Touko Aalto on seuraavan hallituksen varmin ministeri
Uuden Suomen ja Iltalehden kesäkuun puoluekannatusmittaus vahvistaa kuvaa, että tulevissa eduskuntavaaleissa pääministerin paikasta kamppailee kaksi puoluetta: SDP ja kokoomus.
Noin 20 prosenttiin yltävien demareiden ja kokoomuksen jälkeen kolmospaikalle (eroa nyt nelisen prosenttiyksikköä) on jumittunut keskusta ja sen perässä tulee vihreät.
Seuraavassa kannatuskategoriassa, 8–9 prosentin maailmassa, ovat vasemmistoliitto ja perussuomalaiset.
RKP, kristillisdemokraatit ja siniset pelaavat 2–5 prosentin sarjassa, kuten myös luokka muut, johon kuuluvat Hjallis Harkimon Liike Nyt ja Paavo Väyrynen, jonka uusin viiteryhmä on nimeltään Seitsemän tähden liike.
Näillä asetelmilla nykyinen pääministeripuolue keskusta kärsisi veret seisauttavan vaalitappion, jonka myötä se menettäisi yli kymmenen kansanedustajapaikkaa.
Vielä totaalisempi kato on käymässä sinisten eduskuntaryhmässä, joka voisi yltää nykyisen 18 paikan sijaan ehkä 3–5 paikkaan riippuen Timo Soinin osallistumisesta vaaleihin. Jussi Halla-ahon perussuomalaiset menettäisivät tämän hetken gallupkannatuksen perusteella myös useita paikkoja.
Vaalien voittaja olisi vihreät, joka muuttuisi yli 20 kansanedustajan puolueeksi siitäkin huolimatta, että menestys vaaleissa ei olisi aivan niin hyvä kuin kannatusmittaukset nyt kertovat. Tällä hetkellä vihreiden eduskuntaryhmä on vasta kuudenneksi suurin 15:llä paikallaan. (Eduskuntaryhmien nykyiset voimasuhteet tämän linkin takana, kansalaispuolue tarkoittaa Väyrystä)
Mitä tämä merkitsisi tulevan hallituksen muodostamisen kannalta? Jos Antti Rinteen SDP nousee suurimmaksi, olisi se Petteri Orpon kokoomukselle vähintään henkinen tappio ja sen halut lähteä Rinteen hallitukseen riippuisivat täysin hallitusohjelmaneuvotteluista. Sama olisi asetelma demareiden näkökulmasta, jos Orpon kokoomus nousisi ykköseksi.
On täysin mahdollista, että Rinteen tai Orpon puolue ei lähtisi hallitukseen kakkossijalta lainkaan, vaan voittaja saisi kolmospaikalla kärkkyvän keskustan intoutumaan tappiosta huolimatta mukaan. Todennäköisempää tosin on, että Juha Sipilän keskusta ei ole tulevassa hallituksessa nykyisillä kannatusluvuilla.
Kolmen suuren – SDP:n, kokoomuksen ja keskustan – hallitukseen on hyvin vaikea uskoa. Vihreät olisikin vaalivoittajana se puolue, joka toisi tukevan lisän kahden suuren puolueen päälle ja se pääsisi osalliseksi jaettavista ministerisalkuista.
Nykykannatuksilla SDP, kokoomus ja vihreät saisivat aikaan enemmistöhallituksen. Jos SDP:n tai kokoomuksen korvaisi keskusta, näin ei kävisi niin suurella todennäköisyydellä, vaan silloin etsittäisiin lisäapuja ainakin RKP:n suunnasta. Ruotsinkielisten etuja vaalivaa liberaalipuoluetta voisivat tarvita myös SDP, kokoomus ja vihreät enemmistöä vahvistaakseen.
Tällä matematiikalla tulevan hallituksen varmin ministeri on vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto.
Ei Aaltokaan tietysti vielä saletissa ole. Puoluekannatusmittaukset ovat eri asia kuin seuraavat eduskuntavaalit, joiden ilmoitettuun ajankohtaan on yhdeksän ja puoli kuukautta aikaa.
Totta, Touko Aalto varmin ministeri, tuo sote-kuvio sekoittaa varmasti vaalit, ja voi olla, että keskusta on molemmille mieluisampi kumppani hallitukseen.
Kokoomuksen ei tarvitsisi pelätä valinnanvaauden heikennystä ja demareiden kanssa keskustalle kyllä sitten taas sopisikin valinnanvapauden heikennys.
Voittajalla on paljon pelissä, voi tulla vielä raaka tappelu suurimman puolueen paikasta.
Vasmmistoliitto on hallituksessa, jos siellä on demarit ja keskusta, muuten ei.
Vihreät kelpaavat kaikille, ja tietysti rkp.
Persujen kannatus alenee, ja sinisillä on ehkä pari edustajaa.
Ilmoita asiaton viesti
Keskustan halut lähteä mukaan voivat olla olemattomat, jos se menettää toistakymmentä kansanedustajan paikkaa. Lisäksi sen kentällä karsastetaan vihreitä.
Ilmoita asiaton viesti
Päätoimittaja Markku Huusko on hallituspohjakaavailussa oikeilla jäljillä. Keskustalle on tulossa vaalitappio. Keskustan kenttä hyvin perustein katsoo karsaasti vihreitä, jotka haluavat lopettaa turkistarhauksen.
Sote-maakunta-uudistus syö keskustan kannatusta. Aivan väärä olettamus on se, että uudistuksen valmiiksi saaminen johtaa kannatuksen nousuun. Juha Sipilän keskustavetoisen hallituksen politiikka johtaa maakuntakeskusten Suomeen, missä ei ole tilaa maaseutukunnille.
Sipilän hallituksen ajamassa sote-maakunta-uudistuksessa valtiovalta antaa maakunnalle rahat palvelujen järjestämiseen. Tavoitteena on kustannusten nousun hillintä. Valtion sanelema säästäminen pakottaa keskittämään palvelut maakuntien pääkeskuksiin. Maaseutukuntien sairaaloita ja sote-keskuksia ajetaan alas. Maakunnan tiukka rahoitusraami johtaa maksujen korotuksiin. On aihetta epäillä, että säästöpäätökset kohdistetaan perusturvaan, hoitajamitoitukseen ja vanhushoivaan.
Ilmoita asiaton viesti
Jos uskoo, että hallituksen tekemisillä on vaikutusta talouteen, on Sipilän hallitus onnistunut erittäin hyvin. Suomi on lähellä teoreettista täystyöllisyyttä ja valtion kymmenen vuoden velkaantuminen saattaa loppua ensi vuonna. Näitä asioita ei kukaan olisi vielä kaksi vuotta sitten uskonut.
Vuonna 2015 ongelmaksi noussut turvapaikanhakijatilanne on myös hallinnassa, ja eurooppalainen sopukin asiassa ainakin jollain tasolla häämöttää.
Jos hallitus onnistuu haluamansa soten ja maakuntauudistuksen kanssa, voi se olla tekemisiinsä tyytyväinen. Eri asia on se, miten äänestäjät tämän palkitsevat. Tällä hetkellä näyttää siltä, että keskusta ottaa pahasti nenäänsä, koska kansa tuntuu kyllästyvän aina pääministerin naamaan riippumatta tekemisistä ja tuloksista.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä on Suomen kohdalla tämä teoreettinen täystyöllisyys?
Ilmoita asiaton viesti
Ekonomistit puhuvat Suomen kohdalla nykyisin 7-8 prosentin rakenteellisesta työttömyydestä, niin myös OECD. Tässä esimerkiksi Juhana Vartiaisen pohdintoja aiheesta: https://juhanavartiainen.fi/2017/tyovoimavirrat-ja…
Ilmoita asiaton viesti
#46 ”Suomi on lähellä teoreettista täystyöllisyyttä ja valtion kymmenen vuoden velkaantuminen saattaa loppua ensi vuonna”
Jos vihervasurit – demarit, vihreät ja vas.liitto – ovat seuraavassa hallituksessa, velkaantuminen Suomeessa ei lopu, vaan kiihtyy entisestään. Esim. vihreiden ohjelma on täynnä hyviä ajatuksia ja toiveita, muttei sanaakaan, kuinka nämä ylevät teot maksetaan. Antti Rinne on koko oppositiokautensa vaatinut lisää velkaa ”elvytykseen”.
Suomi on lähellä täystyöllisyyttä johtuen maailmanlaajuisesta talousbuumista ja myös Keskusta-kokoomus-vetoisesta hallituksesta, mutta äänestäjät äänestävät niitä, jotka lupaavat eniten mannaa taivaalta. Seuraava talouslama tulee varmasti ennenpitkää ja hirvittävää mitä se tuo tullessaan.
Ilmoita asiaton viesti
Taitaa olla kyllä niin että porvarit ja varsinkin kokoomus on ollut lisäämässä suomen velkaa eikä suinkaan vasemmisto tai vihreät. Kokoomus on itseasiassa se puolue joka on vuodesta 87 alkaen ollut miltei kokoajan hallituksessa ja hallinnut rahaministeriötä suurimmanosan aikaa.
En niinkään pelkää vasemmistoa tässä velkaantumisasiassa kuin kokoomusta.
Suomella ei taida olla enää varaa kokoomukseen.
Ilmoita asiaton viesti
”voivat olla olemattomat”
Hyvin muodostettu ehtolause, Huusko. Keskusta saattaa kuitenkin ihan hyvin muodostaa hallitusryhmän tapauksessa, jossa se voisi osallistua kokoomusvetoiseen hallitukseen varmistaakseen sille tärkeän maakuntahallintorakenteen. Samalla motiivilla se voisi olla mukana punamultahallituksen muodostajana. Nykyisen hallituksen jäljiltähän sote-maakuntakuvio jää puolitiehen ja on olemassa vaara, että seuraava hallitus vesittää maakuntakuvion ja päätyisi vaikkapa 12 sotealueen varaan rakennettavaan maakuntajakoon.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä pointti, Kai!
Ilmoita asiaton viesti
Aina silloin tällöin Niemeläisen kanssakkin tulee oltua samaa mieltä.
Keskustallahan on oikeastaan tärkein tavoite nykyisellään tuo ”maakunnat haltuun”. Tämä on isossa kuvassa ja pitkän päälle oikeastaan ainut keino päästä vaikuttamaan maaseudun puolesta ja pysyä poliittisena puolueena siellä kärki kolmikossa.
Ellei keskusta saa tavoitettaan toteutettua, niin on iso riski, että puolue kuihtuu seuraavalla vuosikymmenellä pois valtakunnan politiikasta. Trendihän on tämä koko euroopassa. Keskustan perinteinen kannatus pohjautuu juuri maatalouden ympärille ja alan keskittyessä yhä suurempiin yksiköihin on näillä myös siirtymää kokoomukseen ja vastaavasti protestoiva ja elinkeinojaan lopettava osa esim. persuihin.
Ilmoita asiaton viesti
Melkoisen rohkea ennustus ottaen huomioon sen, että vihreiden sisarpuolueet ympäri länsi-Euroopan ovat kuihtumassa yksi kerrallaan ja esim. Ruotsissa Miljöpartiet de Gröna on yksi todennäköisistä parlamentista tippujista.
Vihreitten politikointi perustuu yltiöliberaaliin utopiaan, jossa sallittua on kuitenkin vain ns. punaviherlähtöinen lähestymistapa asioihin.
Kyseisen kaltainen politiikka on kokenut melkoisen romahduksen Euroopan mittakaavassa kuluneen vuoden aikana. Tästä syystä ihmettelisin suuresti, jos vihreä puolue ei koe Suomessakin veret seisauttavaa vaalitappiota.
Touko Aallolla saattaa olla vaikeuksia säilyttää mandaattinsa edes kansanedustajana, mikäli vihreät aikovat jatkaa uppiniskaisesti maalaisjärkeä vastaan sotivaa sateenkaaripolitiikkaansa.
Ilmoita asiaton viesti
Kyseessä ei ole hatusta vedetty ennustus, vaan näkökulma pohjautuu tuoreeseen kyselyyn yhdistettynä suomalaiseen perinteeseen muodostaa enemmistöhallitus. Tässä IL-US-kannatusmittauksen tulokset:
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/252424-il-us-kyse…
https://www.iltalehti.fi/politiikka/20180628220104…
Ilmoita asiaton viesti
Vajaa vuosi on seuraaviin eduskuntavaaleihin. Ehkä olisi aihetta pohtia myös Jan Vapaavuoren vaikutusta siihen, mikä puolue saa pääministerin paikan ja minkälainen sote-uudistus loppupeleissä saadaan aikaiseksi.
Sote-maakunta-uudistus on alkanut näkymään myös kokoomuksen kannatusluvuissa. Gallupeissa SDP on kiilannut rinnalle ja jopa edelle. 1990-luvulla alkaneen käytännön mukaan suurin puolue on saanut pääministerin paikan. Saattaa olla, että pääministerin paikan saamiseen kokoomus tarvitsee Jan Vapaavuoren vetoapua. Vapaavuori ei kannata Sipilän hallituksen sote-maakunta-uudistusta.
Eduskuntavaaliehdokkaana ollessaan Vapaavuori voi saada Helsingin kaupungista satatuhatta ääntä. Vapaavuoren vetoavulla kokoomuksella on mahdollisuus saada ne ratkaisevat kansanedustajan paikat, jotka se tarvitsee SDP:n ohittamiseen. Mutta mitä tekee Jan Vapaavuori?
Ilmoita asiaton viesti
Helsingin pormestari Jan Vapaavuori on erittäin mielenkiintoinen poliittinen toimija kokoomuksen sisällä. Hän on hämmentänyt puheenjohtaja Petteri Orpon asemaa sote-vastustuksellaan kokoomuslaisittain ainutlaatuisella tavalla. En usko hänen kuitenkaan lähtevän ehdolle 2019 ja päivänpolitiikkaan profiiliaan kuluttamaan. Arvelen hänen tähtäilevän vuoteen 2024, jolloin maassa pidetään seuraavat presidentinvaalit.
Ilmoita asiaton viesti
Jos Vapaavuori on vaaleissa mukana, se mahdollisesti tietää kokoomuksen ykkössijaa. Samalla se merkitsee soten kaatumista ja Orpon lähtöä. Se ehkä tarkoittaisi myös demarien tuloa hallitukseen. Hallitusovi saattaisi avautua myös vihreille. Keskusta ei tähän kuvioon mitenkään mahdu.
Jos Vapaavuori ei ole mukana, kisa saatttaisi mennä demareille. Kokoomus ja vihreät voisivat voisivat olla silloin myös hallituksessa. Taaskaan ei keskusta.
Jos kokoomus voittaisi ja Vapaavuori ei olisi mukana, silloin hallituskumppaniksi voisi todennäköisimmin tulla keskusta +Rkp+krist.
Ilmoita asiaton viesti
Sote-lait tulevat tämän vuoden lopulla tai ovat tulematta, ja sitten siirrytään toimeenpanoon. Vaaleissa ei soten kohtaloa sikäli ratkaista, paitsi jos seuraava hallitus ei ala sitä perustuksia myöten purkaa. Purkamisesta eivät demaritkaan puhu.
Tuohon oikeisto-keskustalaiseen hallituskoalitioosi sopisivat muuten myös siniset, mutta enemmistö olisi siitäkin huolimatta hyvin niukka, jos sitä olisi ollenkaan.
Ilmoita asiaton viesti
”Vihreiden sisarpuolueet ympäri länsi-Euroopan ovat kuihtumassa..”? Miten niin, Saksassa Vihreät ovat samankaltaisessa nosteessa kuin Suomessakin. Viime syyskuun vaaleissa Vihreät saivat 8,9% annetuista äänistä. Nyt tutkimuslaitokset mittaavat puolueelle 13 – 14%:n kannatuksia?
http://www.wahlrecht.de/umfragen/
Eli jos Saksassa pidettäisiin vaalit nyt, saisi Vihreät osapuilleen yhtä suuren vaalivoiton kuin Suomessakin, jos vaalit pidettäisiin nyt?
Ilmoita asiaton viesti
Koska viimeksi oli vihreä poliitkko ZDF-barometrin kärjessä.
Asteikolla +5-5 saa vihreiden Özemir +1.1, demarien Scholz +1.0 ja Merkel +0.9.
Seehofer on tippunut historiallisen alas,-0.3.Suunta on ollut joka kerta sama,kun
herra on haastanut Merkelin.
Ilmoita asiaton viesti
Saksassa Vihreiden kannatus on selkeässä nousussa. Itse asiassa on Vihreät lähes samoissa lukemissa kuin AfD, joten tällä kannatuksellaan se jo kilpailee maan kolmanneksi suurimman puolueen paikasta.
Ilmoita asiaton viesti
Joo, Vihreät on neljänneksi suurin puolue seuraavissa vaaleissa ja varma hallitukseen menijä riippumatta siitä ketkä kolmesta suuresta hallituksen muodostavat. Tämä on se uusi normaali. Todennäköisesti keskusta jää opppositioon kannatustaan kasvattamaan. RKP kelpaa niin kokoomukselle, demareille kuin vihreillekin kaveriksi. Persut jäävät kristillisdemokraattien ja sinisten kanssa oppositioon vikisemään aborttia, pakkoruotsia, naisten äänioikeutta ja fillarikommunisteja vastaan sekä säälimään turkistarhaajien itkeviä lapsia. Mitään tuloksekasta oppositopolitiikkaa ne eivät pysty tekemään, koska oppositossa on myös vasemmistoliitto, joka on niitten kanssa eri mieltä aivan kaikesta.
Ilmoita asiaton viesti
Ruotsissa vihreiden kannatuksen laskun taustalla on täysin vastuuton maahanmuuttopolitiikka, joka on saanut perus-ruotsalaisten turvallisuuden tunteen järkkymään ja sitä kautta aiheuttanut kriisin Ruotsin poliittisessa elämässä. Samaisen kehityksen seurauksena Ruotsidemokraateista on tulossa Ruotsin parlamentin suurin puolue syyskyyn parlamenttivaaleissa.
Suomessa maahanmuutto on ollut huomattavasti vähäisempää eikä samanlaista kriisi tunnelmaa ole päässyt syntymään. Toki jos vihreistä olisi ollut kiinni niin Suomessa olisi moninkertainen määrä humanitäärisiä maahanmuuttajia ja sitä kautta varmasti aivan toiset tunnelmat… Vihreät ovat itse oman kannatuksensa pahin vihollinen. ”Unelma” ei elä enään muualla Euroopassa ja vihreän politiikan vahvistuminen Suomessa tuhoaisi sen illuusion täälläkin muutamassa vuodessa.
Ilmoita asiaton viesti
Nythän on niin, että koskaan ei Suomeen ole tullut niin paljon turvapaikanhakijoita kuin 2015 kun hallituksessa olivat keskusta, kokoomus ja persut.
Ilmoita asiaton viesti
Miten tuo kommentti liittyy aiheeseen? Niin tuli myös muualle Eurooppaan mm. Ruotsiin, joka nyt poliittisessa mielessä niittää sitä mitä on kylvänyt ennen ja jälkeen vuoden 2015.
Suomen hallituskokoonpanolla ei asiassa ole merkitystä sillä paine tuli ulkopuolelta eikä Keskustalla, Kokoomuksella eikä edes tasavallan presidentillä ollut poliittista tahtoa rajojen sulkemiseen. Ruotsi sen tosin lopulta teki kuten moni muukin Euroopan maa. Suomessa sitä pidettiin epäinhimillisenä ja kansainvälisten sopimusten vastaisena.
Voi toki esittää kysymyksen kuinka paljon enemmän Suomeen olisi saatu houkuteltua maahanmuuttajia vuonna 2015 jos Vihreät olisivat olleet maan suurin puolue.
Ilmoita asiaton viesti
Vastasit kysymykseesi näköjään itse: sillä ovatko vihreät hallituksessa vai eivät, ei ole turvapaikanhakijoiden määrän kanssa mitään tekemistä. Eikö silläkään että persut olivat. Eikä sillä että viime vaaleissa persut oli yksi neljästä suuresta, seuraavissa vaaleissa vihreät ovat.
Ilmoita asiaton viesti
Lienee turhaa spekuloida sillä mitä eri hallituskokoonpanot olisivat tehneet erilailla vuoden 2015 elintasopakolaisvyöryn edessä. Oleellista lienee mitä tehdään jatkossa vastaavan tilanteen varalta. Jos hallituksessa on vihreää väriä on selvää ettei se ainakaan auta järjen löytymiseen maahanmuuttokysymyksissä vaan kyseiset voimat tahtovat työntää Suomea samalle tielle Ruotsin kanssa. Se ei olisi edes sen arvoista että pääsisimme eroon vihreästä hömpötyksestä kuten juurikin Ruotsissa on nyt käymässä.
Ilmoita asiaton viesti
Vihreät edustaa myös maahanmuuttokysmyksissä järjen ääntä. Itse asiassa kaikki edustavat, paitsi persut. Mutta kuten nähtiin, ei heidänkään möykkäämisensä mitään auttanut.
Ilmoita asiaton viesti
Näillä kannatuslukemilla varmasti niin. Vihreiden pitää kuitenkin selvitä vielä vaaliväittelyistä leimautumatta liian hörhöpuolueeksi. Tolkun ihmisiksikin leimatut suomalaiset tuskin lämpenevät kaikkeen ääriliberilismiin. Toisaalta jos seuraavista vaaleista tulee sotevaalit, voi vihreät menestyä siitä huolimatta.
Mutta kuten ylempänä viitattiinkin Euroopan poliittiseen kehitykseen, todennäköisestä vihreiden hallitusvastuusta tulee heidän viimeisensä. Suomessa aina tullaan vähän jälkijunassa.
Ilmoita asiaton viesti
Toni Pihkola, en oikein usko että seuraavista vaaleista tulee sote-vaalit. Tottakai ihmisiä sote-asiat kiinnostavat eli miten ne vaikuttavat käytännössä esim. terveydenhuoltoon ja muihin sos.asioihin, mutta vastauksia aiheellisiin kysymyksiin ei ole saatu. Veikkaanpa, että yksikään henkilö ei tulevaa käytäntöä tässä vaiheessa tiedä – eikä taida paljon kiinnostakaan koska asiasta on tehty poliittinen kissanhännänveto lehmänkauppoineen ja maksavien asiakkaiden tarpeita ja mielipitteitä kuuntelematta. Miksi äänestää sellaisen asian puolesta tai vastaan joka on tehty – tarkoituksellisesti? – täysin hämäräksi. Joten veikkaan että äänestäjien valintojen painopisteet tulevat olemaan ihan jossain muualla, ymmärrettävimmissä ja maanläheisimmissä asioissa. Työttömyydessä, maahanmuutossa, koulutuksessa jne.
Ilmoita asiaton viesti
Tuskin tulee ministeriä. Katsotaan nyt, miten Ruotsissa vihreät
saavat demareiden ohella kyytiä. Vihreät on demareiden ohessa
hiljaa hiipuvaa aatetta. Molemmat ovat uskottavuutensa näyttäneet.
Ilmoita asiaton viesti
Itse lähestyisin asiaa enemmänkin Suomen kannatusmittausten kuin Ruotsin ja aatteiden kautta.
Ilmoita asiaton viesti
Jannen kanssa samaa mieltä.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa aina jotkut selittävät, että ei vihreitä, kun kerran Euroopassakin kannatus alenee.
Sillä ei ole mitään merkitystä Suomen tilanteeseen ja puolueiden kannatukseen, koskaan ei Ruotsinkaan kannatukset ole seuranneet Suomen kannatuksia, tai päinvastoin.
Niin pitkän ajan ovat vihreät olleet nosteessa, ja tämän hallituksen toimista johtune, tuo noste jatkuu pitkään.
On aivan varma, että hallitus kutsuu vihreitä, enää vain on auki kenen kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
Vihreiden kannatuksen takana on yhteiskunnallissiveellinen (uskonnollinen) moralistissävyinen ryhtiliike. Aivan sama, mitä politiikkaa vihreät harjoittavat kun arvokysymysten valtavirta edustaa: Myrkyt paha – luonto hyvä, liha paha – kasvis hyvä, naiset hyvä – miehet paha, jne…
Ilmoita asiaton viesti
Otsikosta ajatellen, voi kauheeta…
Ilmoita asiaton viesti
Ja mitkä otsikot tullaan repimään tulevan ministerin rouvan/avopuolison/naisystävän mielipiteistä!
Siinä sitä on Suomi-kuvaa näyttää muille maille.
Ilmoita asiaton viesti
Tarjolla siis edelleenkin varsin heikkoa ministeriainesta. Voi meitä…
Ilmoita asiaton viesti
Sixpack syntyi 2011 vastareaktiona perussuomalaisten jytkylle. Mitään sellaista ei ole tällä hetkellä näköpiirissä, että esimerkiksi kristillisdemokraatit ja vasemmistoliitto löytäisivät itsensä samasta hallituksesta.
Ilmoita asiaton viesti
Orpo on hyvin todennäköinen vihervasemmistoenemmistöisen hallituksen pääministeri.
Ilmoita asiaton viesti
Persu-jytkyä ei ole nyt ilmassa, mutta aina maailman tapahtumat voivat muuttaa tilannetta. Vuonna 2011 eurokriisi oli Kreikan ja Portugalin akuutin tilanteen vuoksi päällä, Suomessa oli nähty jyrkkä taloussyöksy 2009 ja vaalirahaskandaali söi hallituspuolueiden uskottavuutta. Maahanmuuttoasioihin persut olivat myös ottaneet silloin omistajuuden joidenkin ehdokkaiden jyrkillä puheilla.
Ilmoita asiaton viesti
Hieno asia on , jos ja kun vihreät hallitukseen menevät.
Lisää vasemmistolaista politiikkaa kiitos, se on mun mieleen.
Ilmoita asiaton viesti
On varsin todennäköistä, että Suomi siirtyy piirun verran vasemmalle seuraavien vaalien jälkeen. Meillä tosin kuluttajansuoja vaaleissa ei ole ihan paras, sillä koalitiohallitukset tekevät toisinaan erikoisiakin poliittisia kompromisseja. Meidän mallimme näyttää kuitenkin melko vakaalta verrattuna Ruotsiin, missä nationalistis-populistinen ruotsidemokraatit haastaa vaaleissa toteutuneen vasemmisto-oikeisto-blokkimallin, joka on taannut aika hyvääkin äänestäjän kuluttajansuojaa.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä ihme on äänestäjän ”kuluttajansuoja”? Jos lähtökohtana on tietyn ryhmän intressien suojaaminen, on selvää että käsillä on tietyntyyppinen vastakkainasettelu. Kuluttajansuojan piirissä vastakkain ovat yksityiset ihmiset eli kuluttajat ja toisaalta elinkeinonharjoittajat. Ketkäs tässä äänestäjän tilanteessa olisivat vastakkain? Ääänestäjät ja puolueet?
Ilmoita asiaton viesti
Huomaatko Kejo, asia on liian vaikea Huuskolle, ei siihen vastausta tule.
Ilmoita asiaton viesti
Kuluttajansuoja on tässä kielikuva. Jos äänestää vaikka Nato-jäsenyyttä kannattavaa kokoomusta juuri tästä turvallisuuspoliittisesta syystä, ei todennäköisesti saa äänelleen vastinetta, koska koalitiohallituksessa enemmistön näkemys voittaa ja kokoomus tyytyy muiden Nato-kielteisyyden hyväksymään niin kuin tähänkin saakka. Toisaalta, jos esimerkiksi demarit, vihreät ja keskusta ovat hallituksessa, ei maataloustukia varmasti leikata, vaikka keskustaa lukuun ottamatta muut sitä kannattaisivatkin.
Jos olisi esimerkiksi oikeisto-keskusta-blokki, joka ajaisi Nato-jäsenyyttä, ja se saisi eduskunnassa enemmistön ja muodostaisi hallituksen, voisi asia lähteä liikkeelle.
Ilmoita asiaton viesti
Ei kannata käyttää kielikuvia, jotka eivät vastaa todellisuutta.
Ilmoita asiaton viesti
Vuosi sitten johtavat journalistit vannoivat jatkavansa Mauno Koiviston tiellä mm. poistamassa kansalliset tunnukset urheilutapahtumista lietsomasta kiihkeitä tunnelmia, mutta entä vuoden päästä kun on vaalit?
Tänään Venäjän kisakatsomoissa ja toreilla raikuu kansojen sydänäänet; Saksan kannattajien saksankieli ja ruotsalaisten ruotsinkieli, jne.
Eihän uskonto eikä ihonväri vaan kansan oma perinteinen kieli, joka oli olemassa jo ennen kristinuskon tuloa, on selviytynyt totalitarismien vuosisadasta yhdistävänä liimana sekä yksilöllisen että kansallisen viehätysvoiman perustana, mutta kulttuuri ei ole vientituote!
Tärkeää onkin ettei mihinkään kieleen enää liitetä läntisen ajattelun lähetystehtävää ottaa haltuun ja tehdä kaltaisekseen.
Pitäisi pyrkiä katsomaan lännen ja idän rajaa Strömsön ja muun Suomen välillä helikopteriperspektiivistä jota pääministeri Sipilä kehotti 8.12.2017 kansalaisia käyttämään arvioidessaan Suomen mahdollisuuksia selviytyä yhdessä toisenkin vuosisadan. Otin haasteen vakavissani sillä joulukuun 8.pvä on yhtä hyvin minun kuin Sibeliuksen syntymäpäivä.
Ilmoita asiaton viesti
Olisiko parempi otsikoida: /…seuraavaan hallitukseen…/
Nyt syntyy kuva muiden ministereiden olevan epävarmoja.
Ilmoita asiaton viesti
Ihan hyvä ehdotus, mutta kyllä teksti kertoo, mistä on kysymys, jos vaikka on sattunut ajattelemaan noin niin kuin kerrot.
Ilmoita asiaton viesti
Anna-Maja Henriksson on mielestäni seuraavan hallituksen varmin ministeri.
Perustelunani on, että RKP nousee varmuudella seuraavaan hallitukseen.
Ilmoita asiaton viesti
Samaa mieltä tuosta. Veikkaan salkuksi liikenneministeriötä. Perinne naisista.
Ilmoita asiaton viesti
Melko varmasti joo, kelpaahan RKP niin kokoomukselle, demareille kuin vihreillekin kaveriksi. Persut ja siniset voi sen jälkeen yhdessä vinkua pakkoruotsin kamaluutta.
Ilmoita asiaton viesti
Perusteltu näkemys. Anna-Maja Henriksson on myös varsin todennäköinen ministeri tulevassa hallituksessa.
Ilmoita asiaton viesti
Jo ajatus kauhistuttaa. Ikävä kyllä Huuskon ajatus saattaa olla oikeakin.
Kun miettii vihreitten ajatuksia, niin arkirealismi puute on merkittävä. Suomi ei yksinään maailman ympäristökysymyksia kykene ratkaisemaan.
Vihreiden ajatukset tulevat kyllä vaikeuttamaan elinkeinoelämää ja heikentämään Suomen teollisuuden kilpailukykyä maailmalla.
Ilmoita asiaton viesti
Yhdeksän kuukautta on pitkä aika vaaleihin Vihreille ja Vasemmisto nyt kun Suuri Valhe pakolaisista on tullut päätökseensä.
Suomalaiset näkevät vihervasemmiston valheellisen ja moraalittoman pakolaispolitiikan – Suuren Valheen – nyt vihdoin koko karmeudessaan.
Eurooppa on täysin erilainen keväällä 2019.
Hallituksiin ei Euroopassa vastuuttoman rikollisen pakolaispolitiikan kannattajilla enää ole asiaa vuonna 2019.
#pakolaisista 7% oikeita hädänalaisia; 93% elintasosurffareita
Ilmoita asiaton viesti
Puhut taas sellaista asiaa, mikä ei ole totta, Italia hyväksyy n.40% turvapaikanhakijoiden hakemuksista.
Uskotko suoraan kaikki mitä Sipilä sanoo, vai onko vaan kiva uskoa, kun Italian pääministeri sanoo.
Herätys.
Ilmoita asiaton viesti
Erikoinen kommentti. Mitä tuo todistaa mahdollista tilanteesta vuonna 2019? Lisäksi uuden hallituksen tultua valtaan Italiaan jätettävien turvapaikkahakemusten määrä tulee varmasti oleellisesti laskemaan sillä rajakontrollia tullaan lisäämään. Hyväksyttävien hakemusten suhteellisesta osuudesta en osaa sanoa mutta epäilisin senkin laskevan.
Ilmoita asiaton viesti
Kuluttajansuoja mielipiteenmuodostuksessa lienee sukua senioriteettiperiaatteelle; sille että kunnioitetaan vanhempaa sukupolvea esim. puhumalla ruotsinkielisistä liberaaleina ja tarjoamalla Åbolle työrauha sivistyksen nimissä. Joissakin ranskalaisissa teksteissä sanotaan kristillisten sosialidemokraattien luopuneen tavoittelemasta taivasta maan päällä.
Ilmoita asiaton viesti
Millaiseen hallitukseen vihreiden tavoiteohjelma niveltyy?
”1. Moninkertaistetaan pakolaiskiintiö ja luodaan laillisia väyliä tulla maahan.Lisätään turvallisia ja hallittuja reittejä tulla maahan moninkertaistamalla pakolaiskiintiö, helpottamalla perheenyhdistämistä, työskentelyä ja opiskelua sekä ottamalla käyttöön humanitaarinen viisumi.
2. Korjataan turvapaikkapolitiikan puutteet ja varmistetaan turvapaikanhakijoiden oikeusturva.Palautetaan asianmukainen ja alkuvaiheeseen painottuva laadukas turvapaikkamenettely sekä oikeusturvatakeet. Panostetaan pakolaisoikeuden erityisosaamiseen. Tunnistetaan tehokkaasti erityisen haavoittuvassa asemassa olevat ihmiset, kuten ihmiskaupan uhrit ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin ja uskonnollisiin vähemmistöihin kuuluvat. Tehdään kokonaisarvio palasittain kiristyneestä turvapaikkapolitiikasta oikeusturvan näkökulmasta.
3. Taataan jokaisen oikeus perheeseen.Helpotetaan perheenyhdistämistä poistamalla tulo- ja aikarajat kansainvälistä suojelua saaneilta sekä kohtuullistamalla niitä muille. Puretaan hakemista haittaavia byrokraattisia esteitä ja palautetaan perheenkokoajalle mahdollisuus jättää perheenyhdistämishakemus Suomessa perheensä puolesta. Varmistetaan lasten oikeuksien toteutuminen. Yhtenäistetään perheenyhdistämiskäytänteitä EU-tasolla.
4. Edistetään inkluusiota ja ehkäistään segregaatiota eri ryhmien välillä.Huomioidaan työllisyyspalveluissa maahanmuuttajien erityistarpeet. Helpotetaan kansalaisuuden saamisen kielitaitoedellytystä. Tuetaan erityisesti maahanmuuttajanaisten kotoutumista ja varmistetaan, että jokaisella maahanmuuttajanaisella on todellinen mahdollisuus osallistua kielikoulutukseen ja kotouttavaan koulutukseen.
5. Varmistetaan kaikille laadukas ja pitkäjänteinen kotoutumiskoulutus.Parannetaan kilpailutuskriteerejä tämän turvaamiseksi. Tehdään kotoutumiskoulutuksesta subjektiivinen oikeus. Jokaisella maahanmuuttajalla on oikeus opiskella suomea tai ruotsia vähintään vuosi. Tuetaan maahanmuuttajien omaehtoista kielen opiskelua esimerkiksi opintoseteleillä.
6. Edistetään maahanmuuttajien työllistymistä ja työperäistä maahanmuuttoa.Helpotetaan työ- ja opiskeluperusteisten oleskelulupien myöntämistä poistamalla tarveharkinta.
7. Ehkäistään paperittomuutta ja taataan paperittomien ihmisoikeudet.Myönnetään tilapäinen oleskelulupa kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneille, joita ei pystytä palauttamaan heidän kotimaahansa. Myönnetään muukalaispassi sellaisille paperittomille, joiden työluvan esteenä on puuttuva matkustusasiakirja. Taataan paperittomille välttämätön terveydenhuolto ja toimeentulo sekä hätämajoitus.”
https://www.vihreat.fi/vihrea-politiikka/ohjelmat/…
Ilmoita asiaton viesti
Asia on vaan oikeasti niin, että yksikään suurista puolueista ei ota vihreitä hallitukseen, jos voi välttää sen.
Ilmoita asiaton viesti
Jos vihreistä tulee selkeä vaalivoittaja, kuten viimevuotisissa kuntavaaleissa, on heillä hyvät neuvotteluasemat.
Tässä raportointia kuntavaaleista:
https://www.iltalehti.fi/kuntavaalit-2017/20170410…
”Puolue saavutti koko maassa 12,4 prosentin kannatuksen ja nousi perussuomalaisten ohi neljänneksi suurimmaksi kuntapuolueeksi. Edellisistä kuntavaaleista vihreät kasvatti ääniosuuttaan koko maassa 3,9 prosenttiyksikköä.”
Ilmoita asiaton viesti
Puhuinkin tahtotilasta. Vihreiden tavoitteet ja kotkotukset ovat maalle niin vahingollisia, että jopa demarit ymmärtävät haluta pitää heidät pihalla. Tiedän. olen jutellut.
Ilmoita asiaton viesti
Näin juuri. Militantin taistolaisuuden ja maahanmuuttoon liittyneen edistyksellisen vallankumouksellisuuden aika meni jo.
Sonta on tuulettimessa.
Ilmoita asiaton viesti
Kun päättelee rkp:n istuvan seuraavassa hallituksessa on kuin rintaruokinnasta hetken sivussa ollut lapsi palaisi äidin syliin.
Ilmoita asiaton viesti
Gallupeista voi vetää mitä tahansa johtopäätöksiä, mutta puolueiden puheiden mukaan varmaa on vain se, ettei Perussuomalaisia nähdä ministereinä.
Ilmoita asiaton viesti
Sekin on totta, ja vielä varmempi asia kuin vihreiden ministeriys.
Ilmoita asiaton viesti
Taidat Seppo hyvinkin olla oikeassa perussuomalaisten suhteen.
Ilmoita asiaton viesti
Demokratiaan tällainen ei tietenkään pitäisi kuulua, että ennalta kieltäydytään. Vaalien jälkeen tulisi vasta tunnustella kokoonpanoa äänestystulosten pohjalta.
Pariin otteeseen olen veikannut tuota kolmen suurimman kokoonpanoa. Sipilän ja Orpon puheista on kaikunut sellainen ”viesti”, että tarvitaan vahva enemmistöhallitus, jotta uudistukset saadaan maaliin.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä yhden ainoan asian ympärillä pyörivien perussuomalaisten pitäisi katsoa myös peiliin ja asetella sanojaan hieman sovinnollisemmin.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä ei pitäisi yleistää, vaan nähdä myös tuon yhden asian ylitse.
Siinä olet kyllä oikeassa, että iso osa perussuomalaisista ovat pitäneet eniten esillä tuota pakolaispolitiikaan liittyviä ongelmakohtia, mutta vastaavasti vastustajat, sekä media myös käyttäneet tätä valikoidusti. (viittaamatta tässä tapauksessa ollenkaan #69).
Ilmoita asiaton viesti
En ole PS-n, mutta eikös Kokoomus antanut jonkinlaisen synninpäästön vaikka hallituskumppanuudelle puoluekokouksessaan. Joten ei se varmuus ole kiveen kirjoitettu.
Ilmoita asiaton viesti
Aikaa vaaleihin on 9 kk joten gallupit ovat kokoajan käymistilassa. Oletettavasti vaalikeskustelut on siitä kuka eniten jarrutti uuden sote ja maakuntamalin maaliin tuloa. Eikä niissä keskusteluissa armoa anneta.
Touko Aalto oman kertomuksensa mukaan vanhana kommunistina ja nyt saman aatteen hieman sivistyneemmässä muodossa olevassa Vihreässä puolueessa olisi aika paljon nielastavaa mikäli mielii tulevaan hallitukseen, aika näyttää tämän. Enkä usko että meille tulee Karl Marxilaista hallitusta.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa on marxilaisia tätä nykyä hyvin hyvin vähän. Eduskunnassa ei taida olla ainoatakaan, joka Karl Marxin nimeen vannoisi. Suomen entiset kommunistit ovat kääntyneet pääsääntöisesti markkinatalousmyönteisiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Marxilaisia korkeintaan 2, mutta marssilaisia useampi. Suvi Anne Siimes taas hyvä esimerkki tuosta markkinatalousmyönteisyydestä. Vuoden 2009 europarlamenttivaaleissa Siimes tuki kokoomuksen ehdokasta, EVA:n johtaja Risto E. J. Penttilää ja toimi 2007–2011 Lääketeollisuus ry:n toimitusjohtajana. 2016 Suvi-Anne Siimes valittiin ajatuspaja Liberan taustalla olevan Libera-Säätiön hallitukseen, jonka muita jäseniä ovat muun muassa Elina Lepomäki ja Björn Wahlroos.
Ilmoita asiaton viesti
Kysymys lienee valtaosin tarkoituksenmukaisuudesta. Jos siitä olisi hyötyä puolueelle/ehdokkaalle niin kyllä moni ehdokas Karl Marxin nimeen vannoisi.
Turhan monelle tärkeintä on oma etu , ei maan etu. Ikävä kyllä.
Ilmoita asiaton viesti
Ministeri Mykkänen kertoi Presidentti Niinistön ensimmäisellä kultaranta keskusteluissa kannattavansa Marxilaista talousjärjestelmää. Eikö Toimittaja Huusko tälläistä muista?.
Ilmoita asiaton viesti
”Kovat aatteet” eivät lähde koska ne eivät ole missään tekemisissä ratioonalisen ajattelun kanssa.
Aallon kommunismi on jotain joka ei lähde edes ikl:n manttelilla pyyhkimällä.
Ilmoita asiaton viesti
Tyyne Kettunen: ”Kaikki jumppaamaan SOTEa ja tanssimaan Sotkista”
https://www.youtube.com/watch?v=Pzht_DFvYPg
Hyvää viikon vaihdetta kaikille! 🙂
Ilmoita asiaton viesti
#2 Sitä minäkin pelkään.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos napakoista kommenteista. Minä jään nyt kuukaudeksi lomalle. Aurinkoista kesää kaikille puheenvuorolaisille!
Ilmoita asiaton viesti
Älä syö liikaa vesimeloonia!
Ilmoita asiaton viesti
Mukavaa virvoittavaa lomaa, Markku! 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Tähän ei voi vastata, kuin wanhalla (luotu 11.11.2011) USArissa syntyneellä riimillä!
”Mikä auttaa? Hallitus uusi?
Sama haju ! Sama huussi!
Nimet ei mitään merkkaa
kaikki ne haluu fyrkkaa!
Lafkan johto uusiin vaihtuu
samalla lailla rahat haihtuu.
Kansan osaksi jää aina.
maksaa johtajien laina!”
Ja samalla haluaisin kysyä itse päätoimittajalta, että miksi helvetissä blogistanissanne ei voi tuhota omaa profiiliaan kun itse haluaa ja miksi toimitus ei sitä tee useista pyynnöistä huolimatta?
Ilmoita asiaton viesti
Ennustan: Tulevan hallituksen muodostamisesta tulee erittäin vaikea, höylätään ja viilataan, josko silloinkaan tulee valmista. Lupausten rahoitus, Valtion talouden vakauttaminen, Velkaantuminen, Sote.
SDP ja Vihreät myyvät ahterinsa. Gravitaatio ei ole sosiaalinen konstruktio, se on luonnonlaki.
Ilmoita asiaton viesti
Mielenkiintoista on lähinnä kuinka Demarit ja Vihreät onnistuvat välttämään Kokoomuksen kuoleman suudelman. Hallituskumppanuus kokkareiden kanssa on aina kannatukselle kylmää kyytiä. Tolla kokoonpanolla luultavasti mennään, mutta ei se helppoa tule olemaan.
Ilmoita asiaton viesti
Vaalithan todennäköisesti voittaa joko Sdp tai kokoomus. Aalto voi päästä hallitukseen jos ei asetu vaalikamppailussa poikkiteloin kummankaan puolueen kanssa. Eikä keskustaakaan voi pahasti mollata. Mutta kysymys kuuluukin, miten tällaisen vaalikampanjan voi tehdä ? Siis mielistellä niin hyvin, ettei oma sanoma huku ? Tuskin tuo on mahdollista. Vihreitten oma kannatus kun ei saisi juurikaan pudota. En pidä Aaltoa varmimpana ministerinä. Sehän perustuu vain siihen, että vihreät on sopivin täytepuolue useisiin eri hallituskombinaatioihin.
Ilmoita asiaton viesti
Ei vihreille ole ennenkään tuottanut vaikeuksia hallitusyhteistyö demarien ja kokoomuksen kanssa, miksi tuottaisi nytkään? Persujen kanssa ne tuskin sopii samaan hallitukseen, mutta eihän persut enää hallitukseen pääsekään. RKP luultavasti pääsee hallitukseen jos vihreistä, demareista ja kokoomuksesta ei vielä enemmistöä synny. Sitten saavat sinise, persut ja kristilliset yhdessä vikistä pakkoruotsista, fillarikommunisteista, tasa-arvoisesta avioliittolaista, maahanmuuttajista, aborteista ja siitä että naisetkin saavat ajaa autoa ja äänestää.
Ilmoita asiaton viesti
Kokoomus ja Keskusta käänsivät pysyvästi kelkkansa Merkelin ja Macronin vanavedessä Brysselin kokouksessa 28.6.2018.
Vihreät jäävät Vasemmistoliiton kanssa yksin maahanmuuttokysymyksen ja käytännössä ainoastaan maahanmuuttajien etuihin perustuvan puolueohjelmansa kanssa. Se on täysin sovittamattomissa Kokoomuksen ja Keskustan uuden linjan kanssa.
On hyvin todennnäköistä että Demarit linjaavat aivan samalla maahanmuuttopolitiikkansa EU:n kanssa yhteiseen linjaan.
Vihreistä tulee ääriliike poliittisella kentällä enne 2019 vaaleja.
Ilmoita asiaton viesti
Tulevaisuutta on vaikea ennustaa. Pieleen menee yleensä viisammillakin.
Ilmoita asiaton viesti
Sinimunavirheä tarkoittaa raivoisaa EU-fanatismia.
EU ehtii kuitenkin siihen mennessä tyriä taas olan takaa, jos hyvin sattuu.
Mitään hyvää ja menestystä siltä ei ole odotettavissa. Sellaiseen tarvittaisiin ”vallankumous” EU-byrokratiassa.
Ilmoita asiaton viesti
Gallupeissa noin kolmasosa haastateltavista ei ilmoita puoluekantaansa. Mikä jytky siinä joukossa lymyää?
Ilmoita asiaton viesti
Saattaa lymytä se kuuluisa nukkuvien puolue.
Ilmoita asiaton viesti