Markku Huusko

Urpilainen ajoi SDP:n kulmaukseen - avoliitto Soinin kanssa

Kun vihreiden puheenjohtaja Anni Sinnemäki niittasi torstai-iltana televisiossa puolueensa sataprosenttisesti hallitusrintamaan Eurooppa-politiikassa, alkoi näiden vaalien peruskuvio näyttää entistä selvemmältä. Jakolinja on keskustaoikeistolainen hallitus vastaan avoliitossa elävä oppositio, eli vasemmistolaiset SDP ja Vasemmistoliitto sekä kristillisdemokraatit ja Perussuomalaiset.

Ydinkysymys on tuki horjuville euromaille. Perussuomalaiset ja Vasemmistoliitto ovat olleet pitkään johdonmukaisesti hyvin jyrkkiä, eli ei tukea. Kristillisdemokraateilla on ollut sama henki.

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen on flirttailut vaalitentistä tenttiin soinilaisen ja arhinmäkeläisen eurokriittisen linjan kanssa. Eilen hän vahvisti hallitus-oppositio-jakolinjaa lausunnollaan, jonka mukaan ”Portugalin tukeminen ei ole hyväksyttävää, jos pankkien ja sijoittajien vastuu ei toteudu”.

Portugalin mahdollinen lainatakaus annetaan väliaikaisesta vakausrahastosta. Tähän rahastoon ei ole tiettävästi mahdollista neuvotella enää pankkien ja sijoittajien vastuuta. Näin Urpilainen on asemoinut puolueensa kulmaukseen, josta ainoalta ulospääsyltä näyttää vaalivoitto yhdessä Perussuomalaisten, Vasemmistoliiton ja Kristillisdemokraattien kanssa.

Oppositiota vastassa on nykyinen hallituskoalitio vaalitaistelussa pikku hiljaa yhteinäiseksi hioutuneena. Keskusta, kokoomus, vihreät ja RKP tuskin saavat aikaan enää sellaista riitaa, etteivätkö ne sopisi hallitukseen myös vaalien jälkeen.

Mutta kenestä tulee pääministeri tämän asetelman perusteella? Jos oppositiorintama voittaa, suurempi puolue saa paikan eli pääministeriksi nousee Urpilainen tai Soini. Jos hallitusrintama voittaa, nimi on Mari Kiviniemi (kesk.) tai Jyrki Katainen (kok.).

Ikävää on, että tässä spekuloimaani asetelmaa ei kerrota äänestäjille avoimesti, eli aina sopii epäillä onko tällaista jakolinjaa edes olemassa. Siitä huolimatta arvuuttelen edelleen vaihtoehtoisten hallituspohjien linjauksia.

Jos nykyinen hallituspohja jatkaa, saavat ihmiset tutun ratkaisun uusilla höysteillä. Natoon ei mennä, Libyan kanssa ollaan varovaisia, edetään kohti yhtenäisempää Eurooppaa vaikka maksaisi mitä, pääomatulojen verotusta kiristetään, ansiotulojen verotukseen ei tehdä mitään merkittävää ja ydinvoimaloista ei tehdä uusia periaatepäätöksiä.

Demareiden ja Perussuomalaisten johtamasta hallituksesta voisi tietää ainakin sen, että Eurooppaan ja euroryhmään otetaan etäisyyttä ja rahaa ei ongelmamaille syydetä. Natoon ei myöskään varmasti mennä, Libya-linja olisi nykyhallituksen tavoin varovainen, rikkaita ja hyvätuloisia verotettaisiin ilmeisen ankarasti, köyhiä tuettaisiin merkittävällä perustulolla, eikä uusia ydinvoimapäätöksiä tehtäisi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Käyttäjän henry2 kuva

Tämä:
(lainaus)”Portugalin tukeminen ei ole hyväksyttävää, jos pankkien ja sijoittajien vastuu ei toteudu”.

Portugalin mahdollinen lainatakaus annetaan väliaikaisesta vakausrahastosta. Tähän rahastoon ei ole tiettävästi mahdollista neuvotella enää pankkien ja sijoittajien vastuuta. Näin Urpilainen on asemoinut puolueensa kulmaukseen, josta ainoalta ulospääsyltä näyttää vaalivoitto yhdessä Perussuomalaisten, Vasemmistoliiton ja Kristillisdemokraattien kanssa.(lainaus loppu)

___________________________

Toisaalta sanotaan koko ajan, että Suomi voi torpata sitä ja tätä - yksin, eli päätös pitää olla yksimielinen.

Jos lähdemme tästä olettamuksesta, on aivan varmaa, että kun neuvottelut alkaa uudelleen, voidaan mille paketille tahansa vaatia mitä takuita tahansa, eli lähdetään neuvottelemaan puhtaalta pöydältä.

Jos taas oletamme, ettei Suomi voi torpata tätä kokonaisuutta, edes jäämällä pois..., niin mikä silloin on ongelma? => Muut hoitavat omien pankkiensa mokat _ tai jättävät hoitamatta.

Suvereeneille valtioilla on tämä oikeus, eikö niin?

Ainoa mistä EU:ssa on sovittu oikein allekirjoituksilla, ja joka on ratifioitu kyseisissä parlamenteissa on Maastrihtin sopimus, jossa sanotaan , että jokainen hoitaa itse omat taloussotkunsa.

Onko tämä niin vaikea ymmärtää?

Henry

Käyttäjän markkuhuusko kuva

Suvereenilla valtiolla on oikeus tehdä valintoja. Jos jättäytyy pois euromaiden yhteisestä tukipaketista, saattaa ratkaisu kolahtaa jossain vaiheessa myös omaan nilkkaan. Suomikin on ollut pari kertaa aika lirissä. Mutta, mutta, vaaleissahan on kysymys valinnoista ja on hyvä, että nyt ainakin voidaan arvuutella, minkä välillä valitaan.

Käyttäjän henry2 kuva

Kun viimeeksi oltiin todella lirissä, ei meitä kukaan oikeasti auttanut.

Saksan pankki tosin tuli väliin, mutta sillä välipuheella, että Suomi liittyy EU:hun. Ja tämän jälkeen KEPU, lähinnä Aho ja hänen sadanpäämiehensä, alkoi rakastamaan EUta ja selosti sen maatalouspolitiikankin auvoiseksi laitumeksi, jonne halla ei pääse panemaan.

Henry

Käyttäjän jounisnellman kuva

Kun Suomi oli viime lamassa lirissä, Lontoosta lensi tänne yhtenään liituraitapukuisia äijiä. En tiedä olivatko auttamassa, ei ne ainakaan karkkeja jaelleet.

Opposition voitto vaaleissa ajaa ylimieliset porvaripuolueet nurkkaan. Loppuu vähättely ja köyhän kyykyttäminen!

PS. SDP on selkeästi Eurooppa-puolue.

Käyttäjän henry2 kuva

Kysyin tuolla toisaalla:

Kysyn mikä tässä ratkaisussa on vikana?

(Luultavasti ratkaisu heijastaa parhaiten Vasemmiston, Sos.Dem., Peruss ja Kristillisten ajatuksia asiasta?):

- Jos tarvitset lainaa panttaat jotakin omistamaasi ja saat pantin takaisin kun olet lainasi maksanut.

- Miksi emme vaadi pankeilta samaa, eli saavat raahaa ja kun ovat taas maksaneet takaisin, saavat pantin takaisin (eli onhan ne pankit jonkin arvoisia, vaikka tase olisi hieman notkahtanut).

______________________________

"On kolmaskin tie - jo Norjassa testattu parikymmentä vuotta sitten.

3) Vasemmiston ratkaisu:
- lainataan kotimaan rahoituslaitoksille nämä rahat - pantiksi osakkuuksia
- korkoa voitoksi valtiolle, tai koko pankki/rahoituslaitos kansallistetaan (kunnes ovat lunastaneet itsensä kuiville - eli Norjan malli).
- Jokainen valtio hoitakoot omat rahoituslaitoksensa tällä tavoin.

Tulos:
- Rahoituslaitokset saavat piiskaa, mutta pysyvät pystyssä. (Valtion hallinnassa, jos ei muuta.)
- Maastrichtin sopimuksesta pidetään kiinni.
- Veronmaksajan fyrkat ei häviä, vaan niille saadaan taattua korkoa.
- Talous vakautetaan ja pankit ei rupea uudelleen holtittomiksi vuonna 2014, koska tietävät "kuka käskee".

Niin, mikä estää tällaisen menettelyn?

Henry

Käyttäjän reijotossavainen kuva

Voihan se jotenkin noinkin mennä. Ensin on kuitenkin vaalit ja siinä sivussa voi tapahtua vaikka mitä...

Käyttäjän henry2 kuva

Näin kyllä, mutta ei ole mitään järkeä sanoa, että joku joutuu jonkun karhunsyleilyyn tms., koska on samaa mieltä - vaikkapa Soinin, Urpilaisen tai vaikka Arhinmäen kanssa.

Kyllähän vaalien jälkeen - toivon ainakin - kaikki keskustelevat parhaasta mahdollisesta ratkaisusta ja päästään eroon tästä KMS-hallituksen sanelupolitiikasta.

Tsemppiä vaan sinne ja lautapeli uusiksi.
Herätä nukkuva - tuplaat äänesi!

Henry

Nämä vaalit ovat kansanäänestys korruptoituneen pankkitukipolitiikan jatkosta. Media on puolensa valinnut, harvinaisen yksimielisesti. Miksi?

"Nämä vaalit ovat kansanäänestys korruptoituneen pankkitukipolitiikan jatkosta."

Demareille nämä ovat ennen kaikkea kansanäänestys suomalaisesta verotuksesta, vaikka SDP:llä onkin paras ja vastuullinen esitys Euroopan valuuttarahostokysymyksessä.

Käyttäjän petrisalo kuva

"Keskusta, kokoomus, vihreät ja RKP tuskin saavat aikaan enää sellaista riitaa, etteivätkö ne sopisi hallitukseen myös vaalien jälkeen."

Pelottava yhdistelmä.

Takaa kieron kansallisen korporatismin ja sitä kautta nelikantaisen toimintamallin jatkamisen. Sdp:llä ei ole hätää, koska se toimii aina nelikannan ytimessä.

Ovathan he kaikki viemässä Suomelta viimeisetkin toimivallan rippeet.

Lisätiedot HE 60/2010 perustuslain "uudistaminen" toimivallan siirto:
http://suomi2017.wordpress.com/2011/02/07/hyvia-uutisia-numero-7/

Suomalaisille itselleen lakien takaamien ihmisoikeuksien ja oikeusturvan toteutuminen tullevat mahdottomiksi.

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – — – - – -
- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – — – - – -

Lyhyt taustoitus.

Ihmisoikeusliiton pääsihteeri Kristiina Kouros oli vuoden 2007 eduskuntavaaleissa ehdolla Pohjois-Savon vaalipiirissä. Kokoomuksen ehdokkaana.

Vaikka Kristiina Kouros ei päässyt Jyrki Kataisen imussa eduskuntaan, niin hänellä on suora yhteys vallan huipulle. Hän ja hänen edustamansa Ihmisoikeusliitto ovat päässeet lausumaan kantansa hallitusohjelmaan 2011 – 2015!

Tämä lausunto tullee takaamaan sen, että esimerkiksi kaikkien työssään pysyvästi sairastuneiden ja vammautuneiden suomalaisten ihmisoikeuksien sekä oikeusturvan törkeillä loukkauksilla on jatkossakin Ihmisoikeusliiton hyväksyntä.

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – — – - – -
- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – — – - – -

Ihmisoikeusliiton esitykset hallitusohjelmaan 2011–2015
Viimeksi päivitetty 21.02.2011 12:24

Ihmisoikeusliiton kannanotossa hallitusohjelmaan 2011-2015 nostetaan esille neljä laajempaa ihmisoikeuksiin liittyvää kysymystä:

1. Hallituksen on sitouduttava kansallisen ihmisoikeustoimintaohjelman laatimiseen.

2. Hallituksen on sitouduttava uudistamaan yhdenvertaisuuslaki.

3. Hallituksen on sitouduttava saamelaisten maaoikeuskysymysten selkeään ratkaisuun alkuperäiskansaoikeuksia kunnioittavalla tavalla. Hallituksen on sitouduttava sekä Pohjoismaisen saamelaissopimuksen että ILO:n alkuperäiskansoja koskevan yleissopimuksen nro 169 ratifioimiseen.

4. Hallituksen on ohjelmassaan sitouduttava lisäksi pikaisiin toimiin jo valmisteilla olevien ihmisoikeuksia koskevien sopimusten ratifiointien kiirehtimiseksi, valmistelun aloittamiseksi tai jatkamiseksi sekä sopimusvaraumien poistamiseksi.

Lisätiedot: pääsihteeri Kristiina Kouros, kristiina.kouros@ihmisoikeusliitto.fi, 09 4155 2550

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – — – - – -
- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – — – - – -

Politiikan pöydän alta – Seppo Sarlund

”Eduskunta käyttää suuren osan ajastaan erilaisten selvitysten kuuntelemiseen, josta tulee tietysti hyvää, tärkeää ja ajankohtaista tietoa, mutta itse päätöksenteko on todellisuudessa heikentynyt.

Politiikassaolo on nyt myötämäkeä, kunhan ei tee turhia ja vääriä kysymyksiä julkisesti eikä asetu vastustamaan niitä, jotka ovat kirjoittaneet poliitikanteon käsikirjoitukset eduskunnan ulkopuolella”

- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – — – - – -
- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – — – - – -

Lisätiedot Ihmisoikeusliiton sokeudesta internetin hakukoneilta:

Suomen ihmisoikeustilanne
vakuutuslääketieteellinen arvio
hitaan syöksykierteen malli

tai

http://twitter.com/Suomi2017

Käyttäjän veehoo kuva

Tänä aamuna Erkki Tuomioja selkeytti SDP:n kantaa. Etusijalla on velkojen udelleen järjestely eli velkasaneeraus. Se merkitsee myös pankkien vastuuta. Erityisesti Tuomioja moitti sitä, että nyt ollaan kaksi vuotta oudossa välitilassa, kun kaavailut sopimuksesta,jolla pankit saadaan vastuuseen tulee voimaan vasta 2013.

Olennaista kai tässä on, että nykyhallitus on mennyt Suomen puolesta sipimaan tukijärjestelyistä eduskuntaa ja tietysto myös oppositiota kuulematta. Äänestäjillä on nyt ainakin selkeä vaihtoehto. Tuetaanko vakuudetonta velkamaiden tukemista vai oikaistaanko koko järjestelmä kestävälle pohjalle.

"Tänä aamuna Erkki Tuomioja selkeytti SDP:n kantaa."

Täytyy sanoa, että Erkki Tuomiojan (sdp.) selvitys oli niin selkeä, että ei auttanut espoolaisen naapurin (kok.) sanoa kuin, että "olen Erkki Tuomiojan kanssa aivan samaa mieltä".

"jolla pankit saadaan vastuuseen"

Mikä lienee pankkien osuus riskilainoista, esim. Suomen valtion 15.2.2011 liikkeeseen laskemassa 10 vuoden viitelainassa alle puolet:

Sijoittajatyyppijakauma:
Pankit 33,2 %
Eläkerahastot ja vakuutuslaitokset 25,1 %
Rahastot 24,0 %
Keskuspankit ja julkiset instituutiot 13,3 %
Muut 4,4 %

http://www.tuotto-obligaatio.fi/public/default.aspx?contentid=37423&node...

Eki veti tosiaan pisteet kotiin. Hän muistutti kaiken ohella siitäkin, että ministerivastuuta kantavat hallituspoliitikot joutuvat tietyistä asioista olemaan hiljaa, vaikka järki ja logiikka vaatisivat antamaan selviä vastauksia.

Käyttäjän Pieta kuva

Mutta tämähän vaikuttaa todella lupaavalta. Siis jos tulevan istuvan hallituksen kokoonpano olisi Perussuomalaiset, SDP, Kristilliset, ja Vasemmisto.

Jos nykyinen hallituspohja jatkaa niin nykyinen hallituspohja jatkaa, ja samoilla eväillä, eli Muutosta ei tapahdu.

Persut ja Demarit hallituksessa johtamassa, ja Kristillisdemokraatit voisi tulla RKP:n tilalle. Edellinen takaisi todella sen että rikkaita verotettaisiin nykyistä enemmän ja tulonjako koko kansalle tulisi oikeudenmukaisemmin jaettua.

Jos gallupit pitävät edes siedettävästi paikkansa on edessä tosi mielenkiintoiset hallitusneuvottelut. Perussuomalaiset, SDP, Kristilliset, ja Vasemmisto ei saa millään niin suurta enemmistöä, että voisivat muodostaa toimivan hallituksen. Sama koskee myös nykyisten hallituspuolueiden koalitiota.
Keskusta tai RKP loikkaa opposition kelkkaan, tai sitten SDP menee nykyhallituksen jatkoksi.

Markku Huusko:
"Tähän [väliaikaiseen] rahastoon ei ole tiettävästi mahdollista neuvotella enää pankkien ja sijoittajien vastuuta."

Mahdollisuus tai mahdottomuus ei ole luonnonlaki. Se on poliittinen valinta. Kiviniemi ja Katainen ovat luvanneet Suomen osallistuvan rahastoon, ilman sijoittajien vastuuta. Se on ollut poliittinen valinta.

Ajatus "ei ole mahdollista" antaa laajemminkin karmaisevan kuvan EU:n sisäisestä demokratiasta. Kabineteissa saa olla mukana, kunhan tekee kuten isot käskevät. Tämäkö on se "eurooppalainen arvoyhteisö" johon liityimme?

Meillä ei ole mitään pakkoa osallistua tähän. Se on poliittinen valinta. Meillä on täysi oikeus pitää kiinni eurosta aikoinaan tehdystä sopimuksesta. Kuten Sauli Niinistö totesi:
"Emme me liittyneet euroon, jossa otetaan vastuu toisten veloista. Me liityimme euroon, jossa se on nimenomaan kiellettyä".

"Ajatus "ei ole mahdollista" antaa laajemminkin karmaisevan kuvan EU:n sisäisestä demokratiasta. Kabineteissa saa olla mukana, kunhan tekee kuten isot käskevät. Tämäkö on se "eurooppalainen arvoyhteisö" johon liityimme?

Meillä ei ole mitään pakkoa osallistua tähän. Se on poliittinen valinta. Meillä on täysi oikeus pitää kiinni eurosta aikoinaan tehdystä sopimuksesta. Kuten Sauli Niinistö totesi:
"Emme me liittyneet euroon, jossa otetaan vastuu toisten veloista. Me liityimme euroon, jossa se on nimenomaan kiellettyä"."

Tämä on minusta koko keskustelun olennaisin asia. Ainoastaan Perussuomalaiset ovat ottaneet tämän asian esille. Soini on jokaisessa vaalokeskustelussa ottanut asian esille, mutta minkäänlaista kantaa Kataiselta tai Kiviniemeltä ei ole kuulunut tähän asiaan. Pelkää kiusaantunutta hiljaisuuttaa ja höpöttämista "vastuunkannnosta". Lisäksi Suomi liittettiin euroon ilman kansanäänestystä, kaikki jotka äänestivat EU:n puolesta, eivät välttämättä äänestäneet euroon liittymisen puolesta.

Tavallisen ihmisen on mahdotanta käsittää sitä, että rahaa löytyy satoja miljoonia ja miljardeja euroja kansainvälisten kasinopelaajien ja pörssikeinottelijoiden pelivelkojen maksuun, mutta ei esim. suomalalaisten terveyden-, hammashoitoon ja vahusten hoitoon. Tunnen useita eläkeläisiä, jotka kiikuttavat vähät rahansa yksityisille terveysasemille, päästäkseen kohtuullisella ajalla lääkäriin, kun terveyskeskuksen ajanvarauksessa jumalaa leikkivä henkilö on katsonut että lääkärinaikaa ei tarvita, tai ajan saa vasta kuukausien päästä.

Jokainen euro, jonka Kiviniemen hallitus lapio eurooppalaisille pankkiireille, on suoraan pois minun ja minun lasteni ja vanhempieni ruokalautaselta ja terveydenhoidosta. Rahaa valtiolla näyttää olevan, kyse on todellakin arvovalinnasta mihin se halutaan käyttää.

Käyttäjän kaunaherra kuva

Ei ole mitenkään itsestäänselvää, että nykyiset hallituspuolueet Kokoomus, Keskusta, Vihreät ja Rkp saavat enemmistön tulevaan eduskuntaan. Jos ne jäävät vähemmistöön niiden on pakko lahjoa joku nykyisistä oppositiopuolueista taakseen tai luovutettava valta kokonaan toisille, mikäli pitävät sinnikkäästi kiinni eurotukiaisistaan.

Täysin OT: Osaatko Markku (saan kai jo sinutella) sanoa, että miksi jo +9 021 henkilöä tykkää tästä US-blogistani (joka on CNN-käännös) facebookissa:

Islamilainen laki määräsi: raiskattu lapsi ruoskittiin hengiltä.

http://turunen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/68381-islamilainen-laki-maarasi-...

PS. Good for You ;-)

Käyttäjän markkuhuusko kuva

Tuo on karmea tarina, jota olet referoinut. Bangladeshilainen maailma on hieman erilainen kuin esimerkiksi pohjoiseurooppalainen. Tosin myös Suomessa on vanhoillisissa uskonnollisissa piireissä tavattu lapsiin kohdistuneita karmeuksia, kuten uutiset eilen kertoivat.

Käyttäjän Pieta kuva

Ns uskontojen varjolla voidaan näköjään tehdä mitä vaan, ja se on kauheaa. Olen aina ihmetellyt lestadiolaisten sulkeutuneisuutta yhteiskunnasta, ja eilen paljastui sitten tällaisen ahdasmielisen uskonnollisen sulkeutuneisuuden hinta, joka on todella kova. Menee nyt ohi aiheen..

Käyttäjän jounisnellman kuva

Persut on vastenmielinen ilmiö, josta ei olisi koskaan tullut mitään, jos Soini ei pystyisi viemään keskustelua minne haluaa ja miten haluaa. Nytkin keskustellaan aiheesta, jonka Soini paalutti ykkösvaaliteemaksi esimerkiksi verotuksen tai nousevan muukalaisvihan sijasta. SDP on nyt Vihreiden mielestä "anti-eurooppalainen" puolue, koska SDP on takausvastuista samaa mieltä kuin Soini. Kuka maalaa itseään kulmaan ja miksi?

Soinista näkee selvästi, ettei hän tavoittele verissä päin pääministerin vastuuta tai edes ministerin postia. Persuille riittää runsas puoluetuki ja kansanedustuslaitoksen monet suojatyöpaikat. Tämä räjäyttää vaaliasetelmat ilmaan todella pahasti, koska Soini voi puhua vapaammin kuin muut. Hallituspuolueidenkin edustajista näkee, että suomalaisen ministerin homma on näinä aikoina raskas. Asiat päätetään Brysselissä tai muualla, mutta palaute tulee suoraan niskaan.

"SDP on nyt Vihreiden mielestä "anti-eurooppalainen" puolue, koska SDP on takausvastuista samaa mieltä kuin Soini."

SDP ei ole Soinin kanssa samaa mieltä takausvastuista.

SDP tavoittelee suurimman puolueen asemaa ja pääministerin tehtävää.

SDP on Eurooppa-puolue.

Mikäli ministerivastuu on liian raskas, on äänestäjän syytä vaihtaa vastuunkantoon kykenevään henkilöön ja puolueeseen.

Käyttäjän jounisnellman kuva

Kyllä SDP on Urpilaisen ja Tuomiojan liirumlaarumin takana aivan samaa mieltä kuin Soini - ainakin tänään. Se on jännä tämä vuosi 2013, minun taloudellisessa viisivuotissuunnitelmassani ei lue sen kohdalla mitään ; )

Ja Soini sitä mieltä - ainakin eilen.

"Kyllä SDP on Urpilaisen ja Tuomiojan liirumlaarumin takana aivan samaa mieltä kuin Soini..."

Se, että ei kannata vastuutonta ja vastikkeetonta suomalaisen rahan jakamista eurooppalaisille suurpankeille, yksityisille suursijoittajille ja useille valtioille, ei tarkoita olemista Soinin linjoilla (joka sekin on parempi kuin porvarihallituksen nykyinen hurlumhei-meno).

Pankkien ja suursijoittajien valtavasta riskinotosta alkanut rahoituskriisi vaan jatkuu Euroopan Unionissa. Kreikan ja Irlannin jälkeen on nyt vuorossa Portugali. - Hallituspuolueiden päinvastaisista vakuutteluista huolimatta kriisi ei osoita laantumisen merkkejä.

SDP:ssä johtopäätös on, että veronmaksajien varojen jatkuva pumppaaminen suuria riskejä ottaneiden pankkien sekä muiden sijoittajien pelastamiseksi ei toimi. Puolueemme on huolestunut kehityksestä, jossa veronmaksajien rahoitus lisääntyy olosuhteissa, joissa todennäköisyys velkasaneeraukseen koko ajan kasvaa.

Erkki Tuomioja (sd.) on todennut, että Suomi on valmis nostamaan vastuitaan kahdeksasta miljardista, mutta Kiviniemen hallitus piilottelee asiaa ja haluaa lykätä tämä kertomista vaalien yli. Suora lainaus:

"- Se tiedetään, että muilla keinoilla ei voida tätä [lainakapasiteetin nostamista 440 miljardiin euroon] kokonaan hoitaa, niin se on joka tapauksessa edessä", kertoi eduskunnan suuren valiokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Erkki Tuomioja tiedotusvälineille jo maaliskuun puolivälissä. (Uusi Suomi).

Toisin kuin perussuomalaiset, demarit tukevat vahvasti Suomen kuulumista Euroopan Unioniin. - Rahoituskriiseihin vastaaminen vaatii sille (= Euroopan Unionille) työkaluja. Tämän vuoksi SDP tukee pysyvän vakausrahaston aikaansaamista. - Tällaisen rahaston tuen tulee kuitenkin olla tiukan ehdollista, edellyttää sijoittajien vastuun todellista toteutumista ja mahdollisuutta velkajärjestelyyn ennen rahaston tuen myöntämistä.

Käyttäjän jounisnellman kuva

Kuulostaa jo paremmalta, kun puhutaan Euroopan Unionin työkaluista. Nyt on ilmeisesti perustettu Luxemburgiin yhtiö, jonka tehtävänä on velkaantua pankeille. Voidaanko päätellä, ettei ainakaan tuo vakausrahastona tunnettu yhtiö ole se työkalu, jolla pankit pannaan vastuuseen? Mistään ei ole silmääni osunut, miten tuon yhtiön johto ja valvonta on järjestetty. Vai onko se kenties täysin Herran hallussa kuten Euroopan Keskuspankki.

Tää tyhjäpää Jounin ulostus pitää kyllä kopioida ja lähettää PerusSuomalaisten puoluetoimistoon.
Tämä Jouni taitaa olla vainoharhainen ressukka. (mm tämä osoittaa sen>>Soini tavoittelee vain puoluetukea ja suojatyöpaikkaa)

Taitaa sitä vastenmielisyyttä esiintyä vähän puolin ja toisin.

Käyttäjän jounisnellman kuva

Tämän olisi tietysti voinut googlata itsekin valmiiksi: Vakausbordellin johtoon on joku valinnut saksalaisia eurokraatteja. Heitä valvovat yhtiön hallituksessa toiset byrokraatit.

Noin esitettynä Suomessa on kuin onkin blokki-tyyppinen vaaliasetelma. Yksikään poliitikko ei sitä tunnusta, koska sehän voisi houkutella äänestäjää vaihtamaan puoluetta blokin sisällä vielä aivan viime tingassa.

Käyttäjän mikavayrynen kuva

"Libya-linja olisi nykyhallituksen tavoin varovainen, rikkaita ja hyvätuloisia verotettaisiin ilmeisen ankarasti, köyhiä tuettaisiin merkittävällä perustulolla, eikä uusia ydinvoimapäätöksiä tehtäisi."

En oikein usko siihen että hyvätuloisia verotettaisiin ankarasti. Varmaan mahdollinen veronkorotus olisi mahdollinen mutta eiköhän tuo olisi ihan kohtuullinen. Köyhien tukeminen on tärkeä asia.

Huusko saanut Kokoomukselta/EK:lta käskyn kirjoittaa soopaa??

Ongelmakohtia on paljon, mutta suurimpia ovat se, että pankit sun muut saavat jatkaa vastuutonta toimintaansa, toinen on se, että nämä parasiittivaltiot saavat edelleen EU-tukia vaikka elävät kuin siat pellossa.

Ei Suomen velvollisuus ole elättää pankkeja sun muita. Emme muuten saa noitakaan rahoja takaisin.

Lisäksi tuki varmistaa sen että Suomessakin on leikatttava ja korotettava veroja jotta me vomme maksaa muiden maiden velkoja!

Tulee halvemmaksi päästää maat ja pankit konkkaan! Tämän kirjoitti arvovaltainen Finacial Times pari viikkoa sitten!

Ennustaminen on tunnetusti vaikeaa vaalin tuloksesta, mutta kyllä mielelläni näkisin demarien tulon hallitukseen ennen keskustaa, kepu on siellä roikkunut jo tarpeeksi kauan.

Jännät vaalit tulossa kepu on kuitenkin vain maajussien puolue, vaikka kovin yrittää kaupunkilaistua, kuten Kiviniemestä huomaamme, mutta se on vain silmänlumetta, taustalla on vain pienen ryhmän puolustaminen.

Käyttäjän antsu kuva

Jostain syystä Demarit aina syyttelee kaikessa ja kaikkialla vain toisia puolueita ja tahoja.

Missään olosuhteissa ei mainita, että Demarit ovat olleet päättämässä ja hyväksymässä Suomen liittymisen EU:iin ja rahaliitto EMU:n. Pääministerikin on sama liityttäessä, eli Paavo Lipponen. Lipponen, joka on myös NATO kannattaja.

"Mitä vikaa NATO:ssa?"

Pienenä asian sivuvirheenä, hänen halituksensa myös hyväksyi eläkkeiden ns. taitetun indeksin.

Demareilla on ollut värisuora. Eli kaikki merkittävät johtopaikat ovat olleet yhtäaikaa miehitettynä Demareilla.
Sitä tilaisuutta ei ole ollut yhdelläkään muulla puolueella.

Nyt sitten 4 vuotta sitten alkoi alamäki, joka jatkuu näköjään oppositiossakin niin, että Perussuomalaiset kaartaa oikealta ohi, jos ei ihmeitä tapahdu. SDP:n alin kannatus koko sen olemassaolon ajan. Ja oppositiossa. Sitä jo politiikantutkijatkin ihmettelee.

Demareilla on ollut jopa niin vaikeaa, että Eurovaaleissa piti äkkiä saada ehdokkaaksi julkkis, joka ei edes ole demari. Hän oli ja on Ortodoksipappi. Ilman häntä ei demareilla olisi yhtään meppiäkään, sillä Isä Mitro pelasti heidät.

Nyt edelleen ollaan kaatamassa koko Suomen kansainvälinen merkitys vastustamalla omaa asiaa vain mielistelläkseen sitä samaa kansaosaa, kuin PerusS-puoluekin. Eihän kukaan tavis ymmärrä mistä on kyse Kreikan pankkitakauksilla ja Irlannin auttamisella, kun siitä kiistelee johtavat asiantuntijatkin. Tässä välissä on hyvä heittää populistista läppää vastaamalla joka asiaan EI. Me emme SDP:ssä ja lyhyessä TV tentissä hokea sanaa Itseasiassa. Kovin epävarma oli Puheenjohtajan sanoma, kun toimittajat hiillostivat.

Ketäkö äänestäisi? Luultavasti en ketään, koska Puheenjohtaja Soinikin sanoi suorassa lähetyksessä, että jokainen heidän jäsenensä ja eduskuntavaalien ehdokkaansa ovat allekirjoittaneet sitoutuvansa noudattmaan sitä linjaa mikä on jo etukäteen sovittu. Se poikii tiettävästi ainakin yhden oikeusjutun, koska yksi ehdokas on onkin tullut toisiin ajatuksiin ja hänet erotettiin välittömästi puolueesta ja ehdokkuudesta.
Näin on varmasti muissakin puolueissa, joten miksi äänestää napinpainajaa? Puoluetoimistosta määrätään kulloinkin mitä nappia pitää painaa. Jokainen edustaja on vain eduskunnassa siksi, että se tietää rahaa ja runsaasti. Meidän rahojamme.
Sikäli vain kukaan ei ole huomannut, että Suomen perustuslaissa on pykäliä puoluekurin suhteen. Puolue ei saa sitoa ketään kuriin eikä rangaista siitä. Ei esim. erottamalla vastaanhankaajaa eduskuntaryhmästä.
Tätäkin on tehty aina tai ainakin uhattu.

Hyvä liksa, hyvät edut ja helppo homma. Montakohan nappia siinä pöydässä onkaan?

Käyttäjän vantaaliittyyennemminkeravaankuinhelsinkiin kuva

"Mutta kenestä tulee pääministeri tämän asetelman perusteella? Jos oppositiorintama voittaa, suurempi puolue saa paikan eli pääministeriksi nousee Urpilainen tai Soini. Jos hallitusrintama voittaa, nimi on Mari Kiviniemi (kesk.) tai Jyrki Katainen (kok.)"

Hallituksen muodostaja voi tulla Kataisesta tai Kiviniemestä, mutta heidän on pakko ottaa demarit mukaan ja "vakuuttaa" heidät valtionjohtamisen autuudesta :) jos aikovat saada estettyä vakauspaketin kaatamisen. Jos pelkällä vanhalla hallituspohjalla yritetään, kannatus on nykyhallituksen kannalta melko optimistisestikin arvioiden Kokoomus 20 + Keskusta 20% + Vihreät 8% + ja RKP 4% = 52% Sellainen enemmistö ei taida pitää, jos tukipaketti mennään välikysymys-äänestyksenä JA pohjalla on kansan protestin huomiotta jättäminen (eli PS:n jättäminen pois hallituksesta sen valtavasta noususta huolimatta)

Hallituksen muodostamisessa SDP on kyllä taatusti niin vallanahne, että se söisi sanansa ja tukisi väliaikaista pakettia. Mutta SDP-Kokoomus-Keskusta -hallitus olisi niin selvää kansan protestin halveksuntaa, että saattaisivat city-maasturit leimahtaa tuleen ja renkaat löytyä yön jäljiltä viilleltyinä. Ihan omistajan puoluekantaan katsomatta.

"Vanhan vallan" ylläpitäminen väenvängällä saattaisi olla jopa riski yhteiskuntarauhan kannalta. Nyt kaikista ei ehkä siltä näytä, mutta eriarvoistumisen kärsijäosapuolella ei ole mitään menetettävää. Ja keskiluokassakin suunnanmuutokselle on vahva tuki.

Lasse tuossa yrittää sovittaa Keskustalle maajussipuolueen kuteita. Kovin huonosti ne istuvat, käy kysymässä maajusseilta! Keskustalainen elinkeinoministeri kiihtyy vain kaivoshankkeista ja energiaratkaisuista, keskustalainen maatalousministeri ja hallitus yrittävät kerätä pisteitä "torjuntavoitoiksi" ristimästään tappiokierteestä, joka Suomea on kohdannut komissiossa ja maatalouskomissaarin kanssa käydyissä tukineuvotteluissa. Lisäksi RGB-hallitus on lisäämässä maa- ja metsätalouden ja ylipäätään haja-asutusalueiden ympäristövastuita tarjoamatta vaadituille investoinneille mitään rahoituskanavia.

Soini ja Urpilainen on tässä asiassa ihan oikeassa. Vakuusjärjestelyt vain lisäävät ongelmia ja siirtävät ongelmien ratkaisua myöhemmäksi.

Ensinnäkin, vaikka Suomi jäisi niiden ulkopuolelle, muuta maat voivat noita järjestelyjä tehdä. Suomen jättäytyminen ulkopuolelle ei tarkoita EU-laajuista lamaa. Väliaikaisessa järjestelyssä on kyse kahdenkeskisistä takaussopimuksista.

Toiseksi, vaihtoehtoja on. Vakuusvaihtoehdon on varmaankin keksinyt joku kriisipankkeja lähellä oleva pankkimies. Paljan järkevämpää olisi keskittyä EKP:n mandaatin uudelleenmäärittelyyn. Sille pitäisi antaa sellainen toimivaltuus, että se voisi tarvittaessa ottaa kriisiytyvän pankin omistukseensa, työntää siihen pääomasijoituksia niin paljon kuin tarvitaan, jakaa pankit terveisiin ja sairaisiin. Noin toimien mikään kriisi ei leviäisi PIIGSien ulkopuolelle. PIIGS-maat eivät saisi enää lainaa ja joutuisivat laittamaan asiansa kuntoon kuten Viro teki pari vuotta sitten.

Takuun laukeaa kuitenkin. Suomi ei saa Kreikasta takaisin sijoituksiaan ja myönnetyt takaukset realisoituvat. Kriisistä tulee siinä vaiheessa iso. Nyt tämä voitaisiin vielä hoitaa. Vakuusjärjestely ei hoida mitään ongelmaa kuntoon. Se vain siirtää sitä ja kasvattaa siitä suuremman.

Asian ydin on antaa EKP:lle sama toimintamandaatti kuin on FEDillä. Sen jälkeen euro-alue voisikin alkaa toimimaan.

Käyttäjän markkuhuusko kuva

Tuo ajatus EKP:sta roskapankkien holdingyhtiönä on sukua Suomen Pankin säästöpankkiratkaisulle Solidiumeineen, eikö totta? Homma voi toimia ja rahat saada takaisin, kun omaisuusmassan päällä riittävän kauan istuu, eli odottaa omaisuusarvojen kohoamista. Pääomaa tosiaan tarvitaan, mutta sitähän EKP:ssa kyetään painamaan. Mutta voiko tällaisen EKP:n tehtävän muutoksen tehdä nopeasti juuri nyt, kun löysät ovat pöksyssä? Eikä tämä Portugalin kriisin vakauttaminen tuolla väliaikaisella rahastolla ole juuri nyt tärkeintä? Olet oikeassa, että todellinen kestävä ratkaisu vielä puuttuu. Se voi olla myös kriisikolmikon velkojen järjestely ja keskieurooppalaisten pankkien kansallinen pääomittaminen, kuten Hesari tänään pääkirjoituksessaan ennakoi.

Kyllä olisi ja itse asiassa ratkaisuna ihan samanlainen kuin jenkit teki vähän aikaa sitten

http://en.wikipedia.org/wiki/Federal_takeover_of_Fannie_Mae_and_Freddie_Mac

Noin pitäisi toimia euro-alueellakin. Ongelma on nyt, totta, mutta mielestäni pitäisi aloittaa välittömästi EKP:n mandaatin muuttaminen siten, että se voisi toimia kuten FED. Nyt voitaisiin tehdä sitä odotellessa joku pikapaikko, mutta ei mitään päätöstä monivuotisesta lähes sadan miljardin takuuohjelmasta.

Ja rahojen takaisin saaminen ei EKP:lle olisi kovin tärkeää varmaankaan tilanteessa, jossa kuitenkin saataisiin pidettyä terve osa pankkisektoria pystyssä ja toiminnassa. Jos roskapankista joskus saa omat pois niin hyvä, mutta sinne ne ongelmat olisi joka tapauksessa kapseloituna. Ne eivät häiritsisi tervettä taloutta.

Huusko ajattelee asioita omalla tavallaan,jota Nordean ekonomistikin esitti,vvm yhtyi samaan.Kansainvälisen Järjestelypankin BIS:n ja Deutsche Bank:in "Default Study"-luottoriskitutkimus kertoo karua kieltä,kuinka Katainen ja Kiviniemikin ovat kertoneet muunneltua totuutta.Pankeilla on paljon suuremmat luottoriskit kuin on annettu ymmärtää.En ymmärrä Huuskon "kehäkulmaustermiä",sillä tänäänkin Aamu tv:ssä Erkki Tuomioja kertoi asioita hyvin ymmärrettävästi.Kokoomuksen edustaja nyökkäili vierellä hyväksyvästi.Tilanne on paha ja eikä ole varmaan kauaakaan Italian,Espanjan ja Belgian tulo avustusjonoon.
Luulisi hallitustakin kiinnostavan Suomessakin moraalin saattaminen työelämässä kuntoon...miljardit katoavat harmaaseen talouteen.Eikä Kreikan tai muiden maiden 13..14 kuukauden palkat ja harmaa talous ole lisäämässä uskoa tähän ongelmaan.

Käyttäjän markkuhuusko kuva

Nyt yritetään arvioida, mikä on minkäkin poliittisen ratkaisun riski. Moni keskieurooppalainen pankki on korviaan myöten tilanteessa. Jos valtioita kaatuu ja isoja pankkeja kaatuu, meneekö koko järjestelmä sekaisin ja seuraa Lehman Brothers -tyyppinen lama? En tiedä, ei kukaan voi tietää. On vain hyviä arvauksia.

Käyttäjän jounisnellman kuva

Täytyy muistaa, että viime kädessä poliitikot hoitavat omat asiansa, ja ihmiset, yritykset ja pankit omansa. EU:n järjestelmä on jo sekaisin eikä se ole mikään arvaus. Pahin kauhuskenaario on kai julkisen sektorin palkanmaksun katkeaminen kuin seinään, mutta sekin on pienempi paha, kuin kansanvallan rippeidenkin häviäminen EU:n poliittisesta järjestelmästä pankeille.

Haluaisin tietää miten tuo väliaikainen rahasto ja tuleva pysyvä rahasto toimii? Suomellahan on kohta takauksia väliaikasessa rahastossa 16 miljardia. siirretäänkö nuo takaukset sinne pysyvään vai perustetaanko siitä uusi rahasto jossa on uudet käyttämättömät takaukset? jos perustetaan uusi niin sehän on tuplaten isompi kuin tuo vanha jolloin suomen takauksetkin olisivat tuplaten eli 32 miljardia, tuo väliaikainen ja pysyvä olisi näin ollen yhteen laskettuna lähes 50 miljardia joka on lähes yhtäpaljon kuin koko valtion velka? Tähän ei oikein ole vastausta missään kuulunut?

onko se totta, mitä petri suomi tuossa yllä kirjoitti ? kieltääkö perustuslaki ns.puoluekurin ?

nyt hallituspuolueiden edustajat ovat voineet perustella äänestyskäyttäytymistään puoluekurilla, eli ovat selitelleet miksi eivät ole voineet äänestää esim. kristillisdemokraattien esittämien avausten puolesta.kristillisdemokraatit äänestyttivät eduskuntaa viimeksi vuoden-vaihteessa vähempiosaisten puolesta.kaikki esitykset kaadettiin. hallituspuolueiden edustajat eivät nähneet tarpeelliseksi ajaa niitä parannuksia budjettiin mitä kd esitti, ei vaikka kd esitti niihin valmiin rahoituspaketin

kokoomus,kepu ja vihreät ajavat pelkästään suuren rahan etuja, näkyyhän se jo tässä eu-takaus sotkussakin !

norjan malli on hyvä malli, nyt kaikki kauppaamaan norjalaista tapaa hoitaa pankkikriisit !

( mikä juttu se muuten on, mitä täälläkin on puhuttu, että valtiot eivät "takaa" lainoja)

Käyttäjän VILENIN kuva

Kannattaa muuten lukaista perustuslakimme 29§,siinä muistaakseni sanotaan kansanedustajan toimessaan olevan velvollisen noudattamaa oikeutta ja totuutta ja etteivät häntä sido mitkään muut määräykset.Uudessakin eduskunnassa pääasiassa tulee olemaan puolueiden asettamien ehdokkaiden joukosta valittuja henkilöitä joita valinnan jälkeen aletaan kutsumaan kansanedustajiksi

Se mitä sanotaan ennen vaaleja voi muuttua hyvinkin kun vaalit ovat ohitse.
Vertaa esim Vihreät, jotka ovat aina valmiita syömään vaatimuksensa kunhan vain pääsevät hallitukseen. Näin on kaikkien puolueiden kohdalla!

Muuten miksi poliitikot eivät ole tehneet työtään tai itse asiassa tehtäviään kun ovat laiminlyöneet kaiken EU-maiden velkavalvonnan.
On hyvin outoa, että nyt nämä samat poliitikot vaativat kansalaisia takuuseen ja lainaamaan poliitikkojen itsensä laiminlyönneistä! Hyvin outoa
puhua vastuullisuudesta. Missä muualla työpaikoilla voisi toimia samoin?
Tehtävänsä laiminlyöneet pitäisi erottaa ja asettaa itse vastuuseen virheistään!!! Näin on! Miettikääpä pikkuisen tätä!

Käyttäjän malva kuva

On yksi mies, jolla on kaikki talousasiat käsissään....Björn Wahlroos.

Olisi oikein mukava tietää, mitä mieltä hän on tästä asiasta? Että takaammeko jälleen uutta lainaa uudelle maalle? (Portugali)

Seuraavaksi voimme varmasti odottaa Italiaa ja Espanjaa samoissa aikeissa.

Mitä mieltä Björn Wahlroos on tästä asiasta, jatketaanko näiden uusien maiden tukemista vai lopetetaanko se ja annetaan ko. maiden ajautua velkasaneeraukseen?

Ja jos Suomi kieltäytyisi ko. uudesta tuesta, niin kaatuisiko koko EU:n talous siihen, ettei Suomi olisi osallisena näissä rahan siirroista? Olemmeko todella niin keskeinen maa, että kaikki kaatuisi, jos me kieltäytyisimme?

Miten Suomen siinä tapauksessa kävisi?

terveisin, Eeva V.

Wahlroos on sitä mieltä, että antaa pankkisektorin hoitaa omat ongelmansa. Vastustaa vakausrahastoja.

Käyttäjän 98765sp kuva

Vaalien kiistaton voittaja marssii varmasti hallitukseen! Selviä voittajia ja suursellainen on PS. Se tulee olemaan uusi suuri puolue. Vanhat isot puolueet häviävät kaikki? Se on varmaa, ainakin verrattuna edellisiin eduskuntavaaleihin.
Suomi on EU:ssa pieni köyhä maa, ja on siellä herrojen kanssa marjassa. Siinä on oltava tarkkana näitä molempia rahastoja ajatellen. Mieluimmin ei kuin kyllä. Kyllä johtaa Suomen varmaan turmioon. Ei, tuo vain meille kunnioitusta omilla aivoilla ajattelevana maana!
Täysin eri asiaoissakin SDP on ajanut itsensä pois tulevasta hallituksesta? Se ei ota vastuuta mistään? Mutta PS on ollut varoittamassa Suomea avaaman silmänsä kuilun partaalta.
Eli tulevat haallituskoalitio on: Kokoomus, Keskusta, Perussuomalaiset, KD, RKP, ja mahdollisesti Vihreätkin. SDP, Vasemmistoliitto ja siis todennäköisesti Vihreät muodostavat opposition. Mutta siis Vihreillä on mahdollisuudet hallitukseen.

Käyttäjän joukopiho kuva

Demokratian toimivuuden kannalta on parempi, että kolme suurta ei ole hallituksessa, vaan ainoastaan kaksi suurta. Opposition on nimittäin syytä olla tarpeeksi vahva.

On myös parempi, että hallitusvalta vaihtuu, koska tyytymättömyys nykyisen hallituksen politiikkaan on niin laajaa. Eli hallitus oppositioon ja oppositio hallitukseen.

Tämä tarvitsee tietysti äänestäjiltä kunnon mandaatin, mutta toivotaan niin käyvän.

Hallituksen muodostavat siis PS, SDP, Vas ja KD. Mahdollisesti RKP olisi myös mukana, mutta ei muita nykyisistä hallituspuolueista. Jos eduskuntaan pääsee myös pienpuolueiden, kuten Itsenäisyyspuolueen ja Muutos 2011 ehdokkaita, myös niiden edustajia voisi olla mukana laajentamassa hallitusrintamaa.

Jouko Piho
Itsenäisyyspuolueen
kansanedustajaehdokas (274)
Uusimaa

Demarien, Kokoomuksen ja Vihreiden kannat päättävät viime kädessä niiden europuolueet Prysselissä. Niiden kannat taas riippuvat EU:n valtakuvioista ja niihin vaikuttamisesta.

Kirjoita uusi kommentti

Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja