Markku Huusko

Jan Vapaavuoren natsat uhkaavat kutistua

  • Helsingin pormestari Jan Vapaavuori vastustaa maakuntauudistusta. Arkistokuva: Petteri Paalasmaa
    Helsingin pormestari Jan Vapaavuori vastustaa maakuntauudistusta. Arkistokuva: Petteri Paalasmaa

Suomessa kaavaillaan uudistusta, jota voi verrata ”kuntaliitoksiin potenssiin sata”.

Ilmaisu on peräsin Kuntaliiton tutkimuspäälliköltä Marianne Pekola-Sjöblomilta, jota Uusi Suomi jututti uutiseensa maakuntavallan keskittymisestä suuriin kaupunkeihin, jos sote- ja maakuntauudistus etenee Juha Sipilän (kesk.) hallituksen kaavailemalla tavalla.

Uudistuksessa helsinkiläiset ovat saamassa selvän enemmistön Uudenmaan maakuntavaltuustoon, tamperelaiset Pirkanmaan valtuustoon, turkulaiset Varsinais-Suomeen, oululaiset Pohjois-Pohjanmaalle jne. Tämä käy ilmi palkansaajajärjestö SuPerin erinomaisesta selvityksestä.

Suomen 18 maakuntaan halutaan synnyttää nyt maakuntavaltuusto ja maakuntahallitus omien vaalien pohjalta. Nuo vaalit pitäisi käydä ensi lokakuussa, mutta yhä useammalta taholta kuuluu arveluja niiden siirtymisestä ensi kevääseen tai jopa koko homman kaatumisesta.

Sote- maakuntauudistuksen rakentajien mielessä siintää joka tapauksessa palvelujen parempi saatavuus, yhdenvertaisuus, kustannustehokkuus ja demokratian lisääminen. Tästä muistutti uudistuksen projektijohtaja Päivi Nerg tällä viikolla Twitterissä.

Lisääntyykö demokratia sillä, että synnytetään yksi demokraattisesti valittu elin kuntien ja valtion väliin, on hyvä kysymys. Periaatteessa kyllä, sillä kuntayhtymissä ja nykyisissä maakuntavaltuustoissa kansanvalta ei samalla tavalla suoraan toteudu.

Valta- ja vastuurakenteet joka tapauksessa muuttuvat. Kyse on toki aina siitä, kenelle valta annetaan ja kuka sitä osaa ottaa. Helsinkiin valtavalla äänivyöryllä viime keväänä valittu pormestari Jan Vapaavuori (kok.), kaupunginhallituksen puheenjohtaja, on erinomainen esimerkki siitä, että valtaa voi saada enemmänkin kuin sitä paperilla on.

Nyt kaikkiin maakuntiin on kuitenkin syntymässä supertehtävä, maakuntahallituksen puheenjohtajan paikka. Uuden Suomen jututtamissa asiantuntija- ja poliittisissa piireissä ollaan sitä mieltä, että tehtävän pitäisi olla ainakin Uudellamaalla kokopäivätyö asiaankuuluvine palkkoineen. Kokopäivätoimisuus voisi koskea myös muuta puheenjohtajistoa tai jopa koko maakuntahallitusta.

Jos työ olisi sivutoiminen, jäisi virkamiehille aimo annos päätäntävaltaa vähän samaan tapaan kuin Uudellamaalla nykyisinkin HUS-kuntayhtymän johdolle. Uudenmaan soten kannalta onkin nyt hyvin mielenkiintoista, kuka HUS:n toimitusjohtajaksi tässä tilanteessa valitaan. Tämä Vapaavuortakin paremmin palkattu henkilö (noin 18 000 € /kk) on avainpeluri toimeenpanossa.

Uudenmaan maakuntakuvioita läheltä seuraavien mielestä tulevan mahtipäättäjän eli maakuntahallituksen puheenjohtajan paikka on nykynäkymillä selvästi kokoomuksen paikka. Samaa kuulee alueen eri suurpuolueista.

Niinpä kokoomuksen pitää löytää korkean profiilin henkilö tehtävään, henkilö jota jopa Vapaavuoren olisi sote-asioissa ja vähän muussakin toteltava. Hänen pitäisi olla joidenkin asiantuntijoiden mukaan joko (mieluummin istuva) kansanedustaja Uudenmaan vaalipiiristä tai kuntapolitiikassa erittäin vahvasti meritoitunut henkilö. Hänen pitäisi joka tapauksessa kerätä hyvä äänipotti maakuntavaaleissa.

Ei Helsingistä pormestarivetoisine kaupunginhallituksineen tietenkään mikään maakunnan johtajien tahdon hiljainen toteuttaja tule. Valta ja vastuu säilyvät pääkaupungissa kaavoituksessa ja lukuisissa muissakin tehtävissä, vaikka valtion ja kuntien väliin syntyisikin väliporras vaaleissa valittuine päättäjineen.

Hyvä kysymys on se, millä innolla Helsinki haluaa jatkossa maakuntatason päättäjiä kuunnella, jos maakuntauudistus toteutuu ja kaupungin johto on kuuntelemiseen pakotettu.

Ottaisivatko Vapaavuori ja kumppanit vastaan ohjeita tai edes neuvoja esimerkiksi espoolaiselta tai nurmijärveläiseltä poliitikolta asioissa, jotka koskevat suoraan helsinkiläisiä?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (36 kommenttia)

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Odotan tänään tai ensi viikolla sen tosiasian myöntämistä, ettei sote- ja maakuntalait valmistu eduskunnassa kesäkuussa.

Viiden viikon päästä ovat sekä kokoomuksen että keskustan puoluekokoukset.
Pidän ihmeenä, jos kokoomuksen puoluekokouksessa ei äänestetä sote- ja maakuntauudistuksesta , vaikkei se virallisesti ole esityslistalla.
Kokouksen työjärjestys joutunee sitten äänestykseen.

..vaalit tulee syksyllä, mutta eduskuntavaaleja pukkaa maakuntavaalien sijasta.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Vahva ennuste, Seppo-Juha. Puheenjohtajat Sipilä ja Orpo ovat ainakin vielä tosiaan ihan toista mieltä.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Mutta ei tuo näytä melko varmalta, ettei lakipaketti valmistu
ajoissa eduskunnasta ja, että puoluekokouksessa varmaan joku
tekee esityksen sote- ja maakuntauudistuksen kannatuksen testaamiseksi.

P.s. Olen vain sivusta seuraaja penkkiurheilumielellä...

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren
Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko Vastaus kommenttiin #13

Hyvä linkkaus, kiitos. Erityisen vahvoina pidin Seppo-Juhan ennustetta kokoomuksen puoluekokouksen osalta ja eduskuntavaalien järjestämisestä syksyllä.

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren Vastaus kommenttiin #16

Samoin. Tilanne on paljon tukalampi kuin miltä se näyttää, aika loppuu kesken, mutten minäkään vielä usko, että Orpo ottaisi soten puoluekokoukseen äänestettäväksi saati uusia eduskuntavaaleja pukkaisi kun Sipilä sanoisi ettei tästä mitään tule, tulos tai ulos. Mutta uudestaan Paavo Väyrynenkin ehtinee sotesta äänestellä ja jännäksi menee.

Käyttäjän miesenergiaa kuva
Mikki Nieminen Vastaus kommenttiin #20

Tuskin milloinkaan on kaikki kansanedustajat paikalla, kun tärkeistä päätöksistä äänestetään. Osa hoitaa hommiaan maailmalla ja osa taktikoi jättämällä kannanoton kokonaan väliin.

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

"Sote- maakuntauudistuksen rakentajien mielessä siintää joka tapauksessa palvelujen parempi saatavuus, yhdenvertaisuus, kustannustehokkuus ja demokratian lisääminen." Voivat nuo siintääkin, mutta eiköhän ole jo riittävän selvästi todettu, etteivät ne toteudu hallituksen sote-uudistuksessa.

"Lisääntyykö demokratia sillä, että synnytetään yksi demokraattisesti valittu elin kuntien ja valtion väliin, on hyvä kysymys." Yhtä hyvä vastakysymys on, mitä demokratiaa terveydenhuollossa tarvitaan? Eihän sitä tarvita Terveystalossa tai Mehiläisessäkään. Itse asiassa poliitikkojen mukanaolo terveydenhuollossa luo lähinnä vain tehottomuutta. kallispalkkaisia poliittisia maakuntajohtajia ei terveydenhuolto kaipaa.

Käyttäjän lueskelija kuva
Teuvo Valkonen

Edellisiin vaaleihin perustuva arvio taitaa mättää. Ainakaan "persut" sinisineen eivät yltäisi esitettyihin lukemiin. Jos nyt sitten niitä vaaleja edes tulee?

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Kuntavaaleihin pohjautuva ennuste lienee vähän parempi kuin viime eduskuntavaaleihin pohjautuva, koska siinä on tuoreempi kannatustilanne. Molemmat SuPerin ennustetaulukoista löytyvät ja maakunnittain: https://www.superliitto.fi/site/assets/files/4590/...

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Markku, hyvä ja selventävä tilasto, kiitos! :)

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Minua on kaiken aikaa huolettanut se asia, kun vaikutusarvioita ei ole kyetty tekemään niin, että voitaisiin kertoa varmemmin se, miten uudistuksille asetetut tavoitteet toteutuvat eikä kustannukset karkaa käsistä, vaan käy nimenomaan toisinpäin. Tämän uudistuksen epävarmat tekijät ovat liian vahvoja suhteessa niihin varmoihin tekijöihin ja tätä asiaa ei ole kukaan pystynyt kumoamaan.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Totta, ilmassa on valtava määrä epävarmuutta kustannuksista. Tuonne väliportaan hallintoonkin syntyy työpaikkoja, joita ennen ei ole ollut. Vaikea uskoa, että vastaava määrä työvoimakustannuksia lähtisi pois kunnilta ja valtiolta kovinkaan nopeaan tahtiin.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Maakuntavaaleihin tulee mukaan vahtikoiratendenssi.Petteri vastaan Li Turussa.Menee mielenkiintoiseksi.Hallituspuoleiden edustajien olisi syytä olla huolissaan.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko
Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Miten käy joidenkin ministereiden ja kansanedustajien esteellisyydelle, kun jotkut istuvat jo muutenkin niin monella pallilla?

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko Vastaus kommenttiin #15

Hyvä kysymys, kuten myös se, että miten kansanedustajan, kunnanvaltuutetun ja maakuntavaltuutetun työt on yhdistettävissä? Kellään ei voi riittää aika noiden kolmen hyvään hoitamiseen.

Jos uuden maakuntahallituksen vetäjäksi valittaisiin istuva kansanedustaja, olisi hänen minun ymmärtääkseni jättäydyttävä pois kansanedustajan työstä, jotta sote-savotan hoitaminen oikeasti hoituisi.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo Vastaus kommenttiin #18

Tuskin siellä maakuntavaltuustossa montaa työtöntä tulee istumaan. Jos maakuntavaltuusto on sivutoiminen homma, luottamustehtävä, niin varmasti kansanedustajan on se helpompi saada hoidettua kuin monissa muissa tehtävissä työskentelevän. Pitäisikö sinusta maakuntavaltuustoon valittavan asiantuntijan, johtajan, lääkärin, juristin jne. jättää työnsä myös? Tuntuu, ettei tätä ole mietitty loppuun asti.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen Vastaus kommenttiin #21

Haasteellista on töissä käyvän kunnanvaltuutetunkin hoitaa maakuntavaltuutetun tehtäviä, mutta onneksi on tarvittaessa varavaltuutetut käytössä.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #22

Ennen pitkää myös koulut siirtyvät maakunnille.Ei tässä porrastuksessa ole muuten mitään järkeä.Kunnanjohtajista tulle osa-aikatyöläisiä.Meiltä löytyy hallintotieteiden tohtoreita viransijaisina pikku kunnissa.Saksassa samat hommat tekee paikallinen leipuri muutamana tuntina viikossa.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo Vastaus kommenttiin #25

Se onkin sitten jännää, missä vaiheessa kepulaiset huomaavat, että kunnilla ei ole enää valtaa ja ovat käytännössä itse tehneet sen kuntien määrää vähentävän uudistuksen, jota ovat vuosikymmeniä vastustaneet.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu Vastaus kommenttiin #26

Pitää muistaa, että Mari Kiviniemi oli kuntauudistuksen vetäjä keskustavetoisessa Vanhasen hallituksessa. Ovat siis pikemminkin ajaneet kuntien lukumäärää ja valtaa alas kuin puolustaneet kuntia. Hyvällä syyllä voi kysyä, mitä keskusta näillä kaikilla kunnilta valtaa vievillä ja paikallisdemokratiaa vähentävillä hankkeillaan ajattelee tekevänsä. (Yksi esitetty mahdollinen selitys on se, että keskusta kiusaa pikkukuntia ja puoltaa keskuskaupunkeja saavuttaakseen vihdoin suosiota myös kaupungeissa.)

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen Vastaus kommenttiin #28

Suosio ansaitaan teoilla ja maakuntauudistus ei takaa suosiota, vaikka nykyinen puoluejohto sellaiseen uskoisi. Tutkimusten mukaan kansalaisten enemmistö näyttäisi vielä vastustavan hanketta.

Mitä ne teot ovat sitten? Suomen kuntoon laittamispuheet eivät riitä, vaikka talous ja työllisyys on pitkästä aikaa parempi kuin aikoihini. Pitää olla avoin, rehellinen ja suoraselkäinen johtaminen ja turha ylpeily pois.

Kuunnellaan ja kunnioitetaan omaa kulttuuria, tapoja ja ennen kaikkea oman maan kansalaisia. Laitetaan suomalaiset kuntoon ja huolehditaan tasa-arvosta eikä tehdä lehmänkauppoja. Jos kiinalaiset aikoo poistaa köyhyyden ja korruption, niin mekin pystymme siihen, kunhan vain on tahtoa. http://vesalevonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/254824...

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu Vastaus kommenttiin #29

Annan hallitukselle muutaman pisteen siitä, että se on tarmokkaasti yrittänyt laittaa taloutta kuntoon, opposition ikuisesta ja pääosin halpahintaisesta räksytyksestä huolimatta, ja siitä huolimatta, että jotkut lääkkeet voivat olla kansalle karvaita.

Muista uudistushankkeista ei tule lisäpisteitä, vaan enemmänkin miinuspisteitä. Sote-kuvioista en keksi mitään vastaavaa positiivista sanottavaa. Aikalisä paikallaan, ja tämänkin epäonnistuneen tekeleen unohtaminen. Jos jotain muutoksia (Suomen maailmanmittakaavass erinomaiseen järjestelmään) tarvitaan, niin vain sellaisia, joita kannattaa suurin osa kansasta, puolueista ja asiantuntijoista.

Käyttäjän miesenergiaa kuva
Mikki Nieminen Vastaus kommenttiin #18

Maakuntien maallikkovaltuustot voitaisiin tässä yhteydessä rakentaa täysin erilaisella sabluunalla, esimerkiksi arvontamenetelmällä valittaviksi, jolloin jokainen täysivaltainen kansalainen on ehdolla oman maakuntansa valtuustoon, kunnes valtion sähköinen arpa osuu kohdalle.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Uudellamaalla on melko laajaa kannatusta yli puoluerajojen, että yksi vaalipiiri maakuntavaaleissa on huono juttu. Helsingin johtavien päättäjien mielestä koko maakuntauudistus on huono juttu.

Helsingin Uutiset: Maakuntalakia vastustaa nyt 23 Uudenmaan kuntajohtajaa ja 16 kansanedustajaa: "Yksi vaalipiiri rapauttaisi demokratiaa"

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/606164-m...

"Varsinkin ensimmäinen maakuntavaltuusto tekee maakunnan toiminnan ja talouden kannalta erittäin merkittäviä päätöksiä ja siinä päätöksenteossa alueellinen edustavuus on kriittisen tärkeää".

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu

> palvelujen parempi saatavuus, yhdenvertaisuus, kustannustehokkuus ja demokratian lisääminen

Tuo Nergin litania kuulostaa normaalilta sotemainospuheelta. Uskon että pienissä kunnissa odotellaan enemmän palveluiden alasajoa kuin parempaa saatavuutta. Yhdenvertaisuus voi mennä saman pesuveden mukana. THL:n rilastojen mukaan terveydenhoidon tarvevakioiduissa menoissa tehokkaimmat kunnat ovat systemaattisest pieniä, ja suurimmat kunnat yleensä häntäpäässä. Koko ei siis melkoisella todennäköisyydellä tuo kustannustehokkuutta. Demokratia voi karata kun pieni kunta saa aiemman 100% päätösvallan sijaan nolla edustajaa maakuntavaltuustoon (ja vaikuttaminen muiden kuntien edustajien kautta on hankalaa).

Nerg puhui myös leveämmistä hartioista. Kulunut mainostermi. Kyse on lähinnä keskitetystä päätöksenteosta. Mitään lisärahaa (ja sitä kautta vahvuutta) keskittäminen ei systeemiin tuo. Jos puhutaan riskien tasaamisesta, sen voi hoitaa monella muullakin tavalla.

Maakunta- / sotehanke kuulostaa enemmän pahalta unelta kuin tervejärkiseltä uudistukselta.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Eräät fiksuina pitämäni ja asioita tuntevat tahot pohtivat, että se on ihan 50-50, tuleeko koko sote- ja maakuntauudistusta. Edessä voi olla melkoinen politiikan kesä ja syksy.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Aikataulu pettää todennäköisesti ja sitten on pakko neuvotella parlamentaarinen ratkaisu, jossa sovitaan tietyistä yksityiskohdista, jolloin se voitaisiin mahdollisesti vielä yhdessä tai ainakin suuremmalla enemmistöllä hyväksyä.

Yksi tärkeä pointti on oppositiolle, ettei valinnanvapautta tule tai jos tulee, niin siihen pitää saada pitempi siirtymäaika. Toinen on nämä EU-oikeudelliset kysymykset kilpailuneutraliteetista, onko liikelaitosmalli sellainen. Onhan siellä kaikenlaista muutakin pienempää ja isompaa asiaa eikä vähäisimpänä vielä sekään meneekö tämä keissi valtiosääntöoppineilta läpi.

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen Vastaus kommenttiin #19

Jos/kun hallituksen sote-uudistus kaatuu, vaara ei ole vielä ohi. Seuraavaksi pitää nimittäin estää, ettei uutta yritystä tehdä hallituksen suunnitelmaa minimaalisesti parantelemalla.

Uusi yritys pitää aloittaa puhtaalta pöydältä. Kaikki pohjatyö on edelleen käyttökelpoista, mutta sitä pitää tehdä vielä lisää. Ennen muuta pitää käydä keskustelua eri vaihtoehdoista, minkä hallitus nykyisen suunnitelmansa kanssa kokonaan "unohti". Vain vertailemalla eri vaihtoehtojen hyviä ja huonoja puolia voidaan päästä objektiiviseen ratkaisuun, joka voisi olla kooste useammastakin alkuperäisestä vaihtoehdosta.

Toisin kuin hallitus väittää, mitään kiirettä ei ole. Hyvällä suunnitelmalla voitetaan aikaa ja säästetään kustannuksia. On todennäköistä, että yksinkertaisin ja edullisin mahdollinen sote-ratkaisu on mahdollista toteuttaa valmiiksi ratkaisevasti nopeammin kuin hallituksen nykyinen suunnitelma. Laadustakaan ei tarvitsisi tinkiä.

Käyttäjän niklaschristianrenner kuva
Niklas Renner

Kumman paljon jaksavat eräät kirjoittaa sote- ja maakuntauudistuksen vaikutuksesta päättäjien henkilökemioihin. Eikö se sisältö ja siitä aiheutuvat seuraukset nyt kuitenkin olisi se merkittävämpi asia? Kai esim. siitä, että vastaavan tapainen malli nosti Ruotsissa terveydenhoidon kustannuksia yli 20 % voisi vähän tutkivaa journalismia harrastaa. Olisi ikävää, jos vastaavaa sattuisi täällä meillä.

Ja noista maakuntapäättäjistä. Olen kysynyt aika usein, että kun näillä maakuntavaltuutetuilla ei ole budjetti- tai lainsäädäntövaltaa, eikä heiltä edellytetä minkäänlaista asiantuntemusta sote-palveluista, niin mihin heitä ylipäätään tarvitaan? Tähän näennäisen helppoon kysymykseen ei ole toistaiseksi kukaan pystynyt vastaamaan.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Näinhän se on, että heistä tulee helposti virkamiesten kumileimasin, joka vain kaventaa demokratiaa entisestään. Puolueissa on ehkä muutama aktiivinen tyyppi, jotka keskenään pyörittävät tuota maakuntavaltuustoa yhdessä virkamiesten kanssa. Tavallinen pystymetsästä revitty valtuutettu ei pysy kärryillä eikä voi oikeasti vaikuttaa mihinkään. Näin arvelen sen menevän käytännössä.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Nyt kaikki marginaalit ovat käytössä. Lait päätetään aikaisintaan juhannuksen jälkeen ja niiden pitäisi olla voimassa heinäkuun alusta.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005667466.html

Kovin montaa lanttia en löisi vetoa syksyn maakuntavaalien toteutumisesta nyt annetulla aikataululla.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

"Tuija Braxin väliraportti valmis – arvioi järjestöjen roolia uudessa sote- ja maakuntamallissa":

http://alueuudistus.fi/artikkeli/-/asset_publisher...

"Loppuraportti valmistuu kesäkuun loppuun mennessä."

---

Tässä taas yksi keskeneräinen raportti... Valmistuuko ennen deadlinea?

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Yksi huomio vielä tästä Braxin raportista, sen viimeisellä sivulla sanotaan, että

- Lähdeluettelo (täydennetään kesäkuun loppuun mennessä)
- Haastatellut asiantuntijat (täydennetään kesäkuun loppuun mennessä)
- Järjestetyt laajemmat kuulemiset (täydennetään kesäkuun loppuun mennessä)

Aika salaperäistä raportointia sanoisin...

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen

Ranskassa on 26000 kuntaa. Hyvin sujuu.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset