Ostan sähköauton heti kun minulla on varaa uuteen

Perheemme ajelee tällä hetkellä pari vuotta vanhalla pikkuautolla, jonka hankintahinta oli selvästi alle 20 000 euroa. 

Katsomme, että sellaiseen meillä on varaa – tai sellaisen rahamäärän haluamme ja pystymme panostamaan yksityisautoiluun.

Olen sen verran vakuuttunut kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n raportin johtopäätöksistä, että jo seuraavan auton pitäisi olla sähköauto. Kyse on enää hinnasta.

Verkosta löytyi kiinnostava MTV Uutisten juttu, jossa kerrottiin myynnissä olevista täyssähköautoista. Teslat ja Jaguarit sivuutin, mutta esimerkiksi Renaultilta ja Nissanilta löytyi kansanmalleja 30 000–35 000 euron maailmasta.

On toki myös sähkö-Smarteja, joiden hinnat alkavat kakkosella, mutta ne näyttävät tarpeisiimme liian pieniltä. 

Ei tilanne ole kuitenkaan mahdoton. Kun mukaan lasketaan valtion tarjoama 2 000 euron hankintatuki täyssähköisen auton hankintaan, on välimatka 20 000 euron budjettirajoitteeseemme enää pienimmillään kymppitonni.

Kun hinnat laskevat, ja pidämme nykyistä autoamme vielä esimerkiksi viisi vuotta, on seuraava automme ehkä sähköauto. Aina parempi tietysti, jos mitään valtiontukiaisia ei hintariman alitukseen tarvittaisi.

 

Lainsäädäntö ja markkinatalous hoitavat sen, että polttomoottorit syrjäytyvät vähin erin yksityisautoilussa. Niin tapahtuu maailmalla jo julkisessa liikenteessä.

Yhdysvalloissa Kalifornian osavaltiossa päätettiin viime viikolla, että julkisten linjojen operointiin saa hankkia vuodesta 2029 alkaen vain sähköllä käyviä linja-autoja.

Kalifornia ei ole suinkaan tässä edelläkävijä. Sellainen löytyy Kiinasta, missä yli kymmenen miljoonan asukkaan Shenzhenin kaupungin bussiliikenne toimii jo nyt sähköllä käyvin moottorein. Kohta toimivat myös taksit.

Helsinki tulee kaukana perässä, vaikka on HSL täällä jo testivaiheeseen päässyt.

 

Peräpeiliin tuijottavilla poliitikoilla on suuri houkutus kosiskella kansan syviä rivejä morkkaamalla sähköautotavoitteita. Polttomoottoriäijät ovat äänekkäitä. 

Rohkeammat poliitikot voivat katsoa asiaa toisin muistuttamalla, että Suomi voi hyötyä maailman autoilun muuttumisesta sähköiseksi. Täältä kun löytyy akkuihin tarvittavaa kobolttia, mikä voisi edesauttaa myös akkutehtaan tai vaikka useammankin pystyttämistä. 

Sähköautoilun ympäristöystävällisyyttä taas tukee tuulivoimatuotannon muuttuminen markkinaehtoiseksi ja aurinkosähköteknologian kehittyminen. Eikä lisäydinvoimakaan pahitteeksi ole.

 

Kirjoitus on julkaistu kolumnina Kauppalehdessä 18.12.2018. Tästä blogiversiosta löytyvät linkit lähteisiin.

Markku Huusko

Kirjoittaja on Uuden Suomen toimittaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu