjä sieltä tulee (EU-lait ohittaa kansalliset lait.Lissabonin-sopimus-08.)
Tai mikä on maailmantalouden tilanne.
(TS ennakoivat rajua talousromahdusta)

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Hyvä kysymys Makkoselta, mutta viisasta vastausta saadaan varmaankin kauan odottaa...

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

En edelleenkään luota eduskuntapuolueisiin ja toivon, että muutkin ihmiset tajuavat äänestää ulkopuolisia puolueita.

Äänestipä mitä vaan nykyisistä eduskuntapuolueista, niin joka ikinen aina pettää.

Kunnollinen muutos tulee vasta, kun saadaan rehellistä politiikkaa ja että kaikki ministeriöiden työpaikat eivät ole suojatyöpaikkoja vaan ovat vain eduskunnan 4 vuoden mittaisia ja silloin vaihdetaan porukkaa.

Hyväveli/sisar-verkosto pitää saada nitistettyä.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Mitä SDP sai aikaan hallituksessa ollessaan:

"Mitä Sdp valtiovarainministeripuolueena sai aikaan viime vaalikaudella?

- valtiolle uutta velkaa noin 20 mrd euroa

- kuntien valtionosuuksien rajujen leikkausten seurauksena kunnille uutta velkaa muutama miljardi, irtisanomisia, lomautuksia, palvelujen heikennyksiä ja kuntaveron kiristyksiä

- valtion kassan syömistä usealla miljardilla

- valtion tuottavimman omaisuuden myyntiä yksityisille 3,3 mrd eurolla

- liikenneväylien korjausvelan kasvattamista noin puolella miljardilla eurolla

- monen miljardin euron arvosta vastuiden ottamisia Kreikan ym veloista saksalaisten pankkien puolesta

- jne....

Yhteensä siis realisesti Suomen valtio ja kunnat velkaantuivat 2011-15 Sdp:n valtiovarainministerikaudella noin 30 mrd eurolla ja vastuut kasvoivat rajusti.  Yksikään rakenneuudistus (sote, eläke, kunnat, keskiaste....) ei edennyt.  Pysähtyneisyyden aika!

Sdp:n vaalilupaus ennen vuoden 2011 vaaleja oli mm. 100 000 uutta työpaikkaa kaudella 2011-15.  Tulos oli 100 000 menetettyä työpaikkaa valtavasta velanotosta (velkaelvytyksestä) huolimatta ja vaikka puolueella oli valtiovarainministerin, työministerin ym avainsalkut."

Toimi Kankaanniemi lainaus 20.12.2015.

Mikä vaihtoehto Rinne siis olisi, kysyn vaan.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Mitä Sdp valtiovarainministeripuolueena sai aikaan viime vaalikaudella?"

Muistaakseni se ei ollut SDP, vaan Jyrki Kataisen sixpäkki, joka harsittiin kasaan kun keskusta ja persut kieltäytyivät vastuunkannosta.

Myönnetään että Orpon kokoomus ei ole enää sama asia kuin Kataisen ja Stubin kokoomus, mutta sen olisi ollut aika siirtyä syrjään jo aikoja sitten. Äänestäjät ovat käsittämättömästä syystä jatkaneet luottamustaan, kenties siksi että sielä on ollut niin söpön näköisiä ja matalaäänisiä miehekkäitä puheenjohtajia.

SDP oli sitäpaitsi ihan pihalla sillä vaalikaudella. Jutta Urpiainen oli katastrofi ja pelkäsi Soinin persuja ihan hirveästi, yritti pitää puolueen kannatusta yllä persupopulismia matkimalla. Siitä johtuivat ne takuutus-sekoilut mitkä veivät lopullisesti sekä Jutan energian että uskottavuuden.

Antti Rinne ei ole mikään ideaali puheenjohtaja, mutta ainakaan hän ei ole leikkinyt persupopulismilla, vaan teki siihen retoriikkaan Jutan jälkeen heti pesäeron ja on siinä politiikassaan pysynyt.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Kuten edellinenkin hallitus ja tämäkin tekee samoin. Velka ennuste -19
104 Mrd.

Euro-Plus sopimus.Kilpailukyky-sopimus .Pm Kiviniemi Brysseli 20.3-11
Julkisentalouden säästöt. velat-BKT/60% EU-asettama vaatimus

Tuliko Kelamaksunpoiston jälkeen heti Nokian suuret irtisanomiset ym?
Maksoiko Vanhasen II IMF velalla 1,6 Mrd? ERVV 6 Mrd.
"Näin Suomi tekee rahaa"! Pm Vnhanen
US-10
Jatkuiko lama -08-15?
Kun velkaa ei enää ole kai nyt niin miksi Perus.kepu.kok leikkasi-15-16? Miksi yhä leikataan?
Miksi on nyt 600 000 työtöntä? (E.Ahon-hallituksen ennätys oli 534 000-93)
n.450 000 tekee ilmaista työtä,työharjoittelussa jotka kuuluu opintoihin,työttömiä ja opiskelijoita

+osa ja pätkätyötä tekevät .

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
"Mitä Sdp valtiovarainministeripuolueena sai aikaan viime vaalikaudella?

Kun Vanhasen/Kiviniemen hallituksesta jatkoi:
Silloinen VM
pääministerinä
Kok
Vihreät
Rkp
+Krst
Porvareita 4-2sdp,vas yht: 54
Jatkettiik edellisen hllituksen politiikalla?
Nyt jatkoi PS ja Siniset kepu,kok politiikalla.

Käyttäjän heke kuva
Heikki Paananen

Ministeri Petteri Orpon tietä pääministeriksi on tukkimassa SDP:n lisäksi vuoden 2018 puoluekokous. Kuka tietää, vaikka puheenjohtajaksi nousisi uusi nimi?

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Joulupukki, tontut ja kalluppi.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Sota ja tiede, valemedia, pää ja toimittaja.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Kyllä tuo media aika hyvin luki galluppeja kun osasi ennustaa nappiin -15 pääministeripuolueen ja hallituskumppanit.
Taitolaji minkä oppii työssään kun ikänsä on politiikkaa seurannut.

Käyttäjän TimoHietanen kuva
Timo Hietanen

Mitä uutta Demarit tuo Suomeen sellaista, jota ei olisi jo nähty ?
Naapurissa Ruotsissa on ollut demarit & vihreät hallituksia - jäljet
ovat yhtä suttua jo pelkästään Malmössä, Göteborgissa ja Tukholmassa ?

Haluavatko suomalaiset äänestäjät todella ko. samaa maailmanparannus-
höttöä, jossa autetut purevat monin tavoin auttajan kättä - kukkina
kulttuurin rikastumisesta ? Kuusinumeroista eläkettä nauttivan Tarja
Halosenko maailmanparannusunelmiako Suomi nyt todella kaipaa. Tai
Rinteen väsähtänyttä kliseistä, takavuosien vaalilauseita...?

Demarit on aikansa nähnyt seniili puolue, jolla ei ota enää oikeasti
eteen vaikka söisivät purkillisen Viagraa päivittäin. Parasta ennen
päivä vanheni Lipposen kaudella..

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Lainaus:
Mitä uutta Demarit tuo Suomeen sellaista, jota ei olisi jo nähty ?
Ei mitään -03 jälkeen .Kansa on halunnut tätä jo 14 vuotta putkeen.
Hyvinkö on mennyt Kepu,kok politiikalla?

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Meillä on ollut yhteistä rajaa Venäjän kanssa enemmän kuin 1000 vuotta, ja yleensä ottaen hyvin menee, kunhan kehitämme omaa kulttuuria rauhanomaisesti eläen rinnakkain kaikkien naapureiden kanssa ilman mitään pakko-opetusta - opettajan napsiessa sylissä parhaat palat suihinsa.

Olemme länttä!

Ei voida olla yhdessä maassa yhdenlaiset ihmisoikeudet ja toisessa toisenlaiset (Olof Palme)

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Tänä jouluna emme lähettäneet joulukortteja. Toivotan kaikille fb -kavereille riemullista Vapahtajamme syntymäjuhlaa.

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Melkoisen yllättävä ja nopea tuo Sdp:n nousu. Toivottavast näistä ei tule taas suomalaisen "sekametelisoppahallituskulttuurin" mukainen "pääministerivaali", jonka seurauksena taas Kokoomus ja Sdp istuvat samassa hallituksessa ajamassa suurin piirtein samaa politiikkaa vain eri pääministerin johdolla. Näinhän tähän saakka on toimittu vastoin kaikkia sivistyneiden demokratioiden sääntöjä.

Suomi tarvitsee vaaleihin tietoa valittavina olevista hallituskoalitioista. Muuten äänestäjien kuluttajansuoja ei toteudu. Äänestäjän tulee tietää, millaisen hallituspolitiikan taakse hänen äänensä menee. Muuten äänestysprosentti ei nouse eikä luottamus poliitikkoihin kohene.

Päävaihtoehdot ovat siis Kokoomus ja Sdp. Niiden on nyt kerrottava, minkä muiden puolueiden kanssa ne ovat valmiit muodostamaan hallituksen. Samaan hallitukseen ne eivät sovi. Muuten demarien alamäki alkaa taas.

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Toiston poisto.

Ja päätoimittajalle hyvää joulua ja onnea vuodelle 2018.

Niin ja keskustelijoille kiitoksia mielenkiintoisista ja tärkeistä ajatustenvaihdoista.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset