*

Markku Huusko

Maahanmuuttajia lisää Suomeen, kiitos

  • Eläkeikäisten määrä kasvaa Suomessa jyrkästi.
    Eläkeikäisten määrä kasvaa Suomessa jyrkästi.
  • Ulkomaalaistaustaisten määrä Suomessa on kasvanut tasaisesti.
    Ulkomaalaistaustaisten määrä Suomessa on kasvanut tasaisesti.

Näinhän sen pitikin mennä.

Taantuma vaihtui nousuksi, työpaikkoja alkoi syntyä, turvapaikanhakijakriisi saatiin hallintaan, uusnatsismi ajettiin nurkkaan ja MV-lehden perustajakin kyllästyi luomukseensa.

Voimme hieman huokaista helpotuksesta, ja päättäjämme voivat keskittyä tulevaisuuden haasteiden ratkaisemiseen, kun akuutit uhkat ovat pienempiä.

Ihan vähäisiä nuo haasteet eivät olekaan, kun katsotaan varsinkin sitä, millä eväillä Suomi selviää huoltosuhteensa jyrkästä heikkenemisestä (katso tämän kirjoituksen yhteydessä oleva kuva). Huoltosuhde tarkoittaa sitä, kuinka paljon on työssäkäyviä suhteessa muuhun väestöön, kuten lapsiin ja eläkeläisiin. Tunnettua on, että eläkeikäisten määrä kasvaa parhaillaan voimakkaasti.

Yhdeksi ratkaisuksi päättäjät tarjoavat meille pakettia, jonka koukeroinen nimi on ”Hallituksen maahanmuuttopoliittinen ohjelma työperusteisen maahanmuuton vahvistamiseksi”. Se käy läpi Suomen tilannetta ja siinä luodataan tulevaisuuteen yleisellä tasolla, jopa niin yleisellä, että lukija välillä turhautuu.  

Ohjelma tiivistyy kolmeen linjaukseen, joissa hallitus toteaa ensin osaavan työvoiman tukevan Suomen kasvua, toiseksi toimivien kotoutuspalvelujen edistävän työvoiman houkuttelua ja kolmanneksi hyvien väestösuhteiden tukevan maahanmuuttajien kiinnittymistä Suomeen.

Ei sisäministeriön julkaisema ohjelma (Löytyy täältä pdf:nä) kuitenkaan jätä kylmäksi, kun sitä tarkemmin katsoo. Kiinnostavin osa löytyy tilastoista ja grafiikasta, joissa kuvataan Suomen väestörakenteen kehitystä.

Tilastokeskuksesta poimituista luvuista ilmenee, että ulkomaalaisten määrä Suomessa on noussut ehkä yllättävänkin tasaisesti vuosina 1990–2016. 

Vuonna 2016 Suomessa asui noin 365 000 ulkomaalaistaustaustaista ihmistä, mikä ei jää kauhean kauaksi Tampereen ja Turun yhteenlasketusta asukasmäärästä. Osuus oli jo vajaa 7 prosenttia suomalaisista, kun esimerkiksi ruotsinkielisiä suomalaisista on alle 6 prosenttia.

Ylivoimaisesti eniten maahanmuuttajia on Suomeen tullut entisen Neuvostoliiton alueelta. Viro on tilastoissa selvä kakkonen. Sitten, kaukana näistä, tulevat Somalia, Irak, entinen Jugoslavia, Kiina, Vietnam ja Thaimaa.

Suomen väestömäärä on viime vuosina kasvanut maahanmuuton ansiosta, sillä Suomessa syntyneiden määrä on jo muutaman vuoden ollut kuolleiden määrää pienempi, raportissa myös muistutetaan, kuten myös siitä, että maahanmuuttajat ovat ikärakenteeltaan kantaväestöä nuorempia.

Ja lisäksi: maahanmuuton keinoin taloudelliseen huoltosuhteeseen vaikuttaminen edellyttää, että maahanmuutto on pysyvää, vuodesta toiseen suurena jatkuvaa ja että maahanmuuttajat työllistyvät hyvin.

Työllistyminen ei ole kuitenkaan kantaväestön tasoa, mihin ovat johtaneet monitahoiset syyt vaillinaisesta kielitaidosta ja humanitaarisista syistä saapuneiden maahanmuuttajien kotouttamisen puutteista lähtien. Mutta on tarjolla myös lohdullista näkymää, sillä yli kymmenen vuotta maassa asuneiden osalta eroa oli enää viisi prosenttiyksikköä. Lisäksi maahanmuuttajien ansiotason nousu on nopeutunut viime vuosina.

Suomen kestävyysvajetta paikataan nopeimmin työperäisen maahanmuuton kasvulla ja siinä houkuttelevuus on avainasia. Viime vuosi oli tässä mielessä positiivinen, sillä työperäinen maahanmuutto kohosi 11 prosenttia vuodesta 2016 lähemmäs 7 000 henkilöön. Sen taustalla lienee ensisijaisesti talouskasvu.

Kiinnostavaa on, että Suomi saa maabränditutkimuksessa hyviä arvioita Intiasta, Etelä-Koreasta, Egyptistä, Kiinasta, Brasiliasta ja Meksikosta. Eurooppalaisista maista työperusteinen muuttohalukkuus Suomeen oli suurinta Puolassa, Ranskassa ja Italiassa.

Houkuttelevuuden ja asettautumisen parantamiseksi ohjelmassa luetellaan toimenpiteitä verotukseen liittyvästä neuvonnasta kansainvälisiin kouluihin. Englanninkielisten palvelujen lisäämistä pidetään tärkeänä, vaikka enemmän olisi voinut korostaa sitä, että suomen tai ruotsin osaaminen ja siihen panostaminen on maahanmuuttajan juurtumisen kannalta ensiarvoisen tärkeää.

On huoltosuhde kohennettavissa toki muillakin konsteilla kuin maahanmuuton avulla. Esimerkiksi taloustieteen professori Matti Viren on tarjoillut täällä Puheenvuorossa mallia, jonka ytimessä on eläkeiän nostaminen 70 vuoteen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (122 kommenttia)

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Emme halua Japaniksi vaan pysyä nuorena kansana keinolla millä hyvänsä, an sich kuten filoseeraajat sanoavat, unohdamme väestöräjähdyksen, työn katoamisen teknologian kehittymisen myötä, emme halua tukea sitä, että suomalaiset tekisivät lisää lapsia joten haalimme ne jotka tänne nyt suostuvat tulemaan kunhan eivät siis 50+ ikäluokkaa, emme piittaa kulttuurillisten sun muoden vaikutusten lisäksi edes taloudesta, jonkun statistiikan mukaan maahanmuuttajat ovat 'vain' 5% suomalaisten työllisyyttä jäljessä, Suomeen nyt vain on saatava maahanmuuttajia kiitos ja piste.

https://www.youtube.com/watch?v=dmUGz3oSTBQ

Vaihtoehto Saksalle -puolueen Steffen Königer ehdottaa Saksassa natsi-ideaa jossa lastensaantia tuetttaisiin taloudellisesti eikä lapsia ja lastentekijöitä tuotaisi maahan muualta (suomentanut monen tämänkin palstalaisen suosikkitubettaja J.Lokka)

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

"jossa lastensaantia tuetttaisiin taloudellisesti"

Suomessa lasten saantia on jo pitkään tuettu valtion taholta taloudellisesti ja sen lisäksi monet kaupungitkin maksavat vauvarahaa.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Höpöpuhetta. Lapsien hankinnasta seuraa valtavat kustannukset, joihin saatu tuki on mitätön. Olen laskenut, että lapsiaan on eri tavoin huollettava kunnes heillä on riittävä ansiotaso elättää itsensä ja oma asunto alla.

Yhteen lapseen menee noin 150.000-250.000€ riippuen siitä paljonko auttaa tämän elämän aloituksessa kuten asunnon hankinnassa antamalla edes osan rahoituksesta. Moni nuori tarvitsee auton lasten kuskaamiseen, opintojen tai työn takia, mutta heidän pienet alkupalkkansa eivät riitä edes aiton ylläpitoon. Pieni lapsilisä on mitätön apu tässä kokonaisuudessa.

Tiedän, että moni ei katso asiakseen auttaa lapsiaan taloudellisesti mitenkään heidän täytettyään 18v.. En ymmärrä tällaista ajattelutapaa ollenkaan. Mutta meitä on moneen junaan.

Olenkin miettinyt miten suomalaiset vanhemmat kestäisivät maailmalla hyvin yleisen koulusysteemin, jossa varsinkin nuoren korkeakoulutuksesta on perheen maksettava jopa satojatuhansia euroja. Olisi valitus ankara.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala Vastaus kommenttiin #75

"Höpöpuhetta. Lapsien hankinnasta seuraa valtavat kustannukset, joihin saatu tuki on mitätön."

En minä ole väittänyt, että lasten hankinnasta ei seuraisi valtavia kustannuksia!!
En minä ole väittänyt tuen olevan mitätöntä suurempi!!

Miksi väität viestini olevan höpöpuhetta??????????

Minä esitin, että jo nyt valtio ja monet kaupungit tukevat lapsen tekoa rahallisesti. Se on faktaa. Ja sinä väität sitä höpöhöpöksi???
Toki se tuen määrä on mitätön, mutta se on olemassa.

Vedä höpöpuhesyytöksesi heti takaisin! ;)

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #76

Heh. Juu kyllä maksetaan hieman. Pidän oleellisena juuri sitä kuinka paljon maksetaan.

Kaikkein tärkeintä on tukea kantasuomalaisten lisääntymistä.

Käyttäjän TiinaTeittinen kuva
Tiina Teittinen Vastaus kommenttiin #75

Kammottavia summia saat kyllä yhden lapsen kustannuksiksi. En mitenkään pysty tuota allekirjoittamaan kun olen omat kolme saanut olosuhteissa, joissa jompi kumpi vanhemmista on opiskellut. Elämän aloituksessa ei pidä, eikä ole velvoitetta auttaa taloudellisesti. Jos olet pystynyt yhtä lasta kohden saamaan kyseiset kulut aikaan, eikä ole edes lapsilisät talletettuna korkeakorkoiselle tilille, niin johan olet kerskakulutuselämää viettänyt ja lapsenikin siihen totuttanut. Toivon etteivät omat lapseni lue kommenttiasi, kun olen heille yrittänyt vakuuttaa, ettei lastensaanti voi olla pelkkää talousmatematiikkaa ja lapsenlapsiakin haluaisin.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #101

En tiedä mikä mättää mielessä, jos väittää, ettei lapsiaan tule auttaa alkuun elämässään taloudellisesti. Se on tietenkin vastuullisten vanhempien moraalinen vevollisuus varsinkin nykymaailmassa, jossa on nuorten hankalaa päästä omilleen pitkien opintojen ja heikkojen palkkojen sekä korkeiden kustannusten takia.

On äärimmäisen itsekästä hankkia lapsia ja olla heitä auttamatta myös taloudellisesti ja tuntuvasti. Suomessa ovat vanhemmat tottuneet siihen, että lapsia ei tarvitse auttaa eikä muitakaan sukulaisia vaan tuijotetaan omaa napaa.

Kuulumme maailmassa tältä osin totaaliin vähemmistöön. Olemme myös niin saamattomia, ettei synny jaettavaa.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Eihän se tuohon jää.
Tee nyt saman tien selväksi koko paketti: kansalaisuuden edellytykseksi määrätty prosentti saksalaista perimää, " verta" ja kansalaisuus pois eitoivotulta " ainekselta".

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"määrätty prosentti saksalaista perimää, " verta"

Oletko rasisti?

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Eläkeikähän nousee 70 vuoteen nuorilla vuoden 2017 uudistuksen myötä. 2027 tulee uusi uudistus. Eläkkeestä tulee itse kustannettu toimeentulotuki.

Maahanmuutto tuskin helpottaa huoltosuhdetta. Mukana tulee huollettavia, työttömiksi jääviä ihmisiä jne.. vanhenee se venäläinen putkarikin ja vatii rahaa, hoitoa jne..n

Hyvinvointivaltio pitää purkaa. Se on ylimitoitettu muutamalle ikäluokalke tarkoitettu hanke. Tämä on se realiteetti mihin tulevaisuudessa mennään pakosta. Hyvä niin.

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Huuskohan tempaisi tässä klassisen provon jossa tarkoituksella sekoitetaan ja hypitään väestöllisestä huoltosuhteesta taloudellisen joihinkin piirteisiin ja jossa otetaan annettuna, että suurten ikäluokkien tuoma kupru on vain pakko täyttää lisäväellä, sen ei voi antaa tasoittua ajan kuluessa lunnollisesti, koska muuten tulee heinäsirkat, Belsebub ja maailmanloppu. Oikea syy on tietysti ihan muu ja sekin miljoona kertaa todettu, työmarkkinoiden, -järjestelmän tuhoaminen.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Alin vanhuuseläkeikä nousee 2000-luvun alussa syntyneiden kohdalla tässä olevan arvion mukaan 68-69 vuoteen:

http://www.elakeuudistus.fi/ajankohtaista/elakeika...

Ei siitä ole pitkä matka 70:een, mutta jos tuota Virenin tekstiä oikein luin, hän tarkoitti blogissaan hyppäyksellistä eläkeiän nostamista jo nyt työelämässä olevien kohdalla.

Se mitä sanot hyvinvointivaltion purkamisesta voi olla jollain tasolla todellisuutta, jos ei saada maahanmuuttajista lisää veronmaksajia, jotka auttavat pitämään nykyisen tason. Toki työllisyysasteen nousu helpottaa vähän tilannetta.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Jos haluaa täyden eläkkeen pitää, jo olla yli 70 töissä siis näiden nuorten. Eläkeleikkaus perustuu titenkin jo tosiasiaan, että vain todella harva siihen kykenee. Useimmat tippuvat poia jo ennen ns aikaisinta mahdollista eläkeikää. Tämä leikkaa todellista eläkettä vielä lisää.

Nykyoloissa näyttää siltä, että kannuste työhön ei oikein riitä. Ei tämä systeemi ole pelastettavissa.

Käyttäjän MattiJuhani kuva
Matti Loikkanen

"Maahanmuuttajia lisää Suomeen, kiitos"
Tällänen haihattelu hirvittää.

Suomessa on satojatuhansia työttömiä ja maa on korvia myöten velassa.
Oliskohan aika työllistää nykyiset työttömät ja lyhentää velkaa, ennen kuin haaveillaan uusista maahanmuuttajista?

Käyttäjän ErkkiJohansson1 kuva
Erkki Johansson

Hih hih, saavat nostaa eläkeiän mihin tahansa, mutta faktoja ovat:
- Jos jää työttömäksi yli 50-vuotiaana, uuden työpaikan voi saada vain jos on henkilökohtaisia ja/tai poliittisia suhteita.
- Monille kehkeytyy jo 50-60-vuotiaana nivelkulumia yms. sairauksia. Tällaiset voivat estää työnteon ammateissa, jotka eivät ole pelkästään konttorityötä. Joskus jopa konttorityökin voi vaikeutua, esim. vakavan selkäsairauden takia.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Tunnen kymmeniä maahanmuuttajia. He haluavat töihin, mutta aina joku probuska puuttuu.

Probuskoja saa vain koulutuksen järjestäjiltä, joka kurssittaa vain valtion tuella ja omia tarpeitaan silmällä pitäen.

Suomen kyky tässä asiassa on todella surkealla tasolla.

Edes maksullista kurssitusta ei ole tarjolla probuskan saamiseksi kuin muutamia kortteja.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Tuohon asiaan jollain tavalla liittyen maahanmuuttopoliittisessa ohjelmassa sanotaan muun muassa seuraavasti:

"Kansainvälistä rekrytointia ja kansainvälisen työvoiman asettautumista helpotetaan luomalla ja vakiinnuttamalla sujuvat yhden luukun viranomaispalvelut."

ja

"Maahanmuuttajien olemassa olevaan osaamiseen perustuvia polkuja työmarkkinoille tai yrittäjyyteen tuetaan. Korkeakoulut ja oppilaitokset tehostavat muualla hankitun osaamisen ja tutkintojen tunnustamista ja hyväksilukemista. Samoin kehitetään muualla hankitun osaamisen dokumentointia. Tavoitteena on, että aikaisemmin hankittu osaaminen saadaan täysimääräisesti käyttöön työelämässä."  

Sitä en tiedä, mitä tuo käytännössä tarkoittaa.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Aivan: tavoitteita on, mutta entäs keinot?

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#8
Ei pidä paikkaansa nuo kaksi asiaa.

Koulutuksen tarkoitus mamuille on vain työllistää koulutusorganisaatio.

Sinne otetaan mamuja omilla kuluillaan ja ei päästetä sitten jatkoon kuin pieni osa. He myönsivät ottaneensa maksimimäärän, joista sai tukiaiset.

Opettaja myönsi, että niin on pakko tehdä, että saadaan täydet tuet.

Tuohan on sikamaista. Totesi TE -keskuksen virkailija.

Neljän kuukauden sisäänjohdatus matalapalkkaopiskeluun ja takana on jo kiitettävin arvosanoin 1,5 vuotta työharjoittelua.

Saat peruspäivärahan ja maksat siitä bussimatkat, kielikokeen ja hygieniapassin.

Ne maksavat yhteensä 600 euroa. Sinulle jää elämiseen 350 euroa per kuukausi.

Ei Suomen kannata ottaa mamuja, kun niillä halutaan vain rahastaa.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Niin se tarkoittaa sitä, että tulee pikakurssitettuja runsaasti. Olihan noita vuoden lukeneita ekonomeja sodan jälkeen. Myöhemmät polvet lukivat 4-6 vuotta eivätkä sen paremmin pärjänneet työelämässä.

Muilta osin ei noilla uudistuksilla merkitystä, jollei joku sitä työpaikkaa kehitä. Se taasen vaatii kysyntää ja ostovoimaa, että tulee halua palkata ja sijoittaa. Ne parametrit eivät ole korkealla Suomen kotimarkkinoilla.

Vientihommat vaativat taasen ihan eri tason tekijöitä kuin kotimarkkinat. Niitä tekijöitä, sijoittajia ja riskinottokykyä ei Suomesta löydy kuin nimeksi. Vientisaralla kyllä on rajaton potentiasli pienen Suomen kannalta, mutta kynnys yleensä ihmisille liian korkea. Olen parikymmentä vuotta ollut vientitehtävissä ja tämän todennut. Nyt saavat nuoremmat pistää itsensä likoon.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #119

#119
Minunkin paras opettaja oli sodassa haavoittunut tykistön kapteeni. Häntä puhuteltiin kapteeni Maukolaksi.

Opetti historiaa ja maantietoa. Minulla oli molemmat 10.

Eräs oli käynyt vain kansankorkeakoulun. Ei huono hänkään.

Opetti matematiikkaan ja oli luonnonlahjakkuus

Kaikista maistereista ei voinut samaa sanoa.

Käyttäjän JyrkiTikkisTikkakoski kuva
Jyrki Tikkakoski

Maahanmuuttaja millä ei ole työ- tai opiskelu paikkaa? Ei sellainen henkilö ole maahanmuuttaja. Monia muita nimityksiä kyllä löytyy. Ok, perheen jäsenistä voidaan puhua maahanmuuttajina, mutta kaikki tarvittavat dokumentit pitää heilläkin olla kunnossa maahan tullessa. Maahanmuuttajalla on myös oma asunto mistä kustannukset maksetaan omilla tai työnantajan tuloilla. Terv.nimim. Ex Maahanmuuttaja

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Huusko miten olet ajatellut maahanmuuttajien työmarkkina arvoa parannettavan?

Mihin perustuu se, että korjaamalla kotouttamisen puutteita saataisiin tilanne korjattua?

Minulla on oikeasti näistä asioista ensikäden tietoa. Maahanmuuttajavaimoni oli määräaikaisessa työsuhteessa ja siirtyi nyt opiskelemaan. Hänellä on jo maisterin tutkinto, siitä ei ole Suomessa käytännössä mitään hyötyä, vaikka olikin töissä ylempänä toimihenkilönä kotimaassaan ja lopetti ne työt kun muutti Suomeen. Hän oli niitä harvoja, jotka pääsee jatkamaan ammatilliseen koulutukseen. Heitä oli hänen valmennusryhmässä 4. Siinä oli opiskelijoita noin 20.

Suomen kielen koulutuksissa joissa hän on ollut, hän kertoi että suurin osa kärsii raskaalta tuntuvan kielen opiskelun vuoksi motivaation puutteesta. Maahanmuuttajilla on paljon poissaoloja.

Lähipiirissäni on irakilainen oleskeluluvan saanut henkilö. Nyt työvoimahallinto tarjosi hänelle 2 vuoden koulutusputken, jossa opiskellaan suomen kieltä ja ammatti. Se on kyllä aivan liian rankka suoritus.

Vaimoni kertoi, kun oli opiskeluun liittyvässä valmentavassa koulutuksessa, niin suurin osa siellä olevista maahanmuuttajista ei pääse ammatilliseen koulutukseen, koska aikuisikään mennessä eivät ole omaksuneet edes opiskelun perusvalmiuksia, vaikka heillä on olevinaan erilaisia koulutuksia ja ammatteja.

Käytännössä suomen kieltä opiskelevien maahanmuuttajien elämä Suomessa on melkoista byrokratiakaaosta. Nyt siihen päälle vielä aktiivimalli ja tulossa oleva aktiivimalli 2.

Suurin ongelma on, etteivät maahanmuttajat vain jaksa tätä rankkaa kielen opiskelua. Eli se siitä kotoutumisesta.

En oikein ymmärrä minkälaisessa maailmassa Huusko elää.

On hyvin tyypillistä, että suomen kielen koulutuksissa on maahanmuuttajia, jotka eivät osaa ollenkaan suomea ja he ovat asuneet maassa jo noin 5 - 10 vuotta.

Käsitykset laadukkaiden kotouttamistoimenpiteiden kaikkivoipaisuuteen perustuvat vain haavekuviin, niillä ei ole mitään todellisuuspohjaa.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Kotouttamisessa on myös minun tietämäni mukaan ollut pahoja puutteita, eikä varmasti motivaatiokaan ole kaikilla ollut kohdallaan, mutta on runsaasti myös onnistumisia ja sijoittumista työmarkkinoille.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Huusko, mitä tarkoittaa runsaasti suhteessa maahanmuuttajien kokonaismäärään?

Ettei vaan tässä Huuskon käsityksessä ole taustalla hieman samanlainen hahmotussokeus kun näyttää olevan aktiivimallin kannattajillakin. Kun mallin on VM:n muistion mukaan arvioitu työllistävän 12000 niin se on paljon se, eikö olekkin. Se näyttää suurelta määrältä, jos ne vaikka kaikki kokoontuvat tohon Hakaniemen torille. :-D

Minun kokemukseni lähipiirin kautta osoittaa, ettei puutteet kotoutumisessa ole olleet siinä kohtaa pahoja. Motivaatiota ei osteta rahalla.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin Vastaus kommenttiin #13

Minulla on sellainen epäilys, ettei Huuskolla ole minkäänlaisia kokemuksia maahanmuuttajien kulttuurieroista.

Ei tiedä mitään myöskään esimerkiksi opiskelu- ja koulutuskulttuurien eroista.

Tästä syystä hänellä on aivan epärealistisen idealistinen kuva myöskin kotouttamisesta ja työllistymisestä.

Eräs maahanmuuttajien opettaja naurahti ja lähetti minulle terveisiä, kun vaimoni oli jutellut opettajan kanssa ja ihmetellyt hänelle miten aikuisilla ihmisillä on niin huonot opiskelutavat. Opettaja totesi kasvattavansa heitä opiskelemaan. Minä totesin vaimolleni sen olevan aikuisten ihmisten ollessa kyseessä jo myöhäistä ja se toimii ainoastaan lapsilla. Vaimo kertoi tämän opettajalle, joka lähetti siis minulle terveisiä ja totesi asian oikeasti olevan niin.

Me tarkastelemme maahanmuuttajien opiskelukulttuuria oman opiskelukulttuurimme silmin ja kuva on täysin vääristynyt. Suomalainen opiskelukulttuurissa eräs keskeinen asia on suuri kotitöiden määrä. Tunnilla annetaan opettajan opettaa ja ollaan hiljaa, silloin kun pitää olla hiljaa. Tullaan ajoissa jne.

Käyttäjän MattiJuhani kuva
Matti Loikkanen

Tämä keskustelu on täysin älyvapaa ja jopa edesvastuutonta.
Toimittajilla pitäisi olla ammattitaito ja halu antaa kokonaiskuva asiasata.

Siis NUMEROT PÖYTÄÄN! (anteeksi isot kirjaimet).

Mitkä ne "pahat puutteet" ovat?
-kuinka monta mumua Suomessa on ja kuinka paljon heidän ylläpito maksaa
-kunka moni oppii suomenkielen
-kuinka moni on halukas oppimaan uuden ammatin
-kuinka moni on työllistynyt ja paljonko veverotuloja heiltä kertyy
-mamujen tuomat sosiaaliset ongelmat, kuten rikollisuus
jne, jne

Muulla Eurooppassa on pitempi kokenus maahanmuutosta. Olisiko syytä katsoa mitä siellä tapahtuu. Viime viikkoina ruotsalaispolitiikot ovat havahtuneet huommaamaan, että sielläkin "kotouttaminen" on epäonnistunut. Saksassa uutisoitiin, että maahanmuuttajat näkyvät selvästi rikostilastoissa. Onko maahanmuuttopolitiikka onnistus hyvin missään maassa?

NUMEROT PÖYTÄÄN, KIITOS. Ja jatketaan sitten keskustelua.

Ps.
Nykyinen maailmanlaajuinen talousbuumi ei kestä ikuisesti, joten sen varaan ei kannata laskea.
Suomalaiset kyllä vanhenevat ja eläköityvt, mutta lisääntyvä automaatio tulee tekemään suuren osan heidän työstä. Kaikissa teollisuusmaissa on huoli automaation aihettamasta töttömyydestä.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #97

Ketä yrität komennella? Trumpiltako olet kopioinut mekastavan pikkulapsen retoriikan?

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila Vastaus kommenttiin #107

Osuuko Matin kysymykset niin herkkään maaperään, että joudut takertumaan muotoseikkoihin?

Jouni, ole mies ja käy rohkeasti käsiksi asialliseen substanssiin. Vastaa siis ystävällisesti Matin suoraviivaisiin kysymyksiin.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #108

JUU NO SELVÄ lähdenkin etsimään tästä niitä NUMEROITA...

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila Vastaus kommenttiin #109

Juu, tosi hieno homma. Ja eiku NUMEROITA pöytään.

Peli on nääs raakaa mutta reilua. :)

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Halvin tapa olisi yhden TV -kanavan valjastaminen nonstop opettamaan suomen kieltä.

Sitä voisi katsella, kun opiskelijalle sopii ja halvalla kotona.

Kielikurssit ovat aivan hanurista. Olen niitä seurannut.

Ne työllistävät vain kurssittajat ja ovat yhteiskunnalle kalliit ja todella tehottomat.

Jos ei virolainen opi siellä suomen kieltä puolessatoistavuodessa, niin ei siellä opi muunkaan maalaiset.

Minä olen neuvonut venäläisiä ja virolaisia aluksi kuuntelemaan suomalaisia lauluja, että oppii soundin.

Sitten Aapinen kouraan ja toisen luokan lukukirjan.

Aki Kaurismäen elokuvien katselu auttaa myös audiovisuaalisesti.

Käyttäjän PontusJanKristianSderblom kuva
Pontus Söderblom

Mielestäni voimme ottaa koulutettua työvoimaa todellisiin tarpeisiin. Nythän on tilanne, että kortistoissa makaa osaavaa väkeä ja miksi ei heitä ensin työllistetä? On aivan turha puhua tulevasta työvoimapulasta jos ei ole työtä tarjota. Voisimme luoda järjestelmän missä työnantajat voisivat etsiä sopivaa henkilöä vaikka Eu:n alueelta,jos ei täältä sopivaa löydy. Ensin omat ja sitten muut.
Ps. Tästä tulevasta työvoimapulasta ja eläkepommista on puhuttu niin kauan kuin muistan. Työpaikkapula on vain nähty, kiitos siitä lohkeaa Eurolle ja Eu:lle, jotka pitävät työnhintaa korkealla.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Suomessa kotoutus tällä hetkellä ostetaan alihankintana kakenlaisilta yrityksiltä ja oppilaitoksilta. Niihin on sitten haalittu jostain opettajia joita nyt on sattunut sillä hetkellä saamaan. Maassa jo yleisesti ammatillisen koulutuksen taso on kyykännyt ja pahasti. Valtio haluaa panostaa muuhun kuin ammatillisen koulutuksen laadun säilyttämiseen.

Ajatellaampa hieman idealistisesti. Jos meillä olisi paras mahdollinen kotouttamisjärjestelmä ja käytössä rajattomasti siihen resursseja niin kuinka paljon oikeasti maahanmuuttajista olisi viiden vuoden maassaolon jälkeen töissä?

Se mikä kokemus minulla on maahanmuuttajista niin epäilen, että on jo kova suoristus jos edes puolet olisi siinä ajassa töissä. Niiden määrä on suuri, jotka jäävät enemmän tai vähemmän pysyvästi valtion tukien varaan. Ongelmana on aikuisikään asti jatkunut tottumattomuus opiskelemiseen, eriasteinen "kielteinen" suhtautuminen suomen kielen opiskeluun, mikä näkyy motivaation puutteena, sekä merkittävät kulttuurierot.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#7
''Suomessa kotoutus tällä hetkellä ostetaan alihankintana kakenlaisilta yrityksiltä ja oppilaitoksilta. Niihin on sitten haalittu jostain opettajia joita nyt on sattunut sillä hetkellä saamaan.''

Juuri noin ja munilleen menee ja kalliisti.

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Jos faktat, käppyrät, tylsät tilastot taloudellisista vaikutuksista kiinnostavat voi katsoa vaikka seuraavan videon.

https://www.youtube.com/watch?v=Vjh-bgILNzo&featur...

Keskustelutilaisuus maahanmuutosta 26.9.2017 - Matti Viren ja Juhana Vartiainen

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen

Huusko, voisiko jonkun kirjoituksesi otsikko olla "Humanitaarisia maahanmuuttajia lisää Suomeen, kiitos"?

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Humanitaarista maahanmuuttoa suuntautuu Suomeen koko ajan. Esimerkiksi turvapaikanhakijoiden määrä vuodessa on noin 5000, mikä ei näyttäisi olevan ongelma kenellekään ainakaan viranomaispuolella.

Tässä varsin tuoretta juttua turvapaikkapäätöksistä Suomessa:

https://yle.fi/uutiset/3-10003316

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen

"Esimerkiksi turvapaikanhakijoiden määrä vuodessa on noin 5000, mikä ei näyttäisi olevan ongelma kenellekään ainakaan viranomaispuolella."

Haluaisitko heitä enemmän Suomeen?

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko Vastaus kommenttiin #24

Eipä tuo minun haluamisistani ole kiinni. Nykyisestä turvapaikanhakijoiden määrästä selviämme. Vuonna 2015 olimme kipurajoilla niin hallittavuuden kuin yhteiskuntarauhan näkökulmasta.

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen Vastaus kommenttiin #39

"Eipä tuo minun haluamisistani ole kiinni."

Ei ole myöskään muu maahanmuutto haluamisestasi kiinni, muttta silti vaikutat siihen myönteisesti suhtautuvan:

"Maahanmuuttajia lisää Suomeen, kiitos"

"Nykyisestä turvapaikanhakijoiden määrästä selviämme."

Onko jossain ollut tilanne, jossa turvapaikanhakijamäärästä ei ole selvitty? Ruotsikin on selvinnyt vaikka otti satoja tuhansia turvapaikanhakijoita.

Käyttäjän PontusJanKristianSderblom kuva
Pontus Söderblom Vastaus kommenttiin #39

Käppyrät näyttävät mitä tämä " haittamaahanmuutto " kustantaa. Ne eivät valehtele, kuten poliitikot ja muutama " suvaitsevainen".

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari Vastaus kommenttiin #50

Monen suomalaisen mielestä me kaikki maahanmuuttajat olemme "haittamaahanmuuttajia". Suomeen ei tosiaankaan haluta ketään.

Käyttäjän PontusJanKristianSderblom kuva
Pontus Söderblom Vastaus kommenttiin #68

Jos on tullut hyvissä aikeissa, töihin, kouluttautumaan ja ylipäänsä yhteiskuntaan sopeutumaan/hyödyttämään, niin tervetuloa...Ainut vaatimus on todistettu henkilöllisyys.Miten ennen piti aina olla passi ja nyt voit lampsia taikasanalla?

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Huoltosuhdetta ei myöskään paranna maahanmuuttajien sijoittuminen niihin yhteiskunnan tarjoamiin töihin, joita kustannetaan yhteisistä verovaroista, koska yksityissektorin täytyy tuottaa myös heidän palkkansa.

Hullunkurisinta on se, että osa julkisen sektorin työpaikoista on syntynyt vain ja ainoastaan siitä syystä, että tänne ylipäätään tulee humanitäärisiä maahanmuuttajia.

Jossain oli lista sadoista ammattinimikeistä, joita on muodostunut vasta vuoden 1992 jälkeen.

Pakolaiskoordinaattorista alkaen...

Verovaroista siis...

Käyttäjän artoollikainen kuva
Arto Ollikainen

"Taantuma vaihtui nousuksi, työpaikkoja alkoi syntyä, turvapaikanhakijakriisi saatiin hallintaan, uusnatsismi ajettiin nurkkaan ja MV-lehden perustajakin kyllästyi luomukseensa.

Voimme hieman huokaista helpotuksesta, ja päättäjämme voivat keskittyä tulevaisuuden haasteiden ratkaisemiseen, kun akuutit uhkat ovat pienempiä."

Onko päätoimittaja ihan tosimielellä, että uusnatsismi ja MV-lehti olivat akuutteja uhkia...? Onko tämä järki-ihmisten Uusi Suomi?!?

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Ei ole. Nykyaikainen totuusmedia tämä on. Markun blogit ovat totuus. Tai ehkä vain osa totuudesta, kuten hänen eläkekommentointinsa. Tätä osa totuutta harrastetaan yleisesti. Mutta valhehan sekin tietysti.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Vastakkainasettelun lietsominen on uhkaavaa varsinkin sellaisissa olosuhteissa, jotka maassa vallitsivat vuosina 2015-2016.

Käyttäjän artoollikainen kuva
Arto Ollikainen

Vai syntyikö sellainen näkemys kun kriittinen keskustelu ja uutisointi "bannattiin"...?

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

itselleni on muodostunut vahva mielikuva toimittaja huuskosta itse lietsomassa vastakkainasettelua,
erilaisten mielipiteiden vaientaminen ja niiden esittäjien julkinen halveksuminen ja lynkkaaminen ovat merkittävä osa jakavaa toimintaa.

anteeksi nyt kovasti jos tuo ei lainkaan vastaa omaa mielikuvaanne.

mutta se että paheksuu jotain, esimerkiksi mv-julkaisua samoista syistä, ei kuitenkaan anna kovin mairittelevaa kuvaa paheksujasta itsestään sillä, että panee itse pahemmaksi lähtiessään ns. koston tielle.

"vastakkainasettelun aika on ohitse" jäi kyllä niin arvottomaksi korulauseeksi lausujiensa suussa, ettei moista fariseuslaisuutta ole aikoihin nähtykään.

se kumminkin on selvääkin selvempi asia, että omasta identiteetistään ylpeiden suomalaisten päähänpotkiminen esimerkiksi natseiksi leimaamalla ja antamalla tälle lähes täysin keksitylle natsiongelmalle naurettavan suhteettomat mitat,

ei edistä kenenkään asiaa,
tai ainakin sen pitäisi olla itsestäänselvyys.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko Vastaus kommenttiin #28

Kummastelen tuota vertaamista valemediaan, mutta sinunpa on näkemyksesi. Mistä olet muuten muodostanut tuon mainitsemasi vahvan mielikuvan?

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman Vastaus kommenttiin #41

No se vertautuu sillä, että haluat lisää maahanmuuttoa ja jollaintapaa arvoituksellisesti saat otsikostasi näennäisen suoran analogian suhteellisen kiihkeään mv-marmatukseen.

itse en todellakaan jaa näkemystäsi maahanmuuton tarpeellisuudesta ja vielä vähemmän koen tarvetta siihen tietäen millaista sakkia tänne valuu,
mutta joku hemmetin mv on meikäläiselle aikalailla yhdentekevä, itseäni ei henkilökohtaisella tasolla hetkauta suuntaan tai toiseen,
mutta sananvapauden kannalta suhtaudun aivan toisin.

joojoo, olen kuullut satoja kertoja fraasit vastuusta joka sananvapautta seuraa,
mutta eikai sen tarvitsisi olla itseisarvo, tai välttämättä edes tarpeen, että kuulijan loukkaantumisen annetaan määritellä vastuukysymykset ja siten sen mikä mahtuu sananvapauden piiriin.

omasta mielestäni ihmisillä pitää olla oikeus saada sellaistakin tietoa josta he eivät pidä ja joka loukkaa heitä, tai olla saamatta, kukin oman valintansa mukaisesti.

viittaan tällä siihen, että ns. mv-höpö voi menettää merkityksensä yhteiskunnallisena vaikuttajana vasta sitten kun te lakkaatte vaahtoamasta siitä, mutta teillä itsellänne tuntuu olevan kovin voimakas tarve korostaa omaa erinomaisuuttanne peilaamalla itseänne "höpöön", eikä niinkään "natseilla", lisäksi tossa on tosi suuri riski maalata itteensä nurkkaan kun kaikilta ristiriidoilta ei voi kuitenkaan välttyä.

kaikenlainen paska saa just niin suuret mittasuhteet kuin sille annetaan.

tossa nyt viittasin yleisellä tasolla, enkä niinkään teititellyt arvon Huuskoa.

i dont get it why dont you get it

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Vastakkainasettelua lietsotaan nyt oikein maan hallituksen toimesta höykyttämällä työttömiä kunnolla. Aktiivimalli 2 on jo tulossa ja jonossa.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

ideologia,
annoit pikkusormen, se vei koko järjen.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

mitä toimittaja huusko ajattelee vaikkapa siitä, että Israelhan päätti häätää kaikki 40 000 vuoden 2007 jälkeen afrikasta tullutta laitonta/paperitonta turvapaikanhakijaa,
jollaiset suomessa jostain syystä pyritään niputtamaan suoraan maahanmuuttajatermin alle, mikä jo sinällään on tekninen ja poliittisesti taktinen virhe.

mutta itse asiaan, Israelin pääministeri antoi tälle syyksi, ettei 8 miljoonaisen kansan kantokyky riitä näiden 40 000 tulijan sopeuttamiseen osaksi yhteiskuntaa.

mikä suomessa on niin erilaista että kannattaisi haalia,
siis sen lisäksi, että israelin talous ei sakkaa ja meitä on vähemmän???

Käyttäjän ToniPihkola kuva
Toni Pihkola

Mikä ihme fiksaatio hyvillä ihmisillä on maahanmuutajia kohtaan. Kuullostaa äärimmäisen suomalaisvihamieliseltä, että halutaan maahanmuuttajien korvaavan suomalaiset.

Liian suuren diversiteetin haittavaikutuksia ovat mm. kansalaisten keskinäisen luottamuksen heikkeneminen, levottomuuksien kasvaminen kouluissa, sekä ennen pitkää heikkenevä maanpuollustustahto. Diversiteetti siis nakertaa suomalaisen yhteiskunnan kivijalkoja

Maahanmuuttajat ovat parhaimmillaan kuin mauste ruuassa, mutta jos käyttää liikaa mausteita, sopasta tulee liian tulista, ja kun tarpeeksi käyttää, syömäkelvotonta. Meidän soppa ei nyt ehkä ole vielä syömäkelvotonta, mutta tulista alkaa olla.

Eiköhän me pärjätä automatisoituvassa maailmassa ilman väestönkasvua.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Diversiteetti siis nakertaa suomalaisen yhteiskunnan kivijalkoja"

Oletan että tämä on tarkoituskin.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Suomi kestää kyllä nykyistä suuremman määrän maahanmuuttoa, ei maamme siitä rikki mene. Viittaat automatisoituvaan maailmaan, mutta eläköityvässä Suomessa tarvitaan entistä enemmän käsipareja esimerkiksi hoito- ja hoivatyössä. Itsekin olen kohdannut pääkaupunkiseudulla monella etnisellä taustalla olevia terveydenhoidon huippuammattilaisia.

Käyttäjän ToniPihkola kuva
Toni Pihkola

"Suomi kestää kyllä nykyistä suuremman määrän maahanmuuttoa, ei maamme siitä rikki mene."

Kyllä se nimenomaan menee rikki silloin kun yhteiskunta alkaa koostumaan liikaa juurettomista ihmisistä. Taloudellisesti yhteiskunta voi pysyä pystyssä joitain kymmeniä, ehkä jopa satoja vuosia, mutta kulttuurillisesti ja henkisesti se menee rikki, ja tulee ennen pitkää kaatumaan omaan mahdottomuuteensa yhdessä muun Länsi-Euroopan kanssa. Itä-Eurooppa taitaa säilyä vähän kuin Byzantti aikoinaan.

"Viittaat automatisoituvaan maailmaan, mutta eläköityvässä Suomessa tarvitaan entistä enemmän käsipareja esimerkiksi hoito- ja hoivatyössä."

Hoitotyössä voidaan tarvita, mutta paljon muualla ei tarvitakaan. Vanheneva väestö tulee kääntymään ennen pitkää eduksi, kunhan yhteiskuntaa kehitetään siihen suuntaan, että se kestää vanhenevan väestön.

Mitä tapahtuisi globaalisti, jos ja kun kehitysmaiden syntyvyys saadaan kääntymään laskuun, eikä meillä olisi yhteiskuntajärjestelmää joka kestäisi väestön vanhenemisen?

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren Vastaus kommenttiin #60

Hoitotyönkin on kiistanalainen aihe koska julkisen sektorin uusiin käsipareihin ei ole varaa ja silläkin rintamalla se automaatio ja teknologia kehittyy kaiken aikaa ja suuntaus on että vanhukset asuvat ja hoidetaan kodeissaan halusivat he sitä tai eivät. Eli tämäkin on hokema joka perustuu tiedon puutteeseen taikka on puhdasta valetta (ja tässä unohdetaan se ettei maahanmuuttaja -> lähihoitaja yhtälö ole ihan yksinkertainen juttu, ole mahdollinen valtaosalla maahanmuuttajia)

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

"Suomi kestää kyllä nykyistä suuremman määrän maahanmuuttoa, ei maamme siitä rikki mene."

Esim. USA on mennyt rikki monietnisyyden seurauksena siinä mielessä, että rikollisuus on suurta ja etniset jännitteet/konfliktit aika yleisiä.

Samaa on nyt nähtävissä eri maissa Euroopassa.

Miksi jotkut uskovat niin vahvasti maahanmuuton autuuteen? Uskoahan se on, sille ei ole mitään järkiperusteluita.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #64

USA on täysin risana monikulttuurisuuden ja muuttovirtojen takia.

Maassa on kymmeniä miljoonia köyhiä, valtava rikollisuus, täysin korruptoitunut valtakoneisto ja harvainvalta, joka rahalla määrittää keitä kansa voi äänestää.

Ja meillä pidetään maata jonain esikuvana ja presidenttiä myöten sanotaan arvopohjan olevan yhteinen. Suurempaa valhetta en nyt ihan heti muista.

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Eläköityvä Suomi on vain tilapäinen ilmiö, ehkä sellaiset 30 vuotta ja tilanne "normalisoituu". Eiköhän siihen sopeuduta ilman järjestettyä ja kaikenlaista riesaa aiheuttavaa kansainvaellusta.

Käyttäjän MattiJuhani kuva
Matti Loikkanen

"Suomi kestää kyllä nykyistä suuremman määrän maahanmuuttoa, ei maamme siitä rikki mene." Oletko varma??

Ketään ei tunnu huolettavan, se tosiasia, että Suomella jo nyt on liikaa velkaa. Jokainen maahanmuuttaja, joka ei ansaitse itse elatustaan lisää velkataakkaa ja velka tunnetusti täytyy maksaa takaisin korkoineen.

Eikä nykyinen talousboomi kestä ikuisesti - opittiinko äskeisestä talousahdingosta mitään??

Käyttäjän PontusJanKristianSderblom kuva
Pontus Söderblom

Hyvin todettu, kyllä maahanmuuttajia rajallisesti mahtuu kunhan katsotaan keitä he ovat. Rauhallisista maista kun surffaillaan tänne kieli-ammattitaidottomina, ei siitä hyvä seuraa.Eivät kykene kuluja peittämään, ei työpaikkoja synnyttämään..Eikä kyllä mahdolliseen työvoimapulaan tuo helpotusta, sitä kun ei tule!

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Otsikon perusteella ei siis ole väliä, mitä maahanmuuttoa Suomeen tulee, kunhan tulee maahanmuuttoa?

Käyttäjän PontusJanKristianSderblom kuva
Pontus Söderblom

Kyllä tuoreempikin löytyy...

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Täällä pääkaupunkiseudulla maahanmuuttajat tekevät ne työt, jotka eivät kelpaa kantaväestölle. Esimerkiksi lehdenjakajina ei suomalaisia enää juuri ole. Myös siivoushommissa näyttäisi olevan paljon maahanmuuttajia.

En usko automatiikan tai robotiikan poistavan kovan työnteon kysyntää, vaikka siitä paljon puhutaankin. Siksi en usko, että maahanmuuttoa pysäyttää ikääntyvässä Suomessa mikään.

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem

Kastijako on tulevaisuus, tietyn etnisen taustan omaavat kelpaavat lehden jakajaksi ja toisen etnisen taustan omaavat siivoojaksi.
Pääasia että lukutaitoinen kantaväestö saa aamulukemista siisteissä asunoissa, eli ilman muuta maahanmuutto muuten hygienia kärsii.
Tämä ei ole sitten rasistinen huomio, vaan havainto miten asiat ovat ja perustelaan.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Voidaan ihan aiheellisesti kysyä myös, miksei sitten Suomen nuorisosta löydy näitä tekijöitä ? Ei nuoret tyhmiä tai laiskoja ole.

https://www.tilastokeskus.fi/til/tyti/2017/11/tyti...

Nyt yhteiskunta maksaa ikäänkuin tuplana resursseista Ts. on todella kallista tilata maahan lisäväkeä yhteiskunnan varoilla asumaan, opiskelemaan ja kotoutumaan, kun vastaavasti maassa on jo sosiaalituen varassa paljon työttömiä ja syrjäytyviä / syrjäytyneitä nuoria. Näistä nuorista kaikki osaavat valmiiksi jo jommankumman kotimaisen, ja omaavat vähintään peruskoulutuksen, useimmat nuoret myös haluaisivat tehdä työtä jolla tulee toimeen. Saman aikaisesti näille kaikenmaailman kulkijoille vuodetaan sosiaalituet suoraan lompakkoon, ja aivan täysin ilman vastinetta. Kannattaisi poimia ensin marjat omista lähimetsistä, ennenkuin joku toinen ne napsii. Ruotsi mm ssa on kovin kiinnostunut suomalaisten osaamisesta ja vahvasta kaksikielisyydestä. Vinkvink.

Nuorten työttömyys on Suomessa yli EU n keskiarvon. Mitä tekee hallitus ?

Sinänsä Suomi on vapaa maa kenen tahansa tulla töitä hakemaan. Omalla kustannuksellaan, kuten myös jokainen suomalainenkin voi lähteä töitä hakemaan maailmalta omien kykyjensä ja halujensa mukaan.

Käyttäjän mikasatta kuva
Mika Sarivaara-Satta

Kaikelle työlle on tekijänsä, kun liksa on riittävä.

Käyttäjän TimoHietanen kuva
Timo Hietanen

Humanitäärinen maahanmuutto, turvapaikkasirkus kaikkinensa on osoittautunut
puhtaaksi taloudelliseksi taakaksi Suomessa ja etenkin Ruotsissa ja Saksassa.

Perhepoliittisilla porkkanoilla saadaan kyllä omastakin takaa uusia omia
veronmaksajia ja siinä ohessa äidinmaidossa niitä paljon puhuttuja euroop-
palaisia arvoja opetettua jälkikasvulle, kielitaidon ohella yms. Miksi ei
satsata omaan maahan ja innosteta täällä olevia kantasuomalaisia perusta-
maan perheitä, tekemään lapsia ? Mikä ihmeen agenda on saada tänne sekä
islamilaisista maista tai Afrikasta massoja, joiden koulutus, kielitaito
ja kotoutumisen ongelmat vain lisääntyvät vuosi vuodelta, veronmaksajien
piikkiin ?

Nyt näitä eurooppalaisia arvoja ja kotoutumista yritetään istuttaa itämaiden
tietäjien ja "moniosaajien" tajuntaan ja tulokset voi nähdä esim. Ruotsissa.

Islamilainen tausta ja eurooppalaiset arvot samassa korissa eivät huoltosuh-
detta pelasta, päinvastoin. Pelastetaanko muu maailma vai Suomi ensin ?

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

EU:n työllisyydestä, kasvusta, investoinneista ja kilpailukyvystä vastaava komissaari Jyrki Katainen totesi jo vuonna 2008 ollessaan Suomen valtiovarainministeri, että maamme tarvitsee 1,8 miljoonaa maahanmuuttajaa vuoteen 2025 mennessä.

Hän lisäsi tuolloin , että Suomen silloinen hallitus oli jo ryhtynyt tarpeellisiin toimiin kyseisen tavoitteen saavuttamiseksi. Kyseiset toimet ovat kuitenkin olleet täysin riittämättömät myös seuraavien hallitusten aikana.

Sipilän hallituksen aikana on toki saatu pieni piikki maahanmuutossa turvapaikanhakijoiden muodossa , mutta paradoksaalisesti kylläkin suuri osa näistä maahamme hieman yllättäen saapuneista ihmisistä on saanut määräyksen poistua Suomesta.

Vaikea tässä on ketään kiitellä.

Käyttäjän JuhaKarhu kuva
Juha Karhu

Harvassa ovat Huuskon kirjoitukset ilman asenteellisuutta ja omaa itsekästä ideologiaa, pilvilinnoissa elämistä jossa faktojen ei anneta häiritä asiaa.

On maahanmuuttoa ja maahanmuuttoa, toinen hyödyttää ja toinen heikentää peräänkuuluttamaasi huoltosuhdetta ja heikentää jatkossa vain lisää kantasuomalaisia korkeamman syntyvyyden sekä perheenyhdistämisten takia.

Kantasuomalaistenkin työllisyysaste on turhan matala ja sitä alhaisemmat luvut osoittavat vain ryhmät taloudelliseksi taakaksi, tottakai voi/saa ajatella ihmisiä ihmisinä mutta nyt ei ollut kyse siitä.

En jaksa enää uskoa puolueettomaan ja ammattimaiseen toimittajan työhön suomessa, sitä on turhan harvassa. Siksi en mistään mitään maksakkaan ja mainokset saa helposti torpattua, "valemedioissa" on se hyvä asia että saavat tälläisetkin julkaisut puolustuskannalle eli ilmiselvästi toimituksissa tiedetään ettei itselläkään ole puhtaat jauhot pussissa. Vaikka käytän sanaa toimittaja sitä mielessäni karsastan, taso kun ei ole riittävää..

Käyttäjän MattiJuhani kuva
Matti Loikkanen

Totta. Huusko on tehnyt Uudesta Suomesta vihervasureiden propaganda julkaisun.

Käyttäjän JairiPalonen kuva
Jairi Palonen

"Englanninkielisten palvelujen lisäämistä pidetään tärkeänä, vaikka enemmän olisi voinut korostaa sitä, että suomen tai ruotsin osaaminen ja siihen panostaminen on maahanmuuttajan juurtumisen kannalta ensiarvoisen tärkeää."

Suomessa on kaksi virallista kieltä Suomi ja Ruotsi: 88,3 % / 5,3 % kielisuhteella."

Internet on teknisesti yhdistänyt maat ja ihmiset. Sen lisäksi tarvitaan yhteinen kieli .Englanti on kieli jota puhutaan noin 80% mailman kielistä ,siitä onkin muodostunut kieli jolla pärjää laajimmin kansainvälisessä kanssakäymisessä.
Kieli on ajattelun väline ja jos sen hallitsee huonosti, on oletettavaa, että sen ymmärtäminenkin on vaikeaa.Globaalinen kielimailma muuttuu. Viime vuoden lopussa Manner- Suomessa asui vieraskielisiä yhteensä 351 738 ja puhuttiin jo yli 150:tä eri äidinkieltä. Ruotsinkielisiä oli 263 948. Suomi on monikulttuuristunut ja -kielistynyt viime vuosina voimakkaasti kasvaneen maahanmuuton myötä. Tämä asettaa uusia vaatimuksia maahanmuuttajien muun kielitaidon tunnistamisen ja tunnustamisen käytännöille.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

...ja järjettömyys jatkuu.

...kun maahanmuutosta tulee dogma.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Ongelmana Virenin mallissa on se, että vaikka ihmiset elävät yhä useammin 90-vuotiaiksi, näistäkin työkuntoisia 70-vuotiaina on vain harva.

Ihmisten tuottavuus yli 65 vuoden iässä on hyvin vähäistä. Samaan aikaan eläkkeelläoloaika pitenee eliniänodotteen kasvun myötä. Virenin malli leikkaisi todennäköisesti juuri eliniänodotteen kasvua. Sekö olisi tuon mallin toimivin osa?

Tuottavuutta ei ainakaan lisätä varaamalla työpaikat vanhusväestölle ja jättämällä nuoret työttömiksi.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

Itse suosittelisin jokaista aihealueesta (maahanmuutto) kiinnostunutta lukemaan Helsingin Sanomien artikkelin "Vuodet, joina Ruotsi muuttui – Näin ”humanitaarinen suurvalta” avasi ensin sydämensä ja sulki sitten rajansa" kommenttiosion.

Mielestäni sieltä löytyy hyviä ja syvääluotaavia kommentteja asian tiimoilta.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005504051.html

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Jaa, itse en ole lainkaan innostunut lukemaan anonyymejä keskustelupalstoja.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

Onhan Hesari kuitenkin arvovaltainen media.

Käyttäjän PontusJanKristianSderblom kuva
Pontus Söderblom Vastaus kommenttiin #62

Buhahahaa, witshi, witshi...Toivottavasti.

Mika Jansson

Maallikkokin voisi toivoa Markku Huuskolta älykkäämpää journalismia niinsanotun maahanmuuton suhteen: Nythän hän, kuten niin moni muukin, möykyttää tarkoituksellisesti kaikki "maahanmuuttajat" yhteen anonyymiksi massaksi jotta aiheesta voidaan puhua pelkästään korostavan positiivisessa sävyssä. Tällainen makrotason journalismi pyrkii tahalliseen vääristelyyn.

Meillä on valtavia eroja eri ihmisryhmien kesken esimerkiksi työllistymisessä, samoin tavoissa joilla "maahanmuuttajat" saapuvat Suomeen.

Ei tänne tule massoittain korkeasti koulutettuja ammattilaisia EUsta tai edes sen ulkopulellta. Suurin tunku tulla tänne koskee Afrikan, Lähi-idän ja esim. Afganistanin pakolaisryhmiä. Näiden ryhmien kanssa on meillä samoin suurimmat epäonnistumiset sopeutumisen ja työllistymisen kanssa ja haasteet kulttuurin ja uskonnon suhteen. Nämä ryhmien enemmistö ei edes osaa kirjoittaa tai lukea omaa kieltään, puhumattakaan että heillä olisi edellytyksiä lähteä ammattiin modernissa yhteiskunnassa. Heistä tulee kustannus, ei voitto. Samoin he avoimesti vastustavat arvojamme ja tapaamme elää: Niinpä saammekin kuulla vaatimuksia yhteiskuntamme ja tapojemme muuttamisesta takaisin kivikautiseen arvomaailmaan josta progressiivinen kehitys on kaukana.

Jos Huusko viitsisi katsoa tilastoja esimerkiksi somalien tai irakilaisten työllistymisestä, huomaisi hän nopeasti että jopa kymmenen oleskeluvuoden jälkeen kyseisten ryhmien työllistyminen on todella heikolla tasolla. Täytyy myös huomauttaa, tilasto ei edes kerro koko totuutta, sillä töissäolevistakin suurin osa on työllistynyt erilaisiin järjestöihin ym. joiden tarkoitus on toimia kyseisen väestönosan etujärjestöinä, ja joiden viulut maksetaan valtion kassasta. Se ei ole tuottavaa duunia - se on vain tapa kaunistaa "maahanmuuttaja"-tilastoja verovaroin.

Koko maahanmuuttoartikkelista saadaan oikein nätti ja positiivinen juuri möykyttämällä "maahanmuuttajat" geneeriseksi massaksi, jossa sitten esim. ahkerien ja sopeutuvien virolaisten ja venäläisten kautta voidaan kaunistella tilastoja ja todellisuutta.

Ikävä kyllä pakolaisten osilta tarina ei ole lainkaan yhtä hieno, vaan täynnä omaehtoista eriytymistä tavoistamme ja laiestamme kulttuurin ja uskonnon kautta yhteiskunniksi yhteiskuntamme sisälle. Näin ovat syntyneet esim. Ruotsin "no-go zonet". Tätä ongelmaa ei ole yksikään maa onnistunut ratkaisemaan koko maailmassa, ja Suomi näyttää seuraavan sokeasti Ruotsin jo epäonnistuneeksi osoittautunutta polkua kuten kunnon vasallin toki kuuluukin tehdä. Samalla kaikki realistinen keskustelu asiasta leimataan maahanmuuttovihamieliseksi, fasismiksi tai natsismiksi. Sellainen ei ole sopivaa.

Artikkelin "lisää maahanmuuttajia kiitos" julistus on aika kaukana EUta uhkaavan kymmenien miljoonien kouluttamattomien, köyhien pakolaisten aallon todellisuudesta tarkoituksellisesti ja edustaa sitä kuuluisaa muunneltua totuutta pahimmillaan.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Asiahan riippuu maahanmuuttajien laadusta ja tarpeesta sekä heidän aiheuttamistaan vaikutuksista. Ei kai Suomi ns. haasteiden kaipuussa tätä kerjää?

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Tarvitsemme ihmisiä, jotka ovat valmiita sopeutumaan yhteiskuntaamme ja pystyvät aikuisina elättämään perheensä. Meidän pitää olla sillä tiellä kykeneväisiä kannustamaan. Sopeutumisella tarkoitan sitä, että hankkii kielitaidon ja hyväksyy yhteiset pelisäännöt.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Jo Aristoteles ( 384-322 eaa.) totesi aikoinaan , että teoria on usein vastakkain käytännön kanssa.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Tottakai väkeä tarvitaan. Ainakin jos työnantajilta kysyy. Sehän on vanha juttu, että kun on tarpeeksi tulijoita, niin liksat pysyvät sopivalla tasolla.

Mutta olisi hyvä myös miettiä vastaavasti myös mahdollisia reservien hamstraamisen seurauksia.

Esimerkiksi Ruotsissa on panostettu jo kymmeniä vuosia työvoimaperäiseen maahanmuuttoon. Osaavat muuten Ruotsissa erittäin hyvin kouluttaa erilaisen taustan omaavia, Svenskit ovat sosiaalisesti taitavia ja kaikessa todella autetaan tulijoita, pikkurahasta kun ei ole pulaa, ja Ruotsin talous onkin kasvanut huimasti, osittain maahantulleiden ansiosta.

Muttamutta,,ongelmat ovat viime vuosina kumuloituneet yllättäen ja erittäin jyrkästi.Slummiutuneilla alueilla maahantulleiden integraation onnistuminen on osittain katkennut sukupolven vaihtumisen myötä. -80 ja - 90 luvuilla maahantulleiden keskuudessa omien lasten integroituminen yhteiskuntaan ei enää yllättäen onnistukaan.

Syrjäytyminen on tosiasia ja sen seurauksena on kasvanut uusrikollisuutta gangstoineen ja reviirisotineen. Tämä tulee myös esille Ruotsin hallituksen toimissa. Poliisivoimiin panostetaan nyt miljardeja kruunuja.

Ruotsiin on syntymässä rinnakkainen, hallitsematon ja pimeä yhteiskunta.

https://www.svt.se/special/dodsskjutningar-2017/

Käyttäjän mikasatta kuva
Mika Sarivaara-Satta Vastaus kommenttiin #81

Ruotsin talouskasvu on kymmenen vuotta ollut pelkkää silmänlumetta, sillä BKT per capita on junnannut paikallaan, ja jos humanitaaristen todellinen työllistyminen ei onnistu, niin Ruotsi on taloudellisessa konkurssissa vuoteen 2030 mennessä.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo Vastaus kommenttiin #93

Voipa ollakin, että alamäki kohta häämöttää.

Svenskeillä menee kuitenkin vielä toistaiseksi ihan kivasti ja talous kulkee huomattavasti paremmin kuin Suomessa. Töitä riittää kaikille halukkaille ja rahaa saa pankista. Asetelma voi toki nopeasti muuttua, nyt on mm sssa asuntojen hintoihin ennustettu 10 % lasku, eli hintakupla on puhkeamassa tai hiipumassa. Samoin tämä gangstojen harjoittama rikollisuus lisää eripuraa ja epävarmuutta joillain alueilla niin, että eipä siellä enää paikallisia asu ja slummiutuminen on silmiin pistävää.

Samaan aikaan asuntopula isommissa kaupungeissa on käsittämätön. Tulijat menevät paikallisten ohi jonoissa noin että heilahtaa. Ei demokraattista, eikä oikeudenmukaista tavan Svenssonien mielestä. Saatat olla jonossa 25 vuotta, ja sitten et saakaan kämppää. Reilua ja paikalliset ovatkin varsin kypsiä.

https://fi.tradingeconomics.com/sweden/gdp-per-capita

Käyttäjän PontusJanKristianSderblom kuva
Pontus Söderblom

Tästä olemme samaa mieltä.Maahanmuutto on suotavaa, mutta työpaikkaperusteisesti kiitos.Haittamaahanmuuttoa emme tarvitse, meillä on omiakin lusmuja riittämiin!

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Ainahan voi toivoa "valmiita sopeutumaan". Meidän pitäisi ensin myöntää aiemmin tekemämme virheet, joista maamme kärsii sekä taloudellisesti että kulttuurisesti.

Sen sijaan työperäinen ja Suomen tarpeisiin perustuva muutto lienee muuttajallekin paras metodi. Moni maa (Australia, Kanada, Uusi Seelanti, Sveitsi, Viro, USA jne.) voi antaa kokemuksensa käyttöön tässä suhteessa, jos haluamme aidosti ottaa opiksi jo tekemistämme virheistä.

Perhepolitiikkamme voisi myös olla suosiollisempaa. Sen sijaan "toivotaan-toivotaan" perustelu on kutakuinkin typerää. Tässä suhteessa sellaista ei tue lähihistoriamme.

Käyttäjän mikasatta kuva
Mika Sarivaara-Satta

Ei humanitaarisen maahanmuuttajan motiivina tulla Suomeen ole työn tekeminen. DORKA

Käyttäjän PekkaSaikkonen kuva
Pekka Saikkonen

Entä miten mielestäsi tulisi toimia niiden maahantulijoiden kanssa, jotka eivät ole valmiita, määritelmäsi mukaisesti, sopeutumaan yhteiskuntaamme eivätkä aikuisina pysty elättämään perhettään ilman yhteiskunnan tukea.

Olen muistaakseni Usaristakin saanut lukea joistain maahantulijaryhmistä, joiden työttömyysaste ylittää 50 % vielä pitkien sopeutumisaikojen jälkeen. Vika ei liene pelkästään meissä kantasuomalaisissa?

Käyttäjän JukkaKarasti kuva
Jukka Karasti

Tasan tarkaan muista Kataisen ajatuksia,mutta taitaa olla pari vuotta aikaa jäljellä kun pitäs olla 2 miljoonaa maahanmuuttajaa meillä täällä töissä.
Aika moinen rynnäkkö on odotettavissa että Herran toive toteutuu..Nyt vaan kaikki joutilaat töihin.Saadaan sosiaaliturva kuntoon tuleville Suomalaisille.
Ja Sipilä rouvansa kanssa hopusti rakentamaan uusia omakotitaloja.On vieraan hyvä tulla.

Käyttäjän OlaviVulkko kuva
Olavi Vulkko

Juhana Vartiainen on esittänyt, että ihmisten pitäisi muuttaa työn perässä. Somaliväestön työllisyysaste on noin 25% Asioimistulkkeja koulunkäyntiavustajia jokunen Bussi ja taksikuski. Minne niiden loppujen pitäisi muuttaa työn perässä? Somaliaan? Maapallolla elää 2800 miljoonaa ihmistä alle 2$/päivä. Jos niistä otettaisiin EU:n alueelle tänä vuonna 1% ja jyvitettäisiin kaikkien kesken, niin suomeen 1,1% olisi 308000 ihmistä. Seuraavana vuonna niitä köyhiä on kuitenkin jo 80 miljoonaa enemmän. Herra Huusko voisi opetella matematiikkaa aikansa kuluksi, ettei kirjoittaisi ihan silkkaa. . . . Digitalisaatio ja automaatio syövät työpaikkoja nopeammin kuin uusia syntyy ja tämän pallon luonnonvarat ovat rajalliset. Suomen resurssit elättää työttömiä ovat myöskin rajalliset. Jos tänne tuodaan lisää köyhyyttä, niin kuinka kauan uskotte rikkaiden olevan turvassa?

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

"uusnatsismi ajettiin nurkkaan"

-SVL:n kieltäminen ei poistanut eikä poista natsismia Suomesta.
Samoin "avoimien rajojen" maahanmuuttopolitiikan jatkaminen vain osaltaan lisää sitä.

Kaikki voittaisivat, jos maahanmuuttopolitiikkaa järkeistettäisiin.

Käyttäjän MikaVenlinen kuva
Mika Venäläinen

Meidän maakunnassamme syntyi viime vuonna 870 vauvaa. Maakunnan väkiluku on laskenut vuosittain noin tuhannella henkilöllä jo pidemmän aikaa. Asukkaiden keski-ikä on yli 47 vuotta. Yrittäjien keski-ikä maakunnassa on yli 48 vuotta ja julkisen puolen henkilöstöllä omassa kotikaupungissani yli 55 vuotta. Pienimmässä kunnassa lapsia syntyi neljä.

Joten saa tulla. Ei ole niin suurta lukua siitä, minkä värinen olet tai mitä uskontoa edustat. Työtä on tarjolla ainakin hoiva-alalla ja yrittäjänä. Muutenkin työttömyysaste on maakunnan matalin, ja tilanne paranee (pahenee), kuten lukemansa ymmärtäneet saattavat edellisestä kappaleesta päätellä.

Kutsu koskee myös ihan kantakirjasuomalaisiakin. Asuntojen hinnasta ei muutto jää kiinni, eikä taatusti kulkuyhteyksistäkään. Alle tunnin matkan sisällä asuu yli puoli miljoonaa ihmistä. Lähellä sijaitsee kolme maakuntakeskusta, jokainen kolmen vartin matkan päässä, joten ihan korpeenkaan ei tarvitse tulla.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Kiitos kotiseutusi todellisuuden kuvaamisesta. Mikä mahtaa olla tämä maakunta, jos saa kysyä?

Käyttäjän MikaVenlinen kuva
Mika Venäläinen

Pirkanmaan korkeudella, mutta idempänä. Se, jonka jousi on jännitetty heraldisesti ja symbolisesti väärään suuntaan. Eikä mihinkään saa suoraa vastausta. Siis Etelä-Savostahan tässä on kysymys...

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko Vastaus kommenttiin #71
Mika Jansson

Lainaus: "Meidän maakunnassamme syntyi viime vuonna 870 vauvaa. Maakunnan väkiluku on laskenut vuosittain noin tuhannella henkilöllä jo pidemmän aikaa. Asukkaiden keski-ikä on yli 47 vuotta. Yrittäjien keski-ikä maakunnassa on yli 48 vuotta ja julkisen puolen henkilöstöllä omassa kotikaupungissani yli 55 vuotta. Pienimmässä kunnassa lapsia syntyi neljä.

Joten saa tulla. Ei ole niin suurta lukua siitä, minkä värinen olet tai mitä uskontoa edustat."

Kuka voi edelleen kuvitella että maakuntiin sijoitetut pakolaiset jäävät paikkakunnille asumaan? Tällainen on puhdasta fantasiaa. Todisteet ovat kiistattomat - pakolaiset muuttavat heti kun pääsevät lähinnä pääkaupunkiseudulle jossa he voivat suurina ryhminä muodostaa omia yhteiskuntiaan omine sääntöineen yhteiskuntamme sisälle. Näin ovat Ruotsissakin syntyneet nuo "no-go zonet" joissa vieras uskonto ja sen johtajat "enforcereiden" eli lähinnä rikollisjengien avulla pitää yllä valtaa Mini-Iranissa tai mini-Irakissaan. Siellä saarnataan innolla voittoa heikoista länsimaista ja yllytetään avoimesti mm. moniavioisuuteen jotta uskonveljien luku kasvaisi ja he saisivat enemmistön kautta määräysvallan koko maahan.

Valtio voi kyllä pumpata maakuntiin tukirahoja veroista maksamaan sinne sijoitettujen pakolaisten kulut, mutta tällainen toiminta ei ole pitkäaikaisesti millään tavalla muuta kuin verovaroin toteutettua silmänlumetta.

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

jos vaihtoehto on myöhäisempi eläköityminen v.smaahanmuuttajat,,olen vapaaehtoisesti vaikka 100v.asti työelämässä,,,!

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari

Tämähän se on se Suomen todellinen mielipideilmasto. Paras olisi kun Suomessa ei asuisi ketään.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

Työperäisen maahanmuuton houkuttelu Suomeen on aivan olennaista, tästä olen Huuskon kanssa samaa mieltä. Enkä myöskään ole mm. omaakin tekstiäni surutta copypastanneen MV:n vaikeuksista erityisen pahoillani - olkoonkin, että jotain sparrausta ja itsekriitikin alkua MV:n toiminta mediassa sai aikaiseksi - vaikka suurin osa oli ymmärrettävää ja hyväksyttävääkin siilipuolustustusta.

Huomioni kiinnittyi kuitenkin kohtaan "Työllistyminen ei ole kuitenkaan kantaväestön tasoa, mihin ovat johtaneet monitahoiset syyt vaillinaisesta kielitaidosta ja humanitaarisista syistä saapuneiden maahanmuuttajien kotouttamisen puutteista lähtien. Mutta on tarjolla myös lohdullista näkymää, sillä yli kymmenen vuotta maassa asuneiden osalta eroa oli enää viisi prosenttiyksikköä. Lisäksi maahanmuuttajien ansiotason nousu on nopeutunut viime vuosina."

Tilastojen osalta on harvinaisen selvää, että maahanmuuttajaryhmien työllistymisessä ja kaikenlaisessa sopeutumisessa - "integraatiossa" - on valtavia eroja.

Olisi erittäin tärkeää sekä maahanmuuttopolitiikan että talouspolitiikan (ymmärretään valintojen seuraukset ja osataan budjetoida oikein), että tätä korostettaisiin. Joihinkin väestöryhmiin kohdistuvat kotoutustoimet eivät välttämättä ole kannattavia, kun taas toisiin niitä kannattaisi ehdottomasti kohdistaa enemmän.

Kaikki työperäinenkään maahanmuutto ei automaattisesti takaa hyvää huoltosuhdetta tai takaa yksilön nettoveronmaksajastatusta.

Lainaan VATT:n tutkimusta:
"Afganistanissa, Irakissa ja Somaliassa syntyneiden maahanmuuttajien työllisyys ja tulot olivat huomattavasti pienemmät kuin muissa maissa syntyneiden maahanmuuttajien tai kantaväestön. Erot maahanmuuttajien ja kantaväestön välillä pienenevät Suomessa asutun ajan kuluessa, mutta ne pysyvät merkittävinä myös pidemmällä aikavälillä. Kymmenen vuotta Suomeen muuttamisen jälkeen Afganistanissa, Irakissa ja Somaliassa syntyneiden miesten työtulot olivat vain 22–38 prosenttia samanikäisten kantaväestöön kuuluvien miesten työtuloista. Naisten kohdalla suhteelliset tuloerot olivat vieläkin suuremmat. Erot ekvivalenssiskaalatuissa tulonsiirroissa pysyivät melko vakaina Suomessa asutun ajan kuluessa siitä huolimatta, että erot työtuloissa pienenevät."

http://vatt.fi/labor-market-integration-of-refugee...

Joku näkee ylläolevan datan valossa perustelun kotouttaa ongelmallisimmista maista tulevia ihmisiä nykyistä enemmän. Minä taas näen perustelluksi ja "varman päälle pelaamiseksi" pyrkiä huolehtimaan näistä maista tulleiden humanitaarisesta suojelusta kustannustehokkaammin lähtöalueiden lähialueilla, ja kohdistaa "kotoutustoimia" työ- tai avioliittoperäisiin maahanmuuttajiin.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

"Kymmenen vuotta Suomeen muuttamisen jälkeen Afganistanissa, Irakissa ja Somaliassa syntyneiden miesten työtulot olivat vain 22–38 prosenttia samanikäisten kantaväestöön kuuluvien miesten työtuloista. Naisten kohdalla suhteelliset tuloerot olivat vieläkin suuremmat."

Miksi kukaan ei sano ääneen sitä todellista syytä tuohon. Jokainen noista maistahan on jo kymmenien vuosien sodankäynnin tanner. Eihän sieltä tulijoilla silloin ole englannin kielen taitoa eikä usein kovinkaan kaksista peruskoulutusta. Sitä puutetta, mikä peruskoulutukseen on alle 20-vuotiaana jäänyt, on vaikea paikata.

Ei se heidän vikansa ole mutta sillä lähtötasolla olevien suurten massojen integrointi on mahdoton tehtävä. Silloin on tehtävä valinta, yritetäänkö ottaa vastaan pienempi joukko hyvin vai suuri joukko huonosti. Muilta osin parempi on, että teemme itse töitä pidempään ja näin olemme lyhyemmän aikaa eläkkeellä.

Eläkeiän nostoon olisi pitänyt ryhtyä jo silloin, kun Vanhanen sitä esitti.

Työperäinen maahanmuutto on sitten tosiaan eri asia. Siltä osin Suomi ei ole keskimäärin kovin houkutteleva, ei varsinkaan korkean tuottavuuden aloilla. Joten tuskinpa maahanmuutosta mitään Graalin maljaa saadaan...

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

Maahanmuutto voi toimia yksilötasolla (harvat yksilölliset menestystarinat), mutta ei milloinkaan nykyisen kaltaisten massojen tasolla. Hyvin voitaisiin siirtyä suljettujen rajojen käytäntöön, jossa Suomeen pääsee vain jos on työ- tai opiskelupaikka maassamme.

Maahanmuuton toimimisella tarkoitan sitä, että henkilö muuttaa Suomeen ja työllistyy täällä.

Nykyisellä menolla koetaan suuria pettymyksiä ja samoin myös vaikeuksia - niin maahanmuuttajien kuin maahanmuuttoa kannattavien keskuudessa. Kaikki ei tule menemään kuten Strömsössä.

Tulevatko maahanmuuttomyönteiset kantamaan silloin vastuunsa kun näin tapahtuu? Kuitenkin pitämällä rajoja auki samalla implisiittisesti luvataan, että "teillä tulee asiat olemaan paremmin täällä". Entä sitten kun suurin osa ei esimerkiksi tule koskaan työllistymään normaaliin työpaikkaan? Mitä silloin tapahtuu ja miten maahanmuuttomyönteiset vastaavat näihin pettymyksiin?

Käyttäjän HenriJrvi kuva
Henri Järvi

Huusko unohti että yritykset eivät halua enää maksaa veroja eivätkä palkkoja mutta pitävät hinnat tapissa, eli millähän muulla kuin pampulla Huusko kuvittelee yhteiskunnan pysyvän kasassa. Niin pakolainenhan suostuu orjaksi ehkä hetkeksi kun välitön tapetuksitulemisen uhka on väistynyt, mutta hyvin pian hänkin tottuu menoomme eikä anna pian enää kusettaa itseään.

Jenni Martin

Just.

Ja vielä lisää työttömiä ja sosiaaliturvan varassa eläviä kuormittamaan jo ennestäänkin kehnoa huoltosuhdettamme.

Kiistämätön tosiasia on, että suurin osa Skandinaviaan kohdistuvasta maahanmuutosta on ns. haittamaahanmuuttoa, eli sellaisten ihmisten maahanmuuttoa, joiden nettosaldo tälle maalle on negatiivinen sosiaalikulujen, kiinteiden kustannuksien, toimeentulokulujen sekä rikollisuuden, vankeinhoitokulujen ja rikosten aiheuttamien henkilö- ja omaisuusvahinkojen muodossa.

Tällä hetkellä yhden maahanmuuttajan ylläpito vie kahdeksan suomalaisen verokertymän. Ilman maahanmuuttoa Suomi olisi paljon vauraampi kuin mitä se on nyt ja meillä riittäisi paljon enemmän jaettavaa yhteisestä kakusta kuin mitä nyt.

Ihmisen täytyy olla joko todella vihjeetön, ilkeä tai jalat kaksi metriä tukevasti maanpinnan yläpuolella leijaileva jos hän uskoo maahanmuutosta seuraavan Suomelle mitään hyvää.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

Päätoimittajan US-aviisissaan lanseeraama kritiikitön ja yksipuolinen 'maahanmuuttopoliittinen ohjelma' on kaikesta päätellen hänen omaksumansa versio siitä, miten keskustelua johdatellaan ääripäiden väliseen juupas-eipäs kiistelyyn.

Parempiakin keskustelun johdatelmia saattaisi löytyä päätoimittajan työkalupakista.

Käyttäjän paavonevalainen kuva
Paavo Nevalainen

Toni Pihkola kysyi: Mikä ihme fiksaatio hyvillä ihmisillä on maahanmuuttajia kohtaan.

Luultavasti halutaan hyvä tarina. Vuoden 2007 hyvä tarina oli, että verotusta voidaan keventää, koska tuleva kasvu antaa kuitenkin niin paljon lisää, että yhteiskunnan rakenteita ei tarvitse höylätä.

Välillä tarina oli huono: vyötä kiristetään ja vanhoilla mennään, mutta kyllä se siitä kasvuksi muuttuu.

Nyt tarinaan ilmestyy uhka ja eettinen ratkaisu. Huoltosuhde kurahtaa, tarvitaan maahanmuuttajia. Uhka itsessään mitätöi monta väitettä eriarvoistumisesta, työttömyydestä ja pätkätöistä. Tarina voi tyydyttää myös vanhoja äänestäjiä, jotka pelkäävät, etteivät omat sukulaiset huolehdi, tarvitaan filippiinon hellä pyllyn putsaava käsi.

Lisäksi on Venäjän uhka ja sille ratkaisu, rautaa rajalle. Uhka on lisäksi ihan todellinen, olemme liimautuneet liian suuren ja irrationaalisen mannerlaatan (Eurooppa) reunalle. Itsenäisestä ulkopoliittisesta pujottelusta olemme kieltäytyneet.

Kuka näitä tarinoita oikein keksii? Mikä olisi seuraava mentaalihygieninen, kokonaisvaltainen päät tyynyyn -tarina? Politiikka on aina ollut nollasummapeliä, mutta nyt kun reaalitalouskin on sitä, kipuraja ylittyy nopeasti yllättävilläkin luokkataistelurintamilla.

Käyttäjän juhakuittinen kuva
Juha Kuittinen

HS: Maahanmuutto ei ratkaise Suomen huoltosuhteen ongelmaa

– Väestötieteelliset tutkimukset eivät osoita, että maahanmuutolla voitaisiin ratkaista väestön ikääntymistä”, sanoo HS:n haastattelema väestötieteen professori Pekka Martikainen Helsingin yliopiston sosiologian laitokselta.

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/hs-va...

Käyttäjän PerttuHuovinen kuva
Perttu Huovinen

"Taantuma vaihtui nousuksi, työpaikkoja alkoi syntyä, turvapaikanhakijakriisi saatiin hallintaan, uusnatsismi ajettiin nurkkaan ja MV-lehden perustajakin kyllästyi luomukseensa." Taantuma taittui koska maailmalla talous elpyi, ei hallituksen toimien ansiosta. Työpaikkoja syntyy, kun työlle on tarvetta, hallitus ei ole tähän millään tavalla osallinen. Päinvastoin. "Turvapaikanhakijakriisi" normalisoitui, sitä ei ole saatu hallintaan millään tasolla. Jos olisi, voitaisiin kaikki kielteisen päätöksen saaneet pakkopalauttaa lähtömaihinsa. "natseja" on nähnyt ainoastaan vihervasemmisto, samalla kun "äärivasemmisto" on polttanut "väärinajattelevien" autoja jne, mikä on toki ihan "tosi rohkeata kansalaisaktivismia"... onneksi ihmisiin ei ole sattunut. Ja jos yhden kieltä osaamattoman, ammattitaidottoman "potentiaalisen" työntekijän elättäminen VOKissa maksaa ~40000€ vuodessa, veronmaksajien rahoilla, miten helvetissä rajalle "Asylumia" vonkaamaan tullut parantaa herra Uuden Suomen päätoimittelijan mielestä Huoltosuhdetta? Otappa itsellesi "fresh from the boat" afgaaniturvapaikanhakija työntekijäksi. Vaikka "personal assistant" tittelillä. Kriteerit "ei osaa englantia, ei kirjoittaa saati lukea omalla äidinkielellään" on osannut sanoa "asylum". Sitten voidaan kuunnella joukolla miten ihmeellisen vaikutuksen nämä Suomen huoltosuhdetta miljarditolkulla huonontavat "pakolaiset" saavat aikaan.
Tuskinpa vatipää vastaa, paitsi bannilla, faktat ovat aina tunnetiloissa olevien suvaitsevaisten mielipiteitä vastaan.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

Haluaisin vielä tuoda esille sen, että Suomen taloudessa ei ole työvoiman tarjontaongelmaa. Asiaa on käsitelty Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Akateemisessa talousblogissa 8/2014:

"Suomen taloudessa ei ole työvoiman tarjontaongelmaa"
http://blog.hse-econ.fi/?p=6199

Työvoimaa Suomessa riittää hyvin ns. omasta takaa. Siten ei ole mitään perusteita tuoda sitä maahan ulkomailta.

Käyttäjän TimoHietanen kuva
Timo Hietanen

No mutta, Jyrki Käteisen kostea uni ei ihan auennut taivaisiin 2015, vaikka
puoluevesseli ja sisäministeri Orpo heilutti Tornion ovia avoimina itämaiden
tietäjille. Kokoomuksen ilmeisesti yhteinen agenda saada Suomeen noin 1,8
miljoonaa moniosaajaa on hyvällä alulla ja myös istuvan presidentin hyväk-
syvän nyökkäyksenkin vahvistamaa politiikkaakin. Rajat auki, niin saadaan
halpatyövoimaa jakamaan sitoutumatonta Hesaria tilaajilleen mahdollisimman
edullisesti. Kenenkään oikeastaan valvomatta, saako jakaja todellakin sen
sovitun palkkansa lisineen ? Eivät ammattiliitot ja työsuojelupiirit ihan
joka lähtöön ehdi turvaamaan Suomen lakeja ja kieltä huonosti osaavien
oikeuksia roposiinsa. Hyvä markkinarako kusettaa kaikkia Suomen duunareita.

Käyttäjän TimoHietanen kuva
Timo Hietanen

Näistä Suomeen 2015 alkaneen itämaisen invaasion moniosaajista vain pienehkö
osa pääsee tai saa kokoaikaisen työsuhteen, jolla elättää itsensä, perheensä
ja kuittaa asunto ym. juoksevat menonsa. Loppu haetaan Sossusta ja tätä ilmei-
sesti Kokoomus ym. monet puolueet todella haluavat - koska kansa maksaa taas
viulut tästä maailman parantamisesta ja ilmeisesti maailman hyväntekijästa-
tuksen nostosta lähemmäksi maailman ykköstä Ruotsia. Hieno tavoite pääosin
oikeasti persaukiselta kansalta ja maalta. Kiitos myös EU:n ja Euron.

Koska Suomessa pitää tehdä töitä entistä pitempään, jotta edes jonkintasoinen
työeläke kertyisi, kun eläkepakeille lähtee lepäilemään - niin jo lähtökohtai-
sesti valtaosa näistä irakilaisista, afganistanilaisista, somaleista ym. on kokopäivähommiin päästessään menettänyt "myöhässä olleina" monien vuosien kertymän. Puuhastella saa ihan vapaasti, poimia vaikka marjoja ja käpyjä tai
harrastaa kerhohuoneessa omia kansantanhuja ja lennättää leijaa - ei eläkettä.

Matalapalkkaisilta aloilta, pätkätöistä tai osarina ei ihmeitä ropoja tulevaan eläkekukkaroon kerry vajailla työvuosilla - tässä sitä huoltosuhdetta kerrakseen.

Tätäkään tosiasiaa ei ole otettu esiin usein ja erittäin iso osa näistä em.
ryhmistä tulee nojailemaan Kelan-luukkua, ts. hakemaan toimeentulotukea myös
eläkkeellä ollessaankin, jos nyt Suomeen jäävät asumaan. Tällä ilmaisen ja
vastikkeettoman rahanjakelun kulttuurilla tulevat jäämään - takuuvarmasti.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

Surullista, mutta totta. Eikä asiassa juuri kannata syyttää maahanmuuttajia itseään.

Käynnistymässä oleva kansainvaellus saksalaisen willkommen-kutsun osaltaan siivittämänä tulee muodostumaan laajamittaiseksi tragediaksi. Näin käy vääjäämättä, ellei apua saada kiireellisesti järjestymään muuttajien lähtömaihin. Sen suuntaisia (siis apua lähtöalueille) elkeitä on alkanut esiintyä jopa EU-'viisaiden' aatoksissa ja puheissa.

Muistuttaa tuo viimeksi mainittu toivon kipinä siitä vanhasta tuomarin ohjeesta:
"Lopulta ja viimein, ellei mikään muu auta, niin kokeile totuutta."

Mika Jansson

Markku Marttila kirjoitti:

"Käynnistymässä oleva kansainvaellus saksalaisen willkommen-kutsun osaltaan siivittämänä tulee muodostumaan laajamittaiseksi tragediaksi. Näin käy vääjäämättä, ellei apua saada kiireellisesti järjestymään muuttajien lähtömaihin. Sen suuntaisia (siis apua lähtöalueille) elkeitä on alkanut esiintyä jopa EU-'viisaiden' aatoksissa ja puheissa."

---------

Tämä apu ei tule koskaan riittämään, eikä se kehitysavun tapaan olennaisesti auta ketään kuin ehkä hetkellisesti. Apua on viety kehitysmaihin toisesta maailmansodasta asti, ja tilanne on silti huonoin koskaan. Itse asiassa tällainen apu on jopa osittainen syypää tilanteeseen joka on kestämätön koko maapallolle.

Olemme aikaansaaneet avuillamme väestöräjähdyksen kehitysmaissa. Modernit lääkkeet ja riittävä ruoka on tarjonnut paremman elämän, mutta elintavat, arvomaailma eikä kulttuuri ole muuttunut aiemmasta. Eurooppalaisten ja esim. japanilaisten kova työtahti yhdessä huolesta lasten tulevaisuuden ja koulutuksen suhteen pitää väkiluvun pienenä. Afrikan maissa, Lähi-idässä ja Etelä-Aasian maissa kansa lisääntyy huoletta. Sama tahti jatkuu kansojen saapuessa Eurooppaan asumaan: Pakolaisten syntyvyys on Suomessakin paljon suurempi kuin kantaväestön.

Ilman perustavanlaatuista kulttuurivalaistusta ja -muutosta maailman köyhimpien joukossa tulee maapallon kohtalo olemaan todella huono. Sitä ei auta väestönsiirto Eurooppaan eikä kehitysapu.

Käyttäjän LeoCarena kuva
Leo Carena

Nyt kun kannanottojia tähän aiheeseen on vähenemään, haluan kertoa hauskasta tapahtuneesta väärinkäsityksestä, jonka taustalla on myös ylempänä useasti esitetty yleinen käsitys maahanmuuttajista.

Menin joitakin vuosia sitten optikkoliikkeeseen. Kerroin opitulla suomen kielellä eli korostuksella, että tarvitsisin uudet lasit liikenteeseen. Pääsin näöntarkastukseen, valitsin kehykset ja alettiin tehdä kaupat, henkilö- yms. yksilöintitiedot sekä sen sellaista.

”Ja Helsinki”, myyjä totesi ja näin kuten hän kirjoitti sen tilauslomakkeeseen vaikka osoitetiedot olin jo antanut. Hän halusi kuitenkin varmistaa juuri tämän ja kysyi uudestaan, että ”olet työssä Helsingissä, eikö niin”? Vastasin, että asun kyllä Helsingissä, mutta olen työssä Vantaalla. Myyjä yliviivasi sanan Helsinki ja kirjoittii siihen Vantaa.

Missä ihmeen leffassa täällä oikein olen olemassa, tuumasin tässä vaiheessa ja sanoin myyjälle jotenkin näin: ”Ystävällisesti kuulkaa nyt, että minä tarvitsen nämä lasit ei vain pääkaupunkiseudulla vaan myös sen ulkopuolella, Porissa, Jyväskylässä, Tukholmassa, ja ensi kesänä myös Keski-Europassa, mistä olen kotoisin, siis joka paikassa, johon autoni vie”. Myyjä katsoi minua aivan hämmästyneenä ja kysyi hiljaisellä äänellä, että ”etkö ole bussikuski”? Vastasin, että teen taloushommia enkä tiedä alkuunkaan miten saisin linja-auton liikkeelle. Myyjä oli koko ajan siinä käsityksessä, että olisin joko Helsingin tai Vantaan Liikenteessä töissä, mikä olisi tarkoittanut heidän kuljettajille, että saisivat hankkia silmälaseja alennuksella kun kerran työturvallisuudesta huolehtivat oma-aloitteisesti.

Eli, korostuksella puhuva maahanmuuttaja on ammatiltaan joko bussikuski, siivoja, roska-auton kuljettaja tms. työtä tekevä? Muuten: sain sen kuskialennuksen hyvityksenä tapahtuneeseen väärinkäsitykseen, eli lopulta kaikki hyvin:)

Mukavaa viikonloppua!
T: Leo C., talouspäällikkö eläkkeellä

Käyttäjän MKujala kuva
Markus Kujala

Helpoin keino parantaa työvoima ongelmaa niillä aloilla missä sellaista on, olisi tehdä enemmän tai tehokkaammin töitä olemassa olevalla työvoimalla. Joilla on jo valmiiksi koulutus ja osaaminen työhönsä.

Uskon, että aika iso osa työvoimasta olisi valmis tekemään 10-20% enemmän töitä, jos siihen vaan houkutellaan riittävän hyvällä porkkanalla kepin sijaan.
Nykyinen järjestelmähän on rakennettu nimenomaan estämään yli 8h työpäivien tekeminen. Vaatimalla työnantajalta kohtuuttoman korkeita ylityökorvauksia ja verottamalla työntekijää jyrkällä progressiolla. Ja sivutuloverokortin kova veroprosentti ei houkuttele tekemään juuri lisätöitä.
Nämä esteet, kun kääntäisi päin vastaiseen suuntaan ni meillä olis äkkiä 10-20% enemmän työvoimaa käytössä. Ja vois unohtaa ongelmallisen kouluttamattomien ihmisten työllistämis yritykset.

Esimerkiksi 162h/kk tunnin ylimeneväntä osalta sivukulut/eläkekertymä pienempää ja verotus puolet kevyempää.
Sekin on erikoista, että monet korkeastikoulutetut lääkärit yms. tekee paljon enemmän töitä, kuin pienipalkkaiset/keskituloiset.
Luulisi, että pienituloiset tarvitsivat enemmän lisätyön tuomia tuloja.

No me yrittäjät ollaan yleensä vapaita määrittelemään itse miten paljon haluamme tehdä töistä. Omalta osalta olen viimeiset 15 vuotta tottunut tekemään 200-300h töitä kuukaudessa.

Martti Mykkänen

Suomeen muuttaa joka vuosi 35.000 jenkilöä. Heistä ehkä on valtion tuomaa/ sallimas turhaa reserviä 30.000.
Tämä joukko valtaosin ei edes pyri tuöelämään kuin pakon edessä, vaan näkemäni kymmenet haastattelut ovat maahantulijoiden omalla suulla todistameet, että suurin syy tulla kahdeksan Schengenmaan läpi Maailman pohjoisimpaan (ka) valtioon on sen antamat efut, uudet adunnot, toimeentulotuet, tukitoimet, harkinnanvarsiset tuet jne.
Mitä tämä lysti maksaa? Maahanmuuton vuotuiset kustannukset ovat 4 miljardia.
Yksi viisihenkinen perhe: asunto 400.000 €, elämisen kulut 60-70.000 €/vuosi. Työttömäksi jäävä perhe maksaa 50 vuodessa 3,5-4 miljoonaa.
Viimeiset 10 vuotta palvelutalossa pariskunnalle 2x60.000 € vuodessa, kymmenessä 1,2 miljoonaa.
Turha perhe maksaa huikean summan rahaa, siitä on tilastojen mukaan kustannuksia ja harmia huomattavasti kantaväestöä enemmän.

Oikea maahanmuutto on sitä että tulija ottaa vastuun itsestään, hommaa työn ja asunnon sekä joitaa afiansa itse. Tämä paspomispolitiikka on ihan petheestä, epäoikeudenmukaista ja jatkuva kiistanaihe.
Itse olen ollut mashanmuuttsjien keskellä jo 15 vuotta. Seurustellut akateemisen venäläisnaisen kanssa, joka ei ole koskaan työllistynyt niin kuin ei jänen ydtävänsäkään.
Nyt olen asunut ei- venäläisen shkeran maahanmuuttajan kanssa seitsemän vuotta. Hän ei ole työtöntä päivää nähnyt ja saa usein työtarjouksia.

Maahanmuuttokeskustelu on kuin hiekkalaatikon reunalta. Metkitsevää mäyttää olevan kuka sanoo eikä se että mitä sanotaan. Maahanmuuttomyönteisten argumentointiyritykset ovat pelkkää proosaa totuus suodatettuna pois. Halpaa propagandaa ilman lukuja ja numeroita. Vsltion lsitokset, mm. Tiladtokeskus ilmeisesti piliittisesta ohjauksesta tiladtoi aivan päin mäntyä adioita. Että mäin!

Käyttäjän TomiKauppi kuva
Tomi Kauppi

Taas sekoitetaan työperäinen ja sosiaaliturvan perässä juoksevat maahanmuuttajat. Eipä ole yllätys. Ja maahanmuuttoko on saatu hallintaan? Tilastot näyttää toista. Toimittajan olisi syytä tutustua faktoihin eikä omiin mielikuviin.

Martti Mykkänen

Toni Kauppi esittää, että olisi sellainen oleskeluluvan status kuin sosiaalisten etujen takia muuttaminen. Sellaista ei ole, mutta sosiaalisten etujen takia muutto muodostaa valtavirran muutosta. Olen mähnyt kymmeniä tulijoiden haastatteluja, joista jokainen on sasanonut juuri Suomeen tulon perusteeksi hyvät sosiasliset edut ja helppo oleskeluluvan saanti. Viimeinen on kiristynyt viime vuoden aikana.
Tomi Kappi puhuu hyvin, hyvin epämääräisesti tiladtoista, mutta mitä tilastoa jän tarkoittaa? Missä ovat luvut ja numerot?
Jos yrität kumota nykyisin harjoitettavan ”työperäisen” maahanmuuton älyttömyyden, niin se ri faktoilla onnistu.
Kantasuomalainen ottaa rankasti velkaa, monet tekevät kahta työtä ja kituuttavat saadakseen asunnon. Sitten tulee maahan Musul ja Fatima neljän lspsensa kanssa. He saavat uuden maalinhajuisen tilavan asunnon käyttöönsä. Sen kulut maksaa yhteiskunta, samoin elämisen kustannukset, terveyden huollon (3.300 €/v/hlö), koulutus, sopeutustoimet, avustajina oleva virkamieskaarti yms.
Perhe maksaa heittäen 80-100.000 euroa vuodessa.
Edelleen tiedoksi Tomi Kaupille, joka tuntuu menevän tunne ja asenne edellä, että tilastojen mukaan ne harvat, jotka työllistyy, niin heidän työllistymisaikansa on keskimäärin 8 vuotta.
VATT:n selvityksen mukaan huonosti koulutetut ja huonon kirlitsodon omasvat tulijat joutuvat matalapallkksidiin töihin, tuettuihin töihin ja tempputyöllistettyinä kantamaan kirjekuoria hioneesta toiseen johonkin valtion virastoon. Siis täysin hyödytöntä puuhaa.
Tilastot mm. Englannista kertoo pitkän maahanmuuttohistorian osalta, että maahanmuuttajien jälkeläisillä on suuri riski päätuä vanhempien esimerkin mukaan ikityötyömiksi ja sosiaalitoimen kanta-asiakkaiksi. Musulin ja Fatiman perheen kulut yhteiskunnalle saattaa nousta kymmeneen miljoonan kun kaupunki on rakentanut aikuistuneille lapsille asunnot.
Tomi mainitsi tuntevansa tiladtot hyvin, antoi ymmärtää vaikka vidusti kätki tiefon luvuista. Ne varmasti - jos ovat oikeita tiladtoja - kertoo, että maahanmuutto maksas koka vuodi 4 miljardia euroa. Suurin menoetä on aduntojen rakentsminen, 2.5 miljardia. Asunnot menevät joutosakille kun samaan aikaan olisi kipeä tarve saada katto maan sisäisille töiden perässä muuttajille.
Olidi hyvä jos toimittajat slkaidivat totuttelemaan tekemään juttujasn faktojen pohjalta eikä kirjoittelisi pelkkää liirum laarumia höpöä. Nimittäin aina voi aiksnsa vääridtellä adioita, mutta lopulta faktat iskee kasvoille. Sitä ei voi välttää!
Itse olen asunut ahkeran maahanmuuttajan kanssa srisemän vuotta, sitä ennen tiiviisti seurustellut neljä vuotta työtävieroksuvan venäläisen akateemisen tutkinnon (siis hyvä koulutus ja kielitaito) suorittaneen naisen kanssa. Olen jeesaillut potentiaalisia tapauksia pikku asioissa, mm. etädtä senegalilaista nuorta miestä, mutta hänelle ei mielettömästä kielellisestä lahjakkuudesta ha divistyneestä kotitaustadtaan huolimatta työnteko ei istunut hänen pirtaansa.
En siis vadtusta mashanmuuttoa, mutta työpetäisen mashanmuuton pitää olla sellaista, että tulija hommaa asuntonsa ja työnsä. Se ei voi olla toisten vadtuulla ja vielä tulija yhteiskunnan elätettävänä. Siinä tuppas käymään niin, että haudanhoitomakdut juoksee vielä dittenkin kun liljat ovat haudalla kuihtuneet.
Tomi Kaupille pullo totuusseerumia! Iso pullo, kiitos!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset